Konversio-optimointi

e21 optimointipalvelu

Konversio-optimointi tarkoittaa sitä, että verkkosivuja kehitetään tavoitteellisesti eli pyritään lisäämään etenkin yhteydenottojen ja tilausten määriä. Onnistuneessa konversio-optimoinnissa pienilläkin muutoksilla saadaan merkittäviä tuloksia aikaiseksi.

Konversio-optimoinnissa pyritään optimoimaan sivustoa tuottamaan sille asetettua liiketoimintatavoitetta. B2B-verkkokaupassa tavoitteena on nostaa tilauksien tai tarjouspyyntöjen lukumäärää. Tyypillisiä muita tavoitteita on saada liidejä asiasta kiinnostuneista ihmisistä ja kasvattaa uutiskirjeen tilaajien määrää asiasta kiinnostuneilla henkilöillä.

Konversio-optimointi on tehokkain tapa lisätä verkkosivuihin käytetyn panostuksen tuottavuutta: Jos esimerkiksi verkkokaupan tilaajien määrä nousee kahdesta prosentista kolmeen, niin sivuston tuottavuus on noussut 50%.

Konversio-optimointiin liittyy sivuston suunnittelu sopivilla käyttöliittymäelementeillä, jotka ohjaavat kävijöitä tekemään toivottuja toimenpiteitä tai esimerkiksi tarjoamalla kävijöille heitä kiinnostavaa materiaalia yhteystietoja vastaan.


Mitä tarkoittaa konversio ja konversioaste

Konversio tarkoittaa sitä, että verkkosivun kävijä muuttuu asiakkaaksi / tekee muun toivotun toimenpiteen verkkosivuilla.

Konversioaste tai konversioprosentti kertoo kuinka monta prosenttia kävijöistä tekee toivotun toimenpiteen sivustoilla.

Tyypillisesti B2B verkkokaupassa konversioaste on tyypillisesti hieman vajaa 2% tienoilla. Tämä tarkoittaa käytännössä siis, että n. 2% B2B-verkkokaupan kävijöistä tekee tilauksen tai tarjouspyynnön.

A/B testaus muuttamalla käyttöliittymäelementtejä

A/B testauksessa kokeillaan uusien painikkeiden, ostoskoripainikkeiden koon/värin/ulkonäön muuttamista tai vaikkapa popup-ikkunan lisäämistä ja seurataan tuottaako se enemmän tuloksia kuin alkuperäinen versio. Kävijät jaetaan kahden version välillä ja seurataan kumpi tuottaa paremmin toivottua tulosta.

Analytiikka konversio-optimoinnin taustalla

Web-analytiikka on konversio-optimoinnin taustalla. Analysoimalla verkkosivuston kävijätietoja voidaan löytää mahdollisia parannuskohteita ja määrittelemällä oikein liiketoimintamittarit saadaan järkevät konversiot verkkosivustolle.

Maksuttomat pikaoppaat

Syvennä ymmärrystä aihepiiristä tuotetiedonhallinnan ja B2B verkkokaupan pikaoppailla.

Lataa e21:n maksuttomat oppaat!

Blogi

02.12.2020

Etämyynti ja digitaalisen asiakassuhteen rakentaminen

Luottamus eli asiakkaan tunne ja kokemus siitä, että myyjä kuuntelee ja on läsnä asiakkaan ongelmien ratkomisessa ja tulevaisuuden suunnittelussa, on tänä päivänä osattava luoda digitaalisesti.
Lue lisää

04.11.2020

Ketterää ja kustannustehokasta digitalisointia

Tässä kirjoituksessa Kasperi esittelee itsensä ja oman työnsä kautta e21:n ohjelmistokehitystä, teknologiaa sekä projektien teknistä toteutusta. Konkreettinen esimerkki valaisee usein pimentoon jäävää b2b....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!