Kilpailu digitaalisten osto- ja tilauskanavien, kuten B2B-verkkokauppojen, käyttäjistä kiristyy. Pärjätäkseen digitaalisessa myynnissä ja parhaan asiakaskokemuksen tarjoamisessa yritysten on ymmärrettävä yhä syvällisemmin B2B-ostajien tarpeita sekä itse ostoprosessia. Tuore Ostobarometri-selvitys tarjoaa tietoa etenkin teollisuuden ja teknisen kaupan alan ostajien mielipiteistä ja toiveista verkkoasiointiin liittyen.

Tuotetieto on verkkoasioinnin kulmakivi - ja samalla suurin haaste

B2B-verkkokaupoissa ja tilausjärjestelmissä arvostetaan eniten tuotetiedon luotettavuutta, tuotteiden saatavuustietoja sekä toimitusaikoja. Tuotetietojen luotettavuudella viitataan usein tiedon oikeellisuuteen ja ajantasaisuuteen, joilla on etenkin teollisuustuotteiden sekä teknisen alan tuotteiden myynnissä suuri merkitys. Saatavuus- ja toimitusaikatiedot ovat tärkeä etenkin niillä aloilla, joissa on suuria logistisia haasteita maailman markkinatilanteesta johtuen. 

Erityisen merkittävä tieto on se, että B2B-verkkokaupoilla ja tilausjärjestelmillä on näissä kolmessa arvostetuimmassa asiassa suurimmat suoriutumishaasteet. Eli ostajat aidosti haluavat ja tarvitsevat näitä tietoja ostopäätöksen loppuunsaattamiseksi. Tämän vuoksi yritysten kannattaa tarjota tieto mahdollisimman realistisella tasolla vaikka tarkka päivämäärä tai kappalemäärätieto ei olisi saatavilla.

Lataa maksuton B2B-verkkokauppatutkimus

Kyllä kiitos!

Varaosapalvelu tärkeä osa B2B-myyntiprosessia

Yksi erityisen mielenkiintoinen tulos on tuotekohtaisten varaosien hakuun ja tilaamiseen liittyvä heikko arvio. Vastaajat arvioivat varaosien haun ja tilaamisen ominaisuudeltaan tärkeämmäksi kuin esimerkiksi tilausten seurannan. Varaosien tarjonta on merkittävä asia etenkin kuluvien teknisten tuotteiden kohdalla: jatkuvassa käytössä olevat tuotteet kuluvat tietyn käyttöajan tai -määrän jälkeen, ja varaosia tarvitaan tuotannon ja toiminnan ylläpitämiseksi. Näin ollen varaosapalvelun liittämistä osaksi verkkokauppaa tai tilausjärjestelmää voi olla monelle yritykselle potentiaalinen B2B-myynnin kehittämisen alue.

Verkkoasiointi kasvaa tulevaisuudessa

Selvityksen mukaan 92% vastaajista arvioi käyttävänsä työssään yhä enemmän digitaalisia asiointipalveluita. Asiointipalvalveluita tai -työkaluja voivat olla erilaiset määrä- ja valintalaskurit, jotka auttavat tuotekokonaisuuden tai ratkaisun itsenäisessä ostamisessa. Tai ne voivat liittyä itse myyntiprosessin helpottamiseen ja automatisointiin.

Lisääntyvän digityökalujen hyödyntämisen myötä yritysten tulee pohtia, miten erilaiset digikanavat integroituvat osaksi henkilökohtaista myyntiä ja koko myynnin prosessia niin, että asiakaskokemus säilyy halutulla tasolla tai jopa paranee digitaalisen läsnäolon myötä.

Näin parannat asiakasymmärrystä ja palvelet paremmin!

Lataa maksuton tutkimus! 

Saat tiiviin yhteenvedon ammattiostajien tarpeista ja arvostuksen kohteista. Tehosta B2B-markkinointia, helpota ammattiostajien ostamista ja paranna B2B-asiakashankintaa.

Selvityksen luettuasi ymmärrät:

  • B2B-verkkopalveluiden tärkeimmät ominaisuudet
  • Miten verkkokaupat suoriutuvat käyttäjien näkökulmasta
  • Miksi tuotetieto on niin tärkeä
  • Ammattiostajien mielipiteitä verkkopalveluista

e21 toteuttaa B2B-verkkopalveluita joissa ei tuotetieto jää uupumaan

Pääset tutustumaan lisää asiakkaisiimme ja heidän kokemuksiinsa täältä, tai suoraan alla olevista Top 3 tuotetiedon saatavuuteen perustuvaan B2B-verkkokauppaan jotka olemme toteuttaneet: