Mitä tuotetiedon hallinta tarkoittaa?
Kun tuotteita tai nimikkeitä on satoja tai tuhansia, tuotetiedon hallinta vie valtavasti aikaa usealta eri ihmiseltä. Tuotetieto on usein hajallaan eri osastoilla, järjestelmissä, työntekijöiden koneilla ja jopa printtimateriaaleissa. Samaa tai samantapaista tietoa ylläpidetään monessa paikassa ja siitä on monta versiota - useimmat vanhentuneita.
Keskitetty, yrityksen tarpeisiin suunniteltu PIM (product information management) -ratkaisu tehostaa tuotetiedon hallinnan prosessia. Resursseja vapautuu rutiineista ja virheiden korjaamisesta siirrytään tuottavampaan työhön. Sähköinen tuotetiedon hallinta varmistaa myös jalostetun tiedon jakamisen erilaisten käyttäjien tarpeisiin. Ajantasaisen ja rikkaan tuotetiedon tarjoaminen luo laadukkaan kuvan myytävistä tuotteista.
Hakukoneoptimoitu tuotetieto yhdistettynä verkkokauppaan luo yritykselle tehokkaan myyntikanavan, joka tavoittaa uusia, potentiaalisia asiakasryhmiä maantieteellisestä välimatkasta riippumatta ja tuo lisämyyntiä. Uudet asiakkaat löytävät tuotteet jo ostopäätöksen alkuvaiheessa etsiessään tietoa tuotteista hakukoneen avulla.