Meconet logo

Jousikauppa - Tehokas ERP-integroitu verkkomyynnin ratkaisu

Meconet on metallituotteiden valmistamisen kumppani. He tarjoavat palveluja tuotesuunnittelusta ja prototyypittelystä tehokkaaseen massatuotantoon. Uudistetun Jousikaupan avulla asiakkaat voivat helposti ja nopeasti hakea, verrata ja tilata standardijouset, jousikomponentit, sähköasennustarvikkeet sekä paljon metallituotteiden valmistamiseen liittyviä tuotteita. 


Tavoitteena parempi palvelu, nopeampi myynti ja tehokkaammat prosessit

Uudistetulla Jousikaupalla oli kolmenlaisia tavoitteita. Ensisijaisesti tavoitteena oli helpottaa asiakkaiden tuotevalintaa sekä parantaa palvelua tarjoamalla tilausmahdollisuus asiakkaan omilla hinnoilla. Lisäksi Meconet halusi uudistaa myyjien tilaustenkäsittelyyn liittyviä työkaluja, jotta myyjillä vapautuu aikaa asiakkaan palvelemiseen. Yrityksen sisäisen toiminnan tehostamisen tavoitteena oli puolestaan automatisoida tuote-, asiakas- ja tilaustietojen kulku ERP-toiminnanohjausjärjestelmän ja rakennettavan verkkoratkaisun välillä.

Joustavin Jousikauppa ammattiostajille!

Jousikaupan suunnittelussa ja toteutuksessa panostettiin erityisesti ostajien tuotevalintaan. Palvelumuotoilun menetelmin määriteltiin asiakkaan tarpeet sekä tuotevalintaan liittyvät askeleet ja toiminta. Yhdessä tuoteryhmässä saattaa olla jopa yli 2000 nimikettä, joten ostajan tapa hakea ja hahmottaa tuotevalinta nousi kriittiseksi tekijäksi. Koska asiakas lähestyy valikoimaa teknisten vaatimusten kautta, kehitimme tuotevalintaan jousihaku-toiminnon, jonka avulla ostaja voi hakea jousia yhtä aikaa usealla eri teknisellä ominaisuudella. Näin tuotevalinnasta saatiin ostajan ostoprosessia tukeva palvelu.

Sopimusasiakkaille luotiin lisäksi päivittäistä asiointia helpottavia toimintoja. Toteutimme muun muassa projektihankintaa helpottavan ostoskorin tallennuksen sekä mahdollisuuden lähettää ostoehdotus oman organisaation hankintaan. Toiminnoilla tuetaan ammattiostajien moniportaista ostoprosessia.

Myyjille rakennettiin oma näkymä ja liittymä Jousikauppaan. Sen kautta myyjät voivat käyttää palvelua kentällä asiakkaan kanssa. Myyjä voi esitellä tuotevalikoimaa asiakkaan hinnoilla sekä tehdä valmiin ostoehdotuksen asiakkaalle suoraan palvelusta.

Win-win-win tilanne

Kuten usein onnistuneissa digitaalisten ratkaisujen toteutuksessa, myös Jousikaupan uudistamisessa saavutettiin monentasoisia hyötyjä.

  • Hyödyt asiakkaille: Asiakkaat saavat nyt 24/7-palvelun. He voivat tilata mistä vain ja milloin vain omilla hinnoilla tuotteita. Asiakkaat näkevät sopimushintojen lisäksi tuotteiden saatavuuden sekä tilaushistorian.
  • Hyödyt myynnille: Myyjillä on nyt aina käytössä kaikki asiakkaan palveluun tarvittavat tiedot - missä vain he liikkuvatkin. Samalla heiltä vapautuu aikaa rutiinikyselyistä vaativampaan projektimyyntiin ja uusien asiakkaiden tavoittamiseen.
  • Hyödyt yrityksen sisäisen toiminnan tehostamiseen: Tuotetiedot automatisoitiin ERP:n ja Jousikaupan välillä siten, että päivittäiset muutokset valikoimassa eivät aiheuta ylimääräistä työtä. Tilaaminen ja tilausten käsittely on automatisoitu, jolloin tilausten käsittelyssä säästyy arvioilta 15-30 minuuttia per tilaus.

Ruotsin vastaava ”Fjäder butik” -jousikauppa on jo toteutettu ja lanseerattu Ruotsin markkinoille. Meconet panostaa vahvasti verkkomyynnin kehittämiseen ja seuraava ratkaisu on jo suunnitelmissa.

Hyödyt Yritykselle
Tilaaminen ja tilausten käsittely on automatisoitu
-20min
ajansäästö per tilauksen käsittely
Hyödyt Myynnille
Kaikki tuote- ja asiakastiedot
aina käsillä
vapauttaen aikaa rutiinikyselyistä asiakkaan palvelemiseen
Hyödyt Asiakkaille
Asiakkaat saavat palvelua
24/7
Palvelu näyttää sopimushintojen lisäksi tuotteiden saatavuuden sekä tilaushistorian

Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Blogi

07.10.2020

Voisiko B2B-verkkokaupan heittää roskiin?

Välillä tekisi mieli heittää koko verkkokauppa-sana roskiin ja puhua mielummin verkkoasioinnista. Kauppa-sana viittaa usein fyysiseen tilaan, jossa on neljä seinää, hyllyjä ja ovi. Sen sijaan asiointi ei ....
Lue lisää

22.09.2020

Prototyyppien hyödyntäminen palvelumuotoilussa

Merkityksellisintä palvelumuotoilua pystyn mielestäni tuottamaan silloin kun saan asiakkaat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa konkreettisesti mukaan suunnitteluun. Siksi protoilu on mielestäni ylivoimai....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!