Excel-tiedostoista modernien myynnin työkalujen käyttöön
Maailman suurimmalla kipsilevyvalmistajalla on luonnollisesti paljon asiakkaita, tuotteita ja sitä kautta asiakaskohtaista tuotehinnoittelua. Sopimushintoja hallinnoitiin aiemmin excel-tiedostojen avulla, joihin myyjät syöttivät sopimushinnat ja toimittivat sähköpostilla jokaiselle asiakkaalle erikseen. Exceleistä oli mahdollista tehdä myös printattava katalogi.
Excel-tiedostojen muokkaus ja päivitys on sekä hyvin työlästä ja aikaa kuluttavaa, mutta myös virheherkkää. Pienelläkin numerovirheellä voi olla suuri vaikutus myynnin katteeseen. Tämän vuoksi Knauf halusi modernisoida sopimushinnoittelun ja tarjoustyön työkalut.
Keskitetty tuotetiedon hallinta luo hyvän perustuksen jatkokehitykselle
Myynnin työkalujen uudistus lähti liikkeelle tuotetiedon keskittämisestä yhteen järjestelmään. Knaufin kokoisessa yrityksessä tuotedatan määrä on valtava, joten sen järjestelmällinen ja läpinäkyvä hallinta on keskeistä koko liiketoiminnan kannalta. Tuotetiedon keskittämisen myötä koko tuotehallinta ja -katalogi siirtyivät verkkoon SOLU-alustan mahdollistamana ja samalla excel-tiedostoista päästiin eroon.
Tuotetiedon hallinta
Hinnoittelutyökalu varmistaa kannattavan myynnin
Seuraava askel myynnin digitalisoinnissa oli sopimushinnoittelu-työkalun toteutus myynnin tarpeiden pohjalta. Tähän verkkopohjaiseen työkaluun poimitaan tuotetiedot suoraan SOLU-alustasta sekä asiakastiedot ERP-järjestelmästä. Näiden tietojen pohjalta myyjän on helppoa ja nopeaa luoda asiakaskohtaiset sopimushinnastot suoraan työkaluun. Myyjä voi hallinnoida eri tuoteryhmien tai jopa yksittäisten tuotteiden hintoja työkalun avulla:
- määritellä hintoja tuoteryhmille ja tuotteille,
- valita yksittäisille tuotteille erikoishintoja,
- asentaa alennusprosentteja tai euromääräisiä alennuksia,
- asentaa hinta kappaleittain tai neliöinä,
- syöttää rahtihinnat jne.
Hinnoittelutyökalu
Hinnoittelutyökalusta tarjousten hallintaan
Koska hinnoittelutyökalu onnistui tehostamaan myynnin työtä, myynnin digitalisointia jatkettiin verkkopohjaisen tarjoustyökalun rakentamisella. Sekä hinnoittelu- että tarjoustyökalu ovat osa myynnin alustaa, johon myynnille on luotu visuaalisesti houkutteleva käyttöliittymä. Selkeiden valikoiden ja toimintapainikkeiden avulla myyjien on helppo ja nopea hallinnoida sekä hinnoittelua että tarjouksia.
Myynnin työkalut
"Helvatin hyvin toimii! Tätä on nautinto naputella. Eilen illalla puoli yhteentoista asti ja täällä toimistolla edelleen homma jatkuu.
Ei saisi kehittää näin koukuttavia työkaluja."
- Heikki Ilo, Knauf, myyntipäällikkö