Sisältö ja löydettävyys
Verkkopalvelun löydettävyys edellyttää timanttista sisältöä. Ammattiostajat hakevat tietoa verkosta ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa toimittajaan. Jos tuotteesi ei näy hakukoneissa, olet auttamatta ulkona keskusteluista. Mitä enemmän ja laadukkaampaa tuotetietoa tarjoat ja mitä paremmin huomioit hakukoneiden toimintatavat, sitä todennäköisemmin nouset hakukoneiden tuloksissa esiin. Työkaluja hyvän hakukonelöydettävyyden rakentamiseen ovat hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto (SEO) sekä sitä tukeva hakukonemarkkinointi (SEM) ja muu markkinointi.
Hakukoneoptiointi (Search Engine Optimization, SEO) on pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset tulevat usein pitkänkin aikavälin kuluessa. Teknisten asioiden lisäksi pitää huolehtia ajankohtaisesta ja monipuolisesta verkkosivujen sisällöstä, kuten tuotekuvauksista, kuvista, käyttökohdekuvauksista ja linkkauksista muilta hyviltä verkkosivuilta. Nykyään myös aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa.
Sisältöstrategian tavoitteena on rakentaa yrityksen luotettavuutta sekä sitouttaa kävijät ja ohjata heidät kohti haluttua toimenpidettä, kuten ostamista. Tähän päästään, kun sisältöstrategiaan on kirjattu ja kuvattu palvelun kohderyhmät sekä keinot heidän palvelemiseen.
Sisältöstrategia-sanaa ei kuitenkaan kannata pelästyä. Pienille ja keskisuurille yrityksille usein riittää kirjattu yhteinen näkemys siitä, ketkä ovat verkkopalvelun kohderyhmiä, millaista tietoa he hakevat ja miten yritys haluaa heitä sisällöllisesti palvella.