Ylivertainen hinnoittelu- ja tarjoustyökalu

Knaufin tavoitteena on tuottaa rakentamisen ja suunnittelun ammattilaisille alan paras asiakaskokemus. Yritys on yksi maailman johtavista rakennusmateriaalien valmistajista, joka kehittää, valmistaa ja markkinoi rakennusmateriaaleja sekä ratkaisuja. Konsernilla on yli 250 tuotantolaitosta, 86 myyntiorganisaatiota ja 35 000 työntekijää eri puolilla maailmaa.

Yhteistyö Knaufin kanssa on helppoa ja mutkatonta. Yrityksen ratkaisut ovat luotettavia, testattuja ja sertifioituja, turvallisia sekä ympäristöystävällisiä.

Excel-tiedostoista modernien myynnin työkalujen käyttöön

Maailman suurimmalla kipsilevyvalmistajalla on luonnollisesti paljon asiakkaita, tuotteita ja sitä kautta asiakaskohtaista tuotehinnoittelua. Sopimushintoja hallinnoitiin aiemmin excel-tiedostojen avulla, joihin myyjät syöttivät sopimushinnat ja toimittivat sähköpostilla jokaiselle asiakkaalle erikseen. Exceleistä oli mahdollista tehdä myös printattava katalogi.

Excel-tiedostojen muokkaus ja päivitys on sekä hyvin työlästä ja aikaa kuluttavaa, mutta myös virheherkkää. Pienelläkin numerovirheellä voi olla suuri vaikutus myynnin katteeseen. Tämän vuoksi Knauf halusi modernisoida sopimushinnoittelun ja tarjoustyön työkalut.

Keskitetty tuotetiedon hallinta luo hyvän perustuksen jatkokehitykselle

Myynnin työkalujen uudistus lähti liikkeelle tuotetiedon keskittämisestä yhteen järjestelmään. Knaufin kokoisessa yrityksessä tuotedatan määrä on valtava, joten sen järjestelmällinen ja läpinäkyvä hallinta on keskeistä koko liiketoiminnan kannalta. Tuotetiedon keskittämisen myötä koko tuotehallinta ja -katalogi siirtyivät verkkoon SOLU-alustan mahdollistamana ja samalla excel-tiedostoista päästiin eroon.

Tuotetiedon hallinta

Hinnoittelutyökalu varmistaa kannattavan myynnin

Seuraava askel myynnin digitalisoinnissa oli sopimushinnoittelu-työkalun toteutus myynnin tarpeiden pohjalta. Tähän verkkopohjaiseen työkaluun poimitaan tuotetiedot suoraan SOLU-alustasta sekä asiakastiedot ERP-järjestelmästä. Näiden tietojen pohjalta myyjän on helppoa ja nopeaa luoda asiakaskohtaiset sopimushinnastot suoraan työkaluun. Myyjä voi hallinnoida eri tuoteryhmien tai jopa yksittäisten tuotteiden hintoja työkalun avulla:

  • määritellä hintoja tuoteryhmille ja tuotteille,
  • valita yksittäisille tuotteille erikoishintoja,
  • asentaa alennusprosentteja tai euromääräisiä alennuksia,
  • asentaa hinta kappaleittain tai neliöinä,
  • syöttää rahtihinnat jne.
Hinnoittelutyökalu

Hinnoittelutyökalusta tarjousten hallintaan

Koska hinnoittelutyökalu onnistui tehostamaan myynnin työtä, myynnin digitalisointia jatkettiin verkkopohjaisen tarjoustyökalun rakentamisella. Sekä hinnoittelu- että tarjoustyökalu ovat osa myynnin alustaa, johon myynnille on luotu visuaalisesti houkutteleva käyttöliittymä. Selkeiden valikoiden ja toimintapainikkeiden avulla myyjien on helppo ja nopea hallinnoida sekä hinnoittelua että tarjouksia.

Myynnin työkalut

"Helvatin hyvin toimii! Tätä on nautinto naputella. Eilen illalla puoli yhteentoista asti ja täällä toimistolla edelleen homma jatkuu.

Ei saisi kehittää näin koukuttavia työkaluja."

- Heikki Ilo, Knauf, myyntipäällikkö

Tarjoustyökalussa myyjä voi valita ja määritellä mm.

  • asiakkuuden,
  • sopimusten voimassaoloajan,
  • asiakkaan omien tuotteiden hinnat kappaleittain tai neliöinä,
  • rahtihinnat
  • sopimushinnaston ulkopuolisia tuotteita ja hintoja,
  • valmiit tekstipohjat tarjouksen liitteeksi
  • linkkejä ja liitteitä jne.

Yksi pidetyimmistä ominaisuuksista on tulevien hintojen viestiminen asiakkaille eli myyjä voi asentaa uusien hintojen voimaan astumisen tulevaisuuteen ja lähettää tulevan hinnaston, asiakaskohtaiset sopimushinnat huomioiden, etukäteen asiakkaille. Näin asiakkaat voivat ennakoida hinnan muutokset omassa toiminnassaan.

Myynnin johdolle läpinäkyvä raportointi

Kattava myynnin alusta eli hinnoittelu- ja tarjoustyökalun ratkaisu tarjoaa myös myynnin johdolle erinomaiset työkalut myynnin seurantaan. Myynnin seurantaa voi tehdä vaikka seuraavilla kriteereillä:

  • tarjousten listaaminen ostoprosessin eri vaiheiden mukaan (tarjottu, tilattu tms.)
  • tietoja voidaan hakea myyjittäin tai asiakassegmenteittän (myynnit, kappaleet, tarjoukset, hylätyt jne).

Erilaiset raportit antavat ajankohtaista tietoa myyntiprosessin vaiheista: niin onnistumisista kuin haasteistakin.

e21 Avainhenkilöt

Marko Rautakoura
TJ, partneri
Titiu Rajanto
Palvelumuotoilija
Jari Mononen
Vanhempi kehittäjä

Lisäkysymyksiä? Marko vastaa niihin mielellään!

Ota yhteyttä Markoon