Blogi

Pallo älä digitalisoi huonoa palveluprosessia
12.04.2021

Mitä häiriökysyntä tarkoittaa B2B-myynnissä

Kun työntekijöiden aika menee palvelun tarjoamiseen liittyvien valuvikojen korjaamiseen, se nostaa palvelun tuottajan kustannuksia. Tätä kuvataan sanalla häiriökysyntä.

Pallo asiakassuhteiden ylläpito digitalisoituu
11.03.2021

Kasvua jälkimarkkinoinnin digitalisoinnista

Tarjoatko asiakkaillesi palveluita myös tuotteen toimituksen jälkeen? Esimerkiksi tuotteiden huolto- ja/tai varaosapalvelua? Olisiko asiakassuhteen jälkimarkkinointi yrityksellesi alue, joka tukisi ja kasvattaisi perusliiketoimintaa?

Pallo älä digitalisoi huonoa palveluprosessia
15.02.2021

Asiakassuhteet digitalisoituvat vauhdilla

Asioinnin ja asiakassuhteen siirtyminen verkkoon vaatii uusia toimintamalleja niin myynniltä kuin koko yrityksen johdolta. Pelkkä soittokertojen lisääminen tuskin tuo lisäarvoa, vaan panokset kannattaa laittaa yhteydenpidon laatuun ja lisäarvon tuottamiseen asiakasta parhaiten palvelevilla työkaluilla.

Raksamies ihminen
02.12.2020

Etämyynti ja digitaalisen asiakassuhteen rakentaminen

Luottamus eli asiakkaan tunne ja kokemus siitä, että myyjä kuuntelee ja on läsnä asiakkaan ongelmien ratkomisessa ja tulevaisuuden suunnittelussa, on tänä päivänä osattava luoda digitaalisesti.

Mies ja nainen
07.10.2020

Voisiko B2B-verkkokaupan heittää roskiin?

Välillä tekisi mieli heittää koko verkkokauppa-sana roskiin ja puhua mielummin verkkoasioinnista. Kauppa-sana viittaa usein fyysiseen tilaan, jossa on neljä seinää, hyllyjä ja ovi. Sen sijaan asiointi ei ole niin suoraviivaista, vaan haastaa pohtimaan laajemmin, mistä tuotteen tai palvelun ostamisesta on kyse.

Theo Martin
15.09.2020

Palvelumuotoilulla kehitetään yrityksen vahvuuksia

Palvelumuotoilun avulla voidaan kehittää eteenpäin yritykseltä jo löytyviä toimintamalleja, mutta myös luoda uutta liiketoimintaa. Palvelumuotoilun keinoin luodaan kokonaiskuva todellisesta tarpeesta sekä suunnitellaan siihen sopiva ratkaisu tai ratkaisukokonaisuus. Kokonaisuus palastellaan tarvittaessa osakokonaisuuksiin ja kehitetään niitä yksi kerrallaan eteenpäin.

Nainen mies tietokone
01.09.2020

Digitaalisilla työkaluilla vauhtia myyntiin

Digitaalisten työkalujen ja ratkaisujen avulla voidaan nopeuttaa myyjien rutiininomaisia tehtäviä. Parhaimmassa tapauksessa ne voidaan osin siirtää pois myyntitapahtumasta, jolloin myynniltä vapautuu aikaa ja resursseja varsinaisille kasvokkain tapahtuville asiakaskohtaamisille.

Marko Rautakoura e21
17.08.2020

B2B-ostamisen uusi normaali

Digitaaliset kanavat ja työkalut ovat keskeisessä roolissa B2B-ostamisessa. Asiakkaat odottavat toimittajilta helppokäyttöisiä ja ostamisen prosesseihin suunniteltuja työkaluja. Digitaalisten kanavien ja työkalujen avulla suomalaiset yritykset ovat entistä kilpailukykyisempiä kansainvälisille markkinoille.

Speedo mies ui
19.03.2020

"Speedo-hetki" tuli yllättäen ja pyytämättä

Koronaviruksella on merkittävät vaikutukset henkilökohtaiseen myyntityöhön painottuvien B2B-yritysten liiketoiminnassa. Kun asiakkaat suosivat myyntitapaamisten sijaan etätapaamisia ja verkko-ostamisia, joutuvat yritysten digivalmiudet todelliseen happotestiin.

Marko Rautakoura ja Mikko Särkikangas
27.02.2020

Päätitkö tilit myös verkkopalveluiden osalta?

Mitäs jos yksittäiselle verkkopalvelulle tekisi vuosittain oman tilinpäätöksensä? Kuinka monelta löytyisi asetetut tavoitteet ja seuranta? Miten kannattavuutta mitattaisiin? Aihe on mielenkiintoinen, joten lue lisää>>

Ofa Case
11.12.2019

Voisiko myyjät vapauttaa ERP-stressistä?

Marko Rautakoura

ERP:iä ole rakennettu myynnin työkaluksi. Sen sijaan myynnin tarpeiden pohjalta rakennettava digitaalinen ratkaisu vapauttaisi myyjien aikaa siihen, mitä he haluavat oikeasti tehdä eli ratkoa asiakkaiden ongelmia ja keskustella heidän kanssaan. Se voisi myös vapauttaa myyjät ERP-stressin kahleista.

nainen ja ipad
29.10.2019

Virheellinen tuotetieto syö yrityksesi luotettavuutta

Mikko Särkikangas

Jos ostotilanteessa saat tuotteista vanhentunutta tai virheellistä tietoa, millaisen mielikuvan ja kokemuksen se sinulle jättää? Miten se vaikuttaa luottamukseesi yritystä kohtaan?

Marko Rautakoura
14.10.2019

Mitä digitalisaatio tuo tullessaan?

Marko Rautakoura

Tuo ihastuttava, vihastuttava digitalisaatio! Meillä jokaisella on siitä oma käsityksemme. Osaa meistä koko sana raivostuttaa, pelottaa tai ärsyttää kun taas toisille se kuvaa toiminnan automatisointia, rutiinityön poistumista, saavutettavuutta ja oppimista. Oli niin tai näin, nostan tässä esiin kolme merkittävää digitalisaation avulla saavutettavaa hyötyä.

Lataa maksuton Tuotevalitsin opas 200px
08.10.2019

Tuotekonfigurointi verkossa - myyjän lyömätön työkalu

Mikko Särkikangas

Kaikille räätälöitävien tuotteiden suunnitteluun ja myyntiin osallistuville tarjottava avoin tuotevalintatyökalu mahdollistaa tuotekokonaisuuden läpinäkyvyyden eri toimijoiden kesken. Se tehostaa merkittävästi tuotevalinnan prosessia ja vähentää virheiden määrää.

Löytyykö_yrityksesi_verkosta
01.10.2019

Kopioi tästä - verkkomyynnin helpot hedelmät

Mikko Särkikangas

Mitä sanoisit, jos kertoisin, että kymmenkertaistimme äskettäin asiakkaamme verkon kautta tulevan liidihankinnan työmäärällisesti melko pienillä muutoksilla? Mutta ajatuksena aika houkutteleva, eikö? Ettei tarvitsisi aina rakentaa pyörää uudelleen, vaan kunnostaa tai päivittää vanha.

Nainen työpöytä kannettava
27.08.2019

Tarjoa massaräätälöinti verkossa

Mikko Särkikangas

Ota massaräätälöinnin avuksi verkkopohjainen Tuotevalitsin-työkalu, joka ohjaa ja tehostaa tuotekonfigurointia sekä vähentää virheiden riskiä.

Mikko Särkikangas myyntijohtaja partneri e21
19.03.2019

Tuotetiedon hallinta on merkittävä tekijä yrityksen liiketoiminnassa

Monet B2B-yritykset, etenkin teollisuuden ja teknisen kaupan yritykset elävät ja hengittävät tuotetietoa. Se on koko myynnin kivijalka. On vaikea kuvitella myyjän työpäivää ilman tuotetiedon käsittelyä.

Rudus tietokone 3
11.03.2019

Näin siirrät myynnin ja asioinnin ketterästi verkkoon

Käyn puhumassa B2B-myynnin ja asiakaspalvelun digitalisoinnista seminaareissa, messuilla ja räätälöidyissä tapahtumissa. Yksi kysymys toistuu lähes jokaisen esityksen yhteydessä: Mikä on onnistumisen edellytys?

Ammattiostaja juoksee kannettava kädessä
04.03.2019

60 % ammattiostajista ei halua jutella myyjän kanssa

Herättikö otsikko kiinnostusta? Toivottavasti. Voi olla, että 60 % sinunkin asiakkaistasi hakee tietoa muualta kuin myyjiltä. Ja se, miten tietoa haetaan ja mistä sitä haetaan, on B2B-myynnin yksi tämän hetken tärkeimpiä kysymyksiä. Kun tiedät, mistä asiakkaat hakevat tietoa, voit rakentaa oikeat ratkaisut tavoittaaksesi myös ne asiakkaat, joita henkilökohtainen myynti ei tavoita.

2019
13.02.2019

Trendien metsästyksestä kohti tavoitteellista B2B-myynnin kehittämistä

Verkko on pullollaan tietoa vuoden 2019 trendeistä. Tee sitä, tee tätä, panosta siihen, opettele tätä. Konsultit koputtavat ovella saarnaamassa omia viestejään. Uutiskirjeitä solahtaa inboxiin ja sielläkin vilahtavat uudet termit ja perehtymistä vaativat työkalut. Myyntijohdolta vaaditaan jatkuvaa uusiutumista ja uuden opettelua, etenkin jos myynnissä keskitytään trendien metsästykseen.

Purso Tuotevalitsin valinta
29.10.2018

Tuotevalitsimella tehokkuutta tilaus-toimitusketjuun

Mikko Särkikangas

Ratkaisujen suunnittelu ilman automatisoituja työkaluja vaatii niin myynniltä kuin asiakkaalta paljon aikaa ja resursseja.

B2b liiketoiminta
25.10.2018

Kasvata myyntiä jälkimarkkinoinnilla eli after sales -palvelulla

Mikko Särkikangas

After sales -palveluissa piilee valtava kasvupotentiaali. Kerron tästä pari konkreettista esimerkkiä.

Ammattiostaja juoksee kannettava kädessä
15.10.2018

Loppu verkkojuoksuttamiselle

Marko Rautakoura

Ammattiostaja, aloitatko ostamisen käyttämällä merkittävästi aikaa tuotevalintaan ja määrälaskelmien tekemiseen tuotteen valmistajan tai maahantuojan verkkosivuilla?

Rakennusmies ja tabletti
08.10.2018

Kasvata messutapaamisten ja liidien määrää digitaalisin keinoin

Mikko Särkikangas

FinnBuild 2018 -messut on tulossa! Siellä mekin odotamme tapaavamme monia kiinnostavia rakennusalan yrityksiä.

Mikko Särkikangas myyntijohtaja partneri e21
17.09.2018

Hyvä B2B-myyjä tietää kilpailijoiden hinnat - entä hyvä asiakas?

Mikko Särkikangas

Monet B2B-yritykset piilottavat hintatietonsa aivan turhaan. Läpinäkyvällä hinnoittelulla on mahdollista parantaa asiakaskokemusta ja palvella myös niitä asiakkaita, joihin myynnin aika ei riitä. Lue lisää.

e21 raketti
10.09.2018

Rakettiöljyä henkilökohtaisen myynnin rattaisiin

Mikko Särkikangas

Miten vauhdittaa B2B asiakkaiden ostoprosessia jopa kaksi viikkoa? Lue B2B asiakkaiden erilaisista ostokokemuksista.

Marko Rautakoura alustaa Teknisen kaupan aamiaistilaisuutta 8.2.2018 e21 Solutions
15.02.2018

Teknisen kaupan yritykset odottavat kasvua, mutta vain harvat muuttavat myyntiprosesseja

Marko Rautakoura

Teknisessä kaupan aamiaistilaisuudessa esittelin eri ratkaisuja, kuinka teknisen kaupan yritykset voivat automatisoida myyntiä.

e21 konsultointi
29.11.2017

Tilataan yksi innovaatio–ketterällä pilottihankkeella

Marko Rautakoura

Miksi suunnitella gigalomaanisia digiprojekteja, kun liiketoimintaa voidaan kehittää jatkuvasti kevyillä muutoksilla?

Laadukasta tuotetietoa
20.11.2017

B2B-myyjän kuolema

Marko Rautakoura

B2B-myyjien työpaikat ovat vaarassa, etenkin rutiininomaista työtä tekevien keskuudessa.

e21 konsultointi
09.11.2017

Vältä virheitä asiakaspalvelun digitalisoinnin avulla

Mikko Särkikangas

Kun myyntiä ja asiakkuuden hoitoa tarkastelee kokonaisuutena ja määrittelee eri vaiheissa tarvittavan tiedon ja dokumentit, muodostuu mainio pohja ja perusta myynnin ja asiakaspalvelun digitalisoinnille.

Teollisuuden ja teknisen kaupan verkkoratkaisut
06.11.2017

Riittääkö myyjien aika vastata kasvaneeseen kysyntään?

Marko Rautakoura

Tarjouspyyntöjen ja tilausten määrän ennustetaan lisääntyvän ensi vuoden aikana.

B2b verkkokauppa
03.11.2017

Kaikkea voidaan myydä verkossa - jopa valmisbetonia

Marko Rautakoura

Muutama vuosi sitten kuulin lausahduksen ”betonia ei tulla ikinä myymään verkossa”. Miten sitten tapahtui?

Konversio
17.10.2017

Vapauta myyjät kannattavaan myyntityöhön

Mikko Särkikangas

Teollisuuteen ja teknisen kaupan alalle ennustetaan kasvua. Miten varmistat, että myyjien aika riittää kaikkien asiakkuuksien hoitamiseen?

Panosta palveluun
25.08.2017

”Pitää varoa ettei johtoryhmä innostu!”

Marko Rautakoura

Myynnin tehostamiseen liittyvän hankkeen ei tarvitse olla valtava, koko johtoryhmän huomion vaativa hanke. Riittää, että lähdetään liikkeelle pienin askelin.

Testaus
06.03.2017

Miten parantaa asiakaskokemusta verkossa?

Mikko Särkikangas

Ohjattu ostaminen erilaisten tuotekonfiguraatoreiden avulla helpottaa asiakkaiden ostamista.

Teollisuuden graafi test
02.02.2017

Tuotevalitsimella tehoa myyntiin

Mikko Särkikangas

Teknisten tuotteiden myynnin haaste on se, että jokainen tarjous pitää räätälöidä jokaisen asiakastarpeen, käyttökohteen ja haluttujen ominaisuuksien mukaan.

Rakennuslehti
12.12.2016

Näkemyksiä myynnin digitalisointiin – lataa maksuton raportti

Mikko Särkikangas

Kartoitimme lokakuussa myynnin ja asiakaspalvelun digitalisoinnin tärkeimmiksi koettuja liiketoimintahyötyjä*. Tutkimukseen osallistui teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten ylin johto.

Rakennuslehti
28.11.2016

Liiketoiminnan digitalisoinnissa onnistuminen vaatii muutosta - kuinka valmis sinä olet?

Digitalisaatio kutsuu kaikkia muutokseen. Asiakas – kuluttaja tai ammattiostaja – haluaa ostaa ja saada palvelua uusilla tavoilla. Toimittajan on syytä luoda nahkansa uusiksi tarjotakseen asiakaskokemuksen, jota muiden on vaikea kopioida. Asiakaskokemuksen johtaminen onkin yrityksen merkittävin prosessi, joka on syytä osata digiajassa erityisen hyvin.

Rakennuslehti
21.11.2016

Näin voit tuoda yrityksesi kilpailuedun verkkoon!

Erottautuminen on tärkeä osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Selvitimme syys-lokakuussa tehdyssä päättäjäkartoituksessa, mitkä ovat yritysten tärkeimmät erottautumistekijät. Kartoitukseen vastasi 51 teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksen päättäjää.

Rakennuslehti
05.10.2016

Mitä toimitusjohtaja haluaa tietää digitalisaatiosta?

"Mitä tämä digitalisaatio oikein merkitsee? Ollaan juuri uusittu webbisivut ja tehdään erilaisia markkinointiponnistuksia jatkuvasti. Sitten meillä on toi erppihanke, joka vie melkein kaiken energian seuraavan vuoden ajan. Mutta…"

23.02.2016

Myynnin digitalisaatio vaatii aktiivista mittaamista ja johtamista

Digitalisaatio auttaa B2B-yrityksiä tavoittamaan uusia asiakkaita, myymään enemmän, palvelemaan paremmin ja toimimaan tehokkaammin. Digitaalinen transformaatio ei kuitenkaan tapahdu itsestään, vaan sitä täytyy mitata ja johtaa aktiivisesti.

tuotetiedonhallinta e21 reunoilla
01.12.2015

Miksi myynnin pitäisi ymmärtää tuotetiedon hallintaa?

Mikko Särkikangas

81% päättäjistä aloittaa ostoprosessin verkkohaulla. 60% päättäjistä sanoo itse löytävänsä toimittajavaihtoehdot. Miten sinä olet varmistanut sen, että päättäjä löytää sinun tuotteesi?

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!