Lähtökohtana palvelun siirtäminen verkkoon
Projektin lähtötilanteessa Adukilla oli käytössään verkkosivusto, jossa esiteltiin pääasiassa heidän edustamien tuotteiden valmistajia. Myyntiä ja asiointia hoidettiin puhelimitse tai Whatsapp-sovelluksen kautta, jonka vuoksi asiakaspalvelu oli kuormittunut ja manuaalisten virheiden mahdollisuus oli merkittävä. Tuotetieto oli toiminnanohjausjärjestelmässä (ERP) ja sitä kautta hallinnointiin niin tilauksia kuin laskutustakin.
Tästä lähtökohdasta projektille asetettiin kaksi tavoitetta:
- myynnin ja asiakaspalvelun siirtäminen verkkoon sekä
- tuotetiedon hallinnan tehostaminen ja kattavan tuotetiedon tarjoaminen verkossa.
Toteutuksen kulmakivenä tuotetiedon helppo hallinta
Suunnittelu- ja määrittelyvaiheessa keskityimme Adukin vision ja toiminnan ymmärtämiseen. Adukilla oli vahva halu tuoda tuotteet ja tuotteiden valmistajat kattavasti ja visuaalisesti esiin verkkopalvelussa, jonka vuoksi käyttöliittymän suunnitteluun haettiin inspiraatiota erityisesti kansainvälisistä kuluttajakaupoista.
Verkkopalvelun toiminnallisuus haluttiin puolestaan toteuttaa B2B-liiketoiminnan ehdoin, jonka vuoksi mm. verkkokauppaan pääsee vain pyytämällä tunnukset Adukilta. Näin tehdessään Aduki teki valinnan palvella vain yrityksiä ja jälleenmyyjiä, jättäen kuluttajakaupan jälleenmyyjien hoidettavaksi.
Keskeistä verkkopalvelun toteutuksessa on kuitenkin se, että Adukin tarjoama kattava ja ajankohtainen tuotetieto on helposti ylläpidettävissä ja jaettavissa verkkosivuilla. Koska tuotetiedon hallinta on integroitu yrityksen ERP-järjestelmään, sieltä saadaan ajantasainen tuotedata, jota rikastetaan kuvilla, sertifikaatti- ja pakkausmerkinnöillä, luomutunnuksilla ja muilla ostajille tärkeillä tiedoilla. e21:n oma SOLU-alusta on suunniteltu erityisesti tuotetiedon rikastamiseen ja tiedon jakeluun.
Kattavan tuotetiedon avulla verkkokauppaan rekisteröityneet yritykset voivat helposti ja vaivattomasti ostaa haluamiaan tuotteitaan joko yksittäin tai myyntierittäin. Tilaukset päivittyvät suoraan Adukin ERP-järjestelmään. Oman asiakastilin kautta ostajan on helppo tarkistaa oma ostohistoria, tallentaa keskeneräinen ostoslista tai seurata kohdennettuja tarjouksia ja ajankohtaista tietoa.