Kuluttajalähtöinen B2B-verkkokauppa

Aduki on luomutuotteiden maahantuoja ja pakkaaja. Helsinkiläinen perheyritys oli Suomen ensimmäisiä Reilun kaupan tuotteiden maahantuojia ja nämä tuotteet ovat edelleen merkittävä osa Adukin valikoimaa. Omapakkaamien tuotteiden lisäksi Adukin valikoima on kasvanut luomualan edelläkävijöiden tuotteilla kuten teellä, kahvilla ja öljyillä. Pitkäaikaiset asiakassuhteet, hyvä ammattitaito ja kokemus ovatkin Adukin tae tuotteiden turvallisuudelle. Tämä asiakkaiden arvostama yritys tunnetaan myös kannustavasta ja luotettavasta työnantaja-mielikuvasta.

Lähtökohtana palvelun siirtäminen verkkoon

Projektin lähtötilanteessa Adukilla oli käytössään verkkosivusto, jossa esiteltiin pääasiassa heidän edustamien tuotteiden valmistajia. Myyntiä ja asiointia hoidettiin puhelimitse tai Whatsapp-sovelluksen kautta, jonka vuoksi asiakaspalvelu oli kuormittunut ja manuaalisten virheiden mahdollisuus oli merkittävä. Tuotetieto oli toiminnanohjausjärjestelmässä (ERP) ja sitä kautta hallinnointiin niin tilauksia kuin laskutustakin.

Tästä lähtökohdasta projektille asetettiin kaksi tavoitetta: 

  1. myynnin ja asiakaspalvelun siirtäminen verkkoon sekä
  2. tuotetiedon hallinnan tehostaminen ja kattavan tuotetiedon tarjoaminen verkossa.
Aduki Case

Toteutuksen kulmakivenä tuotetiedon helppo hallinta

Suunnittelu- ja määrittelyvaiheessa keskityimme Adukin vision ja toiminnan ymmärtämiseen. Adukilla oli vahva halu tuoda tuotteet ja tuotteiden valmistajat kattavasti ja visuaalisesti esiin verkkopalvelussa, jonka vuoksi käyttöliittymän suunnitteluun haettiin inspiraatiota erityisesti kansainvälisistä kuluttajakaupoista

Verkkopalvelun toiminnallisuus haluttiin puolestaan toteuttaa B2B-liiketoiminnan ehdoin, jonka vuoksi mm. verkkokauppaan pääsee vain pyytämällä tunnukset Adukilta. Näin tehdessään Aduki teki valinnan palvella vain yrityksiä ja jälleenmyyjiä, jättäen kuluttajakaupan jälleenmyyjien hoidettavaksi.

Keskeistä verkkopalvelun toteutuksessa on kuitenkin se, että Adukin tarjoama kattava ja ajankohtainen tuotetieto on helposti ylläpidettävissä ja jaettavissa verkkosivuilla. Koska tuotetiedon hallinta on integroitu yrityksen ERP-järjestelmään, sieltä saadaan ajantasainen tuotedata, jota rikastetaan kuvilla, sertifikaatti- ja pakkausmerkinnöillä, luomutunnuksilla ja muilla ostajille tärkeillä tiedoilla. e21:n oma SOLU-alusta on suunniteltu erityisesti tuotetiedon rikastamiseen ja tiedon jakeluun. 

Kattavan tuotetiedon avulla verkkokauppaan rekisteröityneet yritykset voivat helposti ja vaivattomasti ostaa haluamiaan tuotteitaan joko yksittäin tai myyntierittäin. Tilaukset päivittyvät suoraan Adukin ERP-järjestelmään. Oman asiakastilin kautta ostajan on helppo tarkistaa oma ostohistoria, tallentaa keskeneräinen ostoslista tai seurata kohdennettuja tarjouksia ja ajankohtaista tietoa.

Tuloksena onnistunut asiakaskokemus

Adukin verkkopalvelu on saavuttanut huikeita tuloksia. Asiakasyritykset ovat ottaneet palvelun omakseen ja verkkokauppa on yksi parhaiten toimivia verkkokauppoja meidän asiakkaiden keskuudessa. Verkkokaupan visuaalisuus on myös erityisen onnistunut. Siinä on vahva kuluttajakaupan tunnelma, vaikka koko liiketoiminta keskittyy yritysasiakkaiden palvelemiseen.

Uuden verkkopalvelun kautta voimme palvella asiakkaita entistä paremmin ja tehokkaammin. Oli hienoa nähdä, miten luontevasti asiakkaat lopulta siirtyivät verkkokaupan käyttäjiksi. 

- Sara Sievinen, Markkinointi, Aduki

Projektin haasteet ja erityispiirteet

Adukilla oli tuotedata tallennettuna ERP-järjestelmään hieman poikkeuksellisella tavalla. Jotta tämä tuotedata on mahdollista tuoda automaattisesti rikastettavaksi verkkopalvelua varten, jouduimme integrointityössä ratkomaan uusia tilanteita. Mutta tässä onnistuttiin ja lopputulos on se, että tuote- ja tilaustiedot päivittyvät nyt automaattisesti ERP:n ja verkkopalvelun välillä.


e21 Avainhenkilöt

Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partneri
Titiu Rajanto
Palvelumuotoilija
Yves Garcia
Kehittäjä

Lisäkysymyksiä? Mikko vastaa mielellään!

Ota yhteyttä Mikkoon