Specma logo

Specma - Tuhansien tuotteiden keskitetty hallintajärjestelmä

Specma tarjoaa kokonaisvaltaista osaamista, palvelua ja käyttövarmuutta hydrauliikka-, pneumatiikka ja voitelujärjestelmätuotteissa. Yritys tarjoaa koko prosessin tuotekehityksestä loppukokoonpanoon ja kattaa asiakkaiden tarpeet yksittäisistä komponenteista aina vaativimpiin hydraulijärjestelmiin saakka. Suomessa Specma Oy valmistaa vuosittain noin 400.000 letku-, putki- tai ns. hybridiasennelmaa, joka kertoo valtavasta tuotteiden ja tuotetiedon hallinnan tarpeesta.


Hajanaisesta tuotetiedosta keskitettyyn järjestelmään

Specman 7000 tuotenimikkeen tiedot olivat hajallaan eli paikoissa, kuten ERP-järjestelmässä, tuoteluetteloissa ja kuvapankissa. Tietojen ylläpitäminen ja päivittäminen vei paljon aikaa ja resursseja. Sopimusasiakkailla oli käytössä ERP:n päälle rakennettu sähköinen tilausjärjestelmä, joka tarjosi tuotetietona vain teknistä perustietoa tuotteista. Silloisen verkkopalvelun ylläpito ja kehittäminen oli myös rajoitettua.

Kehitysprojektin taustalla olikin myynnin tarve luotettavalle ja ajankohtaiselle tuotetiedolle, mutta myös tarve tehostaa tuotetiedon hallintaan liittyvää prosessia.

Tavoitteena jatkuva kehittäminen

Projektin ensimmäisen vaiheen tavoitteeksi asetettiin keskitetyn tuotetiedon hallinnan toteuttaminen niin, että se mahdollistaisi kattavan tuotetiedon helpon ylläpidon, rikastamisen sekä jakamisen. Lisäksi haluttiin toteuttaa verkkopalvelu, josta asiakkaiden on mahdollista löytää helposti tarjottavat tuotteet sekä tehdä tarjouspyyntö suoraan myyntiin tai oikealle jälleenmyyjälle.

Specman verkkopalvelun tärkeimmiksi elementeiksi muodostuivatkin:

  • Dynaaminen ja helposti ylläpidettävä tuoteluettelo, jossa yhdistyy tekninen tuotetieto (integroituna ERP-järjestelmästä) sekä rikastettu tuotetieto sisältäen mm. kuvia, kuvaustekstejä, käyttö- ja asennusohjeita.
  • Kaikille käyttäjille avoin Tarjouspyyntökori, johon käyttäjä voi kerätä haluamansa tuotteet ja lähettää tarjouspyynnön Specman myyntiin, tulostaa ostoslistaksi tai siirtää verkkokaupan tilaukseksi.

Pidemmän aikavälin tavoitteeksi asetettiin verkkomyynnin aktiivinen ja suunnitelmallinen kehittäminen.

Automaattisesti taitettu tuoteluettelo suoraan verkosta

Specman verkkopalveluun liitettiin tuoteluetteloiden automaattinen taitto-ratkaisu, joka mahdollistaa painokelpoisten esitteiden tulostamisen suoraan verkosta. Ratkaisu toimii niin myynnin kuin ostamisen tukena.

Specman tuotetieto on keskitetty yhteen järjestelmään, joka toimii tietolähteenä myös tuoteryhmäkohtaisten esitteiden tekemiseen ja ylläpitoon. Kun Specma muuttaa tuotetietojaan tai lanseeraa uuden tuotteen, tiedot päivitetään vain yhteen paikkaan, josta ne päivittyvät niin verkkosivuille kuin tuote-esitteisiinkin. Näin kuka vain voi tulostaa painokelpoisen esitteen ajantasaisilla tuotetiedoilla ennalta määritellyssä taittomuodossa milloin vain ja missä vain. Myös tuotelinja- tai tuoteryhmäkohtaisten tuoteluetteloiden tulostaminen onnistuu suoraan verkosta. Työkalua käyttävätkin sekä uudet että nykyiset myyjät kuin asiakkaatkin.

Ota yhteyttä, niin kerron lisää

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Blogi

15.02.2021

Asiakassuhteet digitalisoituvat vauhdilla

Asioinnin ja asiakassuhteen siirtyminen verkkoon vaatii uusia toimintamalleja niin myynniltä kuin koko yrityksen johdolta. Pelkkä soittokertojen lisääminen tuskin tuo lisäarvoa, vaan panokset kannattaa la....
Lue lisää

02.12.2020

Etämyynti ja digitaalisen asiakassuhteen rakentaminen

Luottamus eli asiakkaan tunne ja kokemus siitä, että myyjä kuuntelee ja on läsnä asiakkaan ongelmien ratkomisessa ja tulevaisuuden suunnittelussa, on tänä päivänä osattava luoda digitaalisesti.
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!