Ammattiostajille oma valikoima ja hinnat verkkoon 

Ammattiostajat tekevät tilauksia 24/7/365 - omasta valikoimasta ja omilla hinnoillaan. Sopimusasiakkailla on merkittävä rooli ja heille tuleekin tarjota helppo tapa selata omaan asiakkuuteensa liittyviä tuote-, ostohistoria- ja sopimustietoja suoraan B2B-verkkokaupasta. Myös uusintaostosten teko kannattaa mahdollistaa tilaushistorian ja omien tuotevalikoimien avulla.

Tuotetieto on etenkin satoja tai tuhansia tuotenimikkeitä tarjoavan yrityksen verkkomyynnin kulmakivi ja merkittävä ostopäätökseen vaikuttava asia. Kannattaa siis varmistaa, että verkkokauppa rakentuu B2B-myyntiin suunnitellun tuotetiedon hallintajärjestelmän päälle. Myös verkkokaupassa tarjottavat laskurit ja erilaiset asiointipalvelut parantavat asiakaskokemusta ja sitouttavat asiakkaita. B2B-verkkokauppa tai tilausjärjestelmä tuleekin suunnitella osaksi yrityksen myyntiä ja koko liiketoimintaa.

Tuotevalitsin Tuotetiedon hallinta Digitaalinen asiakassuhde

Kaupallisesti toimiva B2B-verkkokauppa

Kun verkkoasiointi on helppoa ja sujuvaa, se vapauttaa myös myyjien aikaa. Ajansäästö ja myynnin tehokkuuden lisääminen ovatkin Postin (2021) tekemän B2B-verkkokauppakyselyn mukaan tärkeimmät hyödyt myynnille. Ajansäästöä tuo muun muassa turhien kyselyiden väheneminen, kun asiakkaille tarjotaan laadukas ja kattava tuotetieto verkossa sekä työkalut ratkaisujen konfigurointiin tai tuotteiden vertailuun.

Kaupallista tehokkuutta B2B-verkkokauppa tuo erityisesti silloin, kun se on suunniteltu osaksi myynnin prosessia. Onnistuneesti optimoitu hakukonelöydettävyys ja liidihankinta tuovat kyselyt suoraan oikealle myyjälle, joka voi palvella vaikka heti asiakasta etätapaamisen välityksellä. Myynnin työtä tukevat työkalut tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden seurata asiakkuuden kehittymistä ja huomioida tilannekohtaiset tarpeet. Ja kohdistaa jälkimarkkinointi eli after sales -toimenpiteet otolliseen aikaan.

Asiakassuhteet digitalisoituvat

B2B-myynnin digitalisoituminen ei tarkoita vain B2B-verkkokauppaa. Kaupan teko voi olla vain osa koko asiakassuhteen digitalisointia. Kun puhutaan digitaalisen asiakassuhteen luomisesta, sillä tarkoitetaan ymmärrystä ja keinoja asiakkaiden tavoittamiseen sekä kokonaisvaltaiseen palvelemiseen verkossa: löydettävyydestä jälkihoitoon saakka. Läsnäolon tunne on luotava myös digitaalisesti.

Asiantuntijamyynnin ja pitkien, moniportaisten ostoprosessien digitalisointi edellyttää vahvaa B2B-liiketoiminnan ymmärrystä sekä liiketoimintaa tukevien taustaratkaisujen soveltuvuutta B2B-myyntiin. Myyntiin räätälöidyt ratkaisut tehostavat myynnin prosesseja ja vapauttavat kallista aikaa asiakaskohtaamisiin ja "oikean" myyntityön tekoon.

B2B-myynnin erityispiirteet

  • B2B-ostoprosessi on usein kestoltaan pitkä
  • ostoprosessiin osallistuu monta henkilöä
  • ostoprosessissa neuvotellaan useiden eri tuotteiden hinnoista, määristä ja toimitustavoista
  • maksujärjestelyt ovat usein asiakaskohtaisia
  • alakohtaiset toimintamallit poikkeavat toisistaan.

Tämän vuoksi kannattaa varmistaa, että valitsemasi yhteistyökumppani ymmärtää alan erityispiirteet, ja että heidän tarjoama verkkokaupparatkaisu tukee alan toimintamallia. Valitettavasti monet kuluttajakauppaan keskittyvät ratkaisut eivät mahdollista B2B-kaupassa tarvittavia toimintoja.

Tee verkkoasioinnista helppoa

Moderni B2B-verkkokauppa tai tilausjärjestelmä tekee asioinnista helppoa, mutta samalla tehostaa myynnin toimintaa. Asioinnin sujuvuudessa tulisi huomioida, että:

  • tunnukset on helppo tilata
  • tuotetieto on laadukasta ja kattavaa
  • tuotteiden haku on tehokasta
  • tilausprosessi on sujuva
  • asiakaskohtaiset tiedot on helposti näkyvillä
  • uusintaostosten teko on nopeaa

Maksuton B2B-verkkokaupan konsultointi

Varaa aika!

B2B- ja B2C-asiakkaat huomioiva SOLU-alustaratkaisu

Räätälöitävyys on Paytrailin (2021) tekemän verkkokauppa-alustaraportin mukaan tärkein ominaisuus erilaisia alustaratkaisuja tarkasteltaessa. Etenkin yritykset, jotka haluavat tuote-esittelyn lisäksi tai sijaan tarjota palvelua ja hoitaa asiakassuhteita verkossa, valitsevat räätälöidyn alustaratkaisun. Meidän SOLU -ratkaisu mahdollistaa monipuolisen B2B-verkkokaupan tai sopimusasiakkaille räätälöidyn tilausjärjestelmän toteutuksen ja se on saanut paljon kehuja B2B-myyntiin soveltuvista ominaisuuksistaan.

SOLU-ratkaisun avulla palvelet montaa eri käyttäjäryhmää; myyjästä loppuasiakkaaseen asti. Myyjille voidaan tarjota näkymä sekä omaan varasto- ja toimitustietoihin että asiakkaiden ostohistoriaan. Näin myyjällä on kaikki edellytykset tehdä kaupat jo neuvottelutilanteessa. Loppuasiakkaalle voidaan puolesta tarjota kirjautumisen taakse näkymä omasta tuotevalikoimasta, saatavuustiedoista, hinnoista ja ostohistoriasta.

SOLU