Tarjoustyökalu, josta myyjät tykkää

Enkom Active on sähkö- ja kommunikaatiotuotteiden maahantuoja. Vahvan tuoteosaamisen sekä toimintaympäristön ymmärryksen avulla he palvelevat asiakkaita nopeasti, asiantuntevasti ja tehokkaasti. Varmistaakseen tehokkaan palvelun myös tulevaisuudessa, he tilasivat helppokäyttöisen ja aidosti myynnin työtä tukevan tarjoustyökalun.

B2B-myynnin lähtötilanne

Myynnin kehitysprojektin ensimmäisessä vaiheessa e21 toteutti Enkomille ratkaisun tuotetiedon hallintaan ja rikastamiseen sekä verkkosivuston tuotetietojen julkaisuun. Lisäksi toteutettiin ammattiostajia palveleva b2b-verkkokauppa.

Myynnin työkalujen kehittäminen oli roadmapissa seuraavana. Puhelimessa ja/tai sähköpostilla annetut tarjoukset oli varsin kirjavia laadullisesti ja sisällöllisesti sekä niiden seuranta oli vähintään haastavaa. Jokaisen myyjän oma ja vapaa toimintamalli ei myöskään edistänyt yhtenäistä hinnoittelua haastavassa markkinatilanteessa. 

B2B-verkkokauppa Tuotetiedon hallinta

Asiakastiedot ja tuotehinnat suoraan tarjoukseen

Myynnin tarjoustyötä tukemaan ja tehostamaan valittiin SOLU-alustaan pohjautuva myynnin alusta. Alustaan saatiin tuote-, hinta- ja asiakastiedot valmiista SOLUn rajapinnoista. Myyjän on helppo hakea tarjouksen pohjalle ensin asiakastiedot ja valita tarjottavat tuotteet. Osa tuotteista on jo alustavasti asiakaskohtaisesti hinnoiteltu. 

Hinnoittelun jälkeen tarjous lähetetään sähköpostilla asiakkaalle, joka tarjouksen sekä PDF-tiedostona että linkkinä / selainversiona Enkomin Myynnin alustalle. Alustalta asiakas saa kattavat tuotetiedot tarjotuista tuotteista mm. tuotekuvat, ladattavat tiedostot, linkin www-sivuille sekä tietysti hintatiedot. Nyt asiakkaan ei tarvitse päätellä kryptisistä tuotekoodeista mitä tarjous pitää sisällään.

Alustalla asiakas voi myös lähettää kysymyksiä ja kommentteja myyjälle. Edelliset versiot tarjouksesta tallentuu tietysti alustalle, jotta tarjouksen kehitystä on mahdollista seurata jälkikäteen. Kun asiakas on tyytyväinen tarjoukseen, hän voi hyväksyä tarjouksen suoraan alustan kautta. Tarjouksen voi toki myyjäkin hyväksyä asiakkaan puolesta jos viimeinen vääntö käydään vaikka puhelimessa. 

Hyväksytty tarjous välitetään automaattisesti Enkomin tilausten käsittelyyn. 

Myynnin työkalut

Tarjoustyökalun suosituimpia ominaisuuksia on tarjousten seuranta. Työkalusta voi seurata tarjouskantaa mm. asiakkaan, myyjän, voimassaolon ja tarjouksen statuksen mukaan (luonnos, tarjottu, hyväksytty, hylätty). Tai vastuumyyjän ollessa poissa, kuka vain voi jatkaa tarjouksen työstämistä asiakkaan kanssa hyvillä taustatiedoilla. 

Tarjoustyökalun hyödyt

  • Vähemmän manuaalista työtä tarjousvaiheessa
  • Enemmän aikaa keskustelulle asiakkaan kanssa
  • Yhdenmukaiset tarjoukset vahvistaa asiakaskokemusta
  • Laadukas ja kattava tuotetieto tarjotuista tuotteista eli vaikuttava asiakaskokemus
  • Helppo tarjouksen hyväksymisprosessi
  • Selkeät ja yrityksen ilmeen mukaiset tarjousdokumentit 
  • Motivoituneet myyjät
  • Tyytyväiset asiakkaat!

e21 Avainhenkilöt

Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partneri
Theo Martin
Palvelumuotoilija
Jari Mononen
Vanhempi kehittäjä

Lisäkysymyksiä? Mikko vastaa mielellään!

Ota yhteyttä Mikkoon