B2B-myynnin lähtötilanne
Enkom Activella on paljon päämiehiä, joilla on laajat valikoimat alan tuotteita. Näitä Enkom jälleenmyy sähköteollisuuden, IT-palveluiden sekä teollisuuden toimijoille. Osa myytävistä tuotteista on niin kutsuttuja volyymituotteita, joita Enkom Active itse myös varastoi. Näin he varmistavat, että asiakkailla on aina saatavilla tarvittavia tuotteita.
Enkom Activen myynnillisenä haasteena oli se, että heillä ei ollut mahdollisuutta näyttää ja esitellä asiakkailleen kaikkia tarjolla olevia tuotteita. Vanhalla verkkosivustolla oli lähinnä perustiedot tuoteryhmistä, mutta yksityiskohtainen ja rikastettu tuotetieto puuttui. Näin ollen tuotteiden verkkonäkyvyys ja hakukonelöydettävyys oli heikko, eivätkä asiakkaat löytäneet verkon kautta tarvitsemiaan tuotteita.
Verkkopalvelun myynnilliset tavoitteet
Lähtötilanteeseen perustuen verkkopalvelun kehittämisen tavoitteiksi asetettiin hakukonelöydettävyyden paraneminen sekä kävijämäärien ja yhteydenottojen määrän kasvu. Yksi tärkeä kehityskohde oli näppärä julkaisu päämiesten uusille tuotteille ja ratkaisuille, jotta ne löytyisivät helposti ja nopeasti niin hakukoneiden tuloksissa kuin itse verkkopalvelun kautta.
Lisäksi tavoitteena oli kehittää sopimusasiakkaiden palvelua tuotetietojen, hintojen ja saatavuuden osalta sekä myyjien työkaluja nopeampaan ja laadukkaampaan tarjoustyöhön.
Keskitetty tuotetiedon hallinta ja B2B-verkkopalvelu
Teimme Enkom Activelle kaksiportaisen kehityssuunnitelman. Ensimmäisessä vaiheessa rakennettiin pohjaratkaisu tuotetiedon keskitettyyn hallintaan ja rikastamiseen. Lisäksi toteutettiin tuotetiedon helppo julkaisu ja hakukonenäkyvyyden valmius sekä luotiin ammattiostajia palveleva verkkopalvelu.
Ratkaisu toteutettiin e21:n SOLU-alustalla, joka kattaa kaikki B2B-toimijan verkkopalvelutarpeet. SOLU tarjoaa työkalut laajojen tuotevalikoimien ja -tietojen käsittelyyn ja ylläpitoon sekä julkaisuun esimerkiksi verkkopalvelussa. Alusta tarjoaa kaikki tekniset valmiudet onnistuneeseen hakukonenäkyvyyteen.
Toisessa vaiheessa Enkom-Activelle tullaan parantamaan erityisesti sopimusasiakkaiden palvelua verkossa. Asiakkaille tullaan tarjoamaan näkyvyys asiakaskohtaisiin tuotetietoihin ja -hintoihin integroimalla verkkopalvelu yrityksen Jeeves-järjestelmään. Samalla kehitetään myynnin ja asioinnin työkaluja sekä automatisoidaan rutiineja tiedon jakelussa sekä tilausten käsittelyssä.