Tarjous- ja hinnoittelutyökalut B2B-myyntiin

Case AquaClean Dealer Desk
Myynnin työpöytä kansainvälisen jälleenmyyjäverkoston käyttöön
24/7
globaali palvelu

B2B-myynnille on tunnusomaista kattavan, yksityiskohtaisen ja kirjavan tuotetiedon välittäminen asiakkaalle, määrien ja kustannusten laskeminen sekä asiakaskohtaisten hintojen neuvottelu. Verkkopohjaiset tarjous- ja hinnoittelutyökalut tehostavat myynnin toimintaa sekä mahdollistavat jatkuvasti muuttuvan tiedon hallinnan koko myyntiprosessin ajan.

Räätälöimme erilaiset tarjous- ja hinnoittelutyökalut yrityksen myyntiprosessin mukaisesti. Huomioimme toteutuksessa niin jälleenmyyjien kuin rahtikumppaneiden palveluiden vaikutuksen. Ratkaisu voidaan toteuttaa myös kansainvälisen jälleenmyyntiverkoston palvelemiseksi, joka mahdollistaa ympärivuorokautisen tuen eri puolilla maailmaa.

Tehosta B2B-myyntiä tarjoustyökalulla

Tarjoustyökalu on verkkopohjainen B2B-yrityksen myynnin ratkaisu, jonka avulla myyjät voivat helposti ja nopeasti rakentaa tarjouksen, oli kysymyksessä uusi tai vanha asiakas. Myyjä valitsee palvelusta tarjottavat tuotteet ja määrät sekä mahdolliset asiakaskohtaiset hinnat tai muut alennukset. Työkalun "sisään" voidaan rakentaa erilaisia laskureita, jotka automatisoivat määrän tai hinnan laskemisen ja vähentävät virheiden määrää. Lopuksi myyjä lähettää tarjouksen asiakkaan sähköpostiin PDF-versiona ja/tai linkin ostoskoriin. Asiakkaalle voidaan tarjota mahdollisuus muokata tuotteita tai niiden määrää, tai pelkästään hyväksyä / hylätä tarjous.

Verkkopohjaisessa ratkaisussa tarjousten teko on nopeaa ja eri versioiden hallinta yksinkertaista. Sekä myyjä että asiakas ovat koko ajan tietoisia, mistä tarjousversiosta on kysymys. Myyjä voi seurata avoimena olevien tarjousten tilannetta ja asettaa vaikka muistutuksia itselleen tarjouksen seurannan helpottamiseksi.

Tarjoustyökalu voidaan kytkeä verkkokauppaan tai tilausjärjestelmään niin, että asiakas voi itse valita itse tuotteet ja määrät, joiden pohjalta hän voi tehdä tarjouspyynnön. Verkossa tehty tarjouspyyntö menee myyjän sähköpostiin, jolloin myyjän on mahdollista reagoida tarjouspyyntöön nopeasti. Tarjoustyökalua voivat käyttää niin yrityksen omat myyjät kuin jälleenmyyjätkin. Jälleenmyyjät näkevät työkalun avulla omat hintansa (ja mahdolliset muut kulut) ja voivat sen pohjalta tarjota tuotteita haluamallaan hinnalla eteenpäin omille asiakkailleen.

Katesimulaattori optimaaliseen hinnoitteluun

Katesimulaattori on B2B-myynnin avuksi suunniteltu työkalu, jonka avulla myyjät voivat simuloida hintamuutoksen vaikutusta tuotteen katteeseen. Kun tuotteen tai tuotteiden hinta muuttuu esimerkiksi päämiehen/valmistajan toimesta, myyjä voi työkalun avulla nähdä hintamuutoksen vaikutuksen haluttuun katteeseen nähden. Työkaluun voidaan asettaa mm. tavoitekate, joka kertoo myyjälle neuvotteluvaran asiakashinnoille.

Katesimulaattori pähkinänkuoressa:

  • näyttää hintamuutoksen vaikutuksen haluttuun katteeseen verrattuna
  • auttaa myyjää esimerkiksi vuosisopimusten hinnoittelussa
  • sopii erilaisiin hinnoittelumalleihin: kustannuspohjaisiin, listahintapohjaisiin jne.
  • osoittaa visuaalisesti positiiviset tai negatiiviset katteet
  • auttaa välttämään hinnoittelun virheitä
  • tuottaa yrityksen visuaalisen ilmeen mukaisen hinta-dokumentin (pdf) lähetettäväksi asiakkaalle.

 

Katesimulaattori korvaa B2B-myynnissä käytetyt työläät ja virheherkät Excel-taulukot. Se on yrityksen hinnoittelumalliin räätälöitävä ratkaisu, jonne syötetään esim. ERP:stä tai Excelistä halutut asiakas- ja tuotetiedot. Työkalussa on helppo poimia ja valita halutut tiedot, jotka näytetään visuaalisesti helpossa muodossa ja myyjien on helppo muokata dataa, valita tiettyjä asiakkaita tai tuotteita ja simuloida hinnan muutoksen vaikutuksia tuotteen katteeseen. Tehdyt muutokset voidaan päivittää takaisiin esim. ERP:iin, kun hinnat on sovittu asiakkaan kanssa.

Pallo myynnin digitalisoiminen tuo tehokkuutta

Katesimulaattorin hyödyt:

  • sopii etenkin satojen tai tuhansien tuotenimikkeiden myynnin ja hinnoittelun tehostamiseen
  • auttaa myyjää optimoimaan ja ylläpitämään tuotteiden myyntikatteita
  • vähentää virheitä ja sitä kautta liiketoiminnan riskejä
  • parantaa asiakaskokemusta, kun asiakas saa aina ajankohtaiset ja luotettavat hintatiedot selkeästi esitettynä yrityksen omilla dokumenttipohjilla.

Blogi

12.04.2021

Mitä häiriökysyntä tarkoittaa B2B-myynnissä

Kun työntekijöiden aika menee palvelun tarjoamiseen liittyvien valuvikojen korjaamiseen, se nostaa palvelun tuottajan kustannuksia. Tätä kuvataan sanalla häiriökysyntä.
Lue lisää

11.03.2021

Kasvua jälkimarkkinoinnin digitalisoinnista

Tarjoatko asiakkaillesi palveluita myös tuotteen toimituksen jälkeen? Esimerkiksi tuotteiden huolto- ja/tai varaosapalvelua? Olisiko asiakassuhteen jälkimarkkinointi yrityksellesi alue, joka tukisi ja kas....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!