Blogi

Raksamies ihminen
02.12.2020

Etämyynti ja digitaalisen asiakassuhteen rakentaminen

Luottamus eli asiakkaan tunne ja kokemus siitä, että myyjä kuuntelee ja on läsnä asiakkaan ongelmien ratkomisessa ja tulevaisuuden suunnittelussa, on tänä päivänä osattava luoda digitaalisesti.

Kasperi lähikuva
04.11.2020

Ketterää ja kustannustehokasta digitalisointia

Tässä kirjoituksessa Kasperi esittelee itsensä ja oman työnsä kautta e21:n ohjelmistokehitystä, teknologiaa sekä projektien teknistä toteutusta. Konkreettinen esimerkki valaisee usein pimentoon jäävää b2b-myynnin digitalisoinnin osa-aluetta.

Mies ja nainen
07.10.2020

Voisiko B2B-verkkokaupan heittää roskiin?

Välillä tekisi mieli heittää koko verkkokauppa-sana roskiin ja puhua mielummin verkkoasioinnista. Kauppa-sana viittaa usein fyysiseen tilaan, jossa on neljä seinää, hyllyjä ja ovi. Sen sijaan asiointi ei ole niin suoraviivaista, vaan haastaa pohtimaan laajemmin, mistä tuotteen tai palvelun ostamisesta on kyse.

Sami Keski-Saari
22.09.2020

Prototyyppien hyödyntäminen palvelumuotoilussa

Merkityksellisintä palvelumuotoilua pystyn mielestäni tuottamaan silloin kun saan asiakkaat mahdollisimman aikaisessa vaiheessa konkreettisesti mukaan suunnitteluun. Siksi protoilu on mielestäni ylivoimainen työtapa etenkin ns. data-intensiivisissä projekteissa.

Theo Martin
15.09.2020

Palvelumuotoilulla kehitetään yrityksen vahvuuksia

Palvelumuotoilun avulla voidaan kehittää eteenpäin yritykseltä jo löytyviä toimintamalleja, mutta myös luoda uutta liiketoimintaa. Palvelumuotoilun keinoin luodaan kokonaiskuva todellisesta tarpeesta sekä suunnitellaan siihen sopiva ratkaisu tai ratkaisukokonaisuus. Kokonaisuus palastellaan tarvittaessa osakokonaisuuksiin ja kehitetään niitä yksi kerrallaan eteenpäin.

Titiu Rajanto neliö
07.09.2020

Titiu suunnittelee yritysterapeutin ottein

Zoomin, Skypen tai muiden digikanavien kanssa käytävä työpalaveri ei aina mahdollista aitoa tutustumista toiseen saati syvällistä ajatusten vaihtoa. Siksi päätimme tehdä blogisarjan, joiden kirjoituksissa esittelemme haastattelumaisesti e21:n tekijöitä. Tässä valokeilaan astuu Titiu Rajanto.

Nainen mies tietokone
01.09.2020

Digitaalisilla työkaluilla vauhtia myyntiin

Digitaalisten työkalujen ja ratkaisujen avulla voidaan nopeuttaa myyjien rutiininomaisia tehtäviä. Parhaimmassa tapauksessa ne voidaan osin siirtää pois myyntitapahtumasta, jolloin myynniltä vapautuu aikaa ja resursseja varsinaisille kasvokkain tapahtuville asiakaskohtaamisille.

Marko Rautakoura e21
17.08.2020

B2B-ostamisen uusi normaali

Digitaaliset kanavat ja työkalut ovat keskeisessä roolissa B2B-ostamisessa. Asiakkaat odottavat toimittajilta helppokäyttöisiä ja ostamisen prosesseihin suunniteltuja työkaluja. Digitaalisten kanavien ja työkalujen avulla suomalaiset yritykset ovat entistä kilpailukykyisempiä kansainvälisille markkinoille.

Speedo mies ui
19.03.2020

"Speedo-hetki" tuli yllättäen ja pyytämättä

Koronaviruksella on merkittävät vaikutukset henkilökohtaiseen myyntityöhön painottuvien B2B-yritysten liiketoiminnassa. Kun asiakkaat suosivat myyntitapaamisten sijaan etätapaamisia ja verkko-ostamisia, joutuvat yritysten digivalmiudet todelliseen happotestiin.

Marko Rautakoura ja Mikko Särkikangas
27.02.2020

Päätitkö tilit myös verkkopalveluiden osalta?

Mitäs jos yksittäiselle verkkopalvelulle tekisi vuosittain oman tilinpäätöksensä? Kuinka monelta löytyisi asetetut tavoitteet ja seuranta? Miten kannattavuutta mitattaisiin? Aihe on mielenkiintoinen, joten lue lisää>>

Marko Rautakoura
14.10.2019

Mitä digitalisaatio tuo tullessaan?

Marko Rautakoura

Tuo ihastuttava, vihastuttava digitalisaatio! Meillä jokaisella on siitä oma käsityksemme. Osaa meistä koko sana raivostuttaa, pelottaa tai ärsyttää kun taas toisille se kuvaa toiminnan automatisointia, rutiinityön poistumista, saavutettavuutta ja oppimista. Oli niin tai näin, nostan tässä esiin kolme merkittävää digitalisaation avulla saavutettavaa hyötyä.

E21 digitalisaation muutos
20.08.2019

Datasta tuotetietoon - hyödynnä yrityksessä jo oleva tieto

Marko Rautakoura

Myynnin ja asioinnin digitalisoinnin yksi kulmakivistä on tuotetieto. Sen täytyy olla laadukasta ja oikeassa muodossa. Tähän harva Excel tiedosto tai ERP-ohjelmisto taipuu. Sen sijaan niissä oleva data tulisi kääntää tiedoksi, joka aidosti tukee yrityksen liiketoimintaa ja myyntiä.

Ammattiostaja juoksee kannettava kädessä
15.10.2018

Loppu verkkojuoksuttamiselle

Marko Rautakoura

Ammattiostaja, aloitatko ostamisen käyttämällä merkittävästi aikaa tuotevalintaan ja määrälaskelmien tekemiseen tuotteen valmistajan tai maahantuojan verkkosivuilla?

Rakennusmies ja tabletti
08.10.2018

Kasvata messutapaamisten ja liidien määrää digitaalisin keinoin

Mikko Särkikangas

FinnBuild 2018 -messut on tulossa! Siellä mekin odotamme tapaavamme monia kiinnostavia rakennusalan yrityksiä.

Mikko Särkikangas myyntijohtaja partneri e21
17.09.2018

Hyvä B2B-myyjä tietää kilpailijoiden hinnat - entä hyvä asiakas?

Mikko Särkikangas

Monet B2B-yritykset piilottavat hintatietonsa aivan turhaan. Läpinäkyvällä hinnoittelulla on mahdollista parantaa asiakaskokemusta ja palvella myös niitä asiakkaita, joihin myynnin aika ei riitä. Lue lisää.

Rakennusmies ja tabletti
16.04.2018

Tee Amazon-strategia – NYT

Marko Rautakoura

Miten suomalaisten B2B-yritysten tulisi reagoida, kun hiekkalaatikolla on uusi iso kaveri?

Tarjoaako yritys asiakkaille oston jälkeisiä palveluita verkossa? Vastaukset jaoteltuna yrityksen kasvuodotusten mukaan.
09.04.2018

Hyödynnä jälkimarkkinoilla piilevä kasvupotentiaali myynnin digitalisoinnin avulla

Marko Rautakoura

Tutkimuksemme mukaan vain noin kolmannes yrityksistä tarjoaa räätälöityjä asiointipalveluja tai avoimen verkkokaupan asiakkailleen. Miksi?

B2B myyjä ostaa verkosta
19.03.2018

Tiedätkö, mihin myyjillä menee aikaa?

Mikko Särkikangas

Ennen digitalisaatiota myyjien työkaluja olivat salkullinen katalogeja, nippu tilauskaavakkeita ja auto. Mutta mitä nykyään hurmataan asiakas?

E21 digiaste markkinakatsaus 2018 kansikuva
05.03.2018

Syitä vai tekosyitä – myynnin digitalisoinnin neljä estettä

Marko Rautakoura

Tutkimuksemme mukaan vain noin kolmannes yrityksistä tarjoaa räätälöityjä asiointipalveluja tai avoimen verkkokaupan asiakkailleen. Miksi?

E21 asiakkaan ostopolku vastausten perusteella myynnin digiaste 2018 markkinakartoitus
26.02.2018

Mikä myynnin digitalisoimisessa pelottaa?

Mikko Särkikangas

Teknisen Kaupan Liiton kanssa teettämämme Myynnin digiaste 2018 -kartoituksen loppuraportti on ollut meille hämmentävää luettavaa. Kartoitus nimittäin paljastaa myynnin odotusten ja panostusten välillä useita ristiriitaisuuksia.

E21 digiaste markkinakatsaus 2018 kansikuva
12.02.2018

Suuret odotukset, pienet panostukset

Marko Rautakoura

Teknisen Kaupan Liiton kanssa teettämämme Myynnin digiaste 2018 -kartoituksen loppuraportti on ollut meille hämmentävää luettavaa. Kartoitus nimittäin paljastaa myynnin odotusten ja panostusten välillä useita ristiriitaisuuksia.

e21 konsultointi
26.01.2018

Ennustaminen huijausta?

Marko Rautakoura

Pääsin kutsuttuna katsomaan Nordic Business Forum Swedenin live streamia 24.1. Kiitos siitä Intotalo Oy:lle. Aiheena oli Lead LEAN. Hyviä alustuksia siitä miten mm. nopeuttamalla tuotekehitystä ja protoilemalla voidaan hankkeista saada nopemmin taloudellista hyötyä, parantaa laatua löytämällä virheet heti ja ennen kaikkea motivoida kaikkia projektin parissa työskenteleviä.

e21 konsultointi
16.01.2018

Myynti kasvaa vuonna 2018 - miten vastaat kysyntään?

Marko Rautakoura

Teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten myynti kasvaa ennusteiden mukaan myös tänä vuonna. Hienoa! Mutta miten vastaat kasvavaan kysyntään?

e21 konsultointi
29.11.2017

Tilataan yksi innovaatio–ketterällä pilottihankkeella

Marko Rautakoura

Miksi suunnitella gigalomaanisia digiprojekteja, kun liiketoimintaa voidaan kehittää jatkuvasti kevyillä muutoksilla?

Sahkoinen tuotetiedon hallinta
07.11.2017

Mahtuuko asiakaskeskeisyys verkkoon?

Mikko Särkikangas

Onhan siellä netissä tilaa, mutta joidenkin asioiden vieminen verkkoon on vaikeaa. Yksi niistä on asiakaskeskeisyys.

Konversio
17.10.2017

Vapauta myyjät kannattavaan myyntityöhön

Mikko Särkikangas

Teollisuuteen ja teknisen kaupan alalle ennustetaan kasvua. Miten varmistat, että myyjien aika riittää kaikkien asiakkuuksien hoitamiseen?

Adam Grang Nordic Business Forum 2017
03.10.2017

Digitalisaatiosta iso osa on uskallusta

Marko Rautakoura

Et enää pärjää sillä, että teet samaa kuin aina ennenkin. Asiakkaiden tapa toimia muuttuu, toimintaympäristö muuttuu ja kilpailijoiden toiminta muuttuu.

Panosta palveluun
25.08.2017

”Pitää varoa ettei johtoryhmä innostu!”

Marko Rautakoura

Myynnin tehostamiseen liittyvän hankkeen ei tarvitse olla valtava, koko johtoryhmän huomion vaativa hanke. Riittää, että lähdetään liikkeelle pienin askelin.

Testaus
06.03.2017

Miten parantaa asiakaskokemusta verkossa?

Mikko Särkikangas

Ohjattu ostaminen erilaisten tuotekonfiguraatoreiden avulla helpottaa asiakkaiden ostamista.

Teollisuuden graafi test
02.02.2017

Tuotevalitsimella tehoa myyntiin

Mikko Särkikangas

Teknisten tuotteiden myynnin haaste on se, että jokainen tarjous pitää räätälöidä jokaisen asiakastarpeen, käyttökohteen ja haluttujen ominaisuuksien mukaan.

Rakennuslehti
12.12.2016

Näkemyksiä myynnin digitalisointiin – lataa maksuton raportti

Mikko Särkikangas

Kartoitimme lokakuussa myynnin ja asiakaspalvelun digitalisoinnin tärkeimmiksi koettuja liiketoimintahyötyjä*. Tutkimukseen osallistui teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten ylin johto.

Rakennuslehti
12.12.2016

Älä kopioi! Rakenna omaa kilpailuetuasi verkossa.

Mikko Särkikangas

Yrityksissä tuntuu olevan haastavaa kuvata omaa tarvetta tai tahtotilaa, koska ei oikein tiedetä mitä kilpailijat tai naapuritoimialan yritykset tekevät. Onko toisten benchmarkkaus tai kopioiminen kuitenkaan oikotie onneen?

Rakennuslehti
28.11.2016

Liiketoiminnan digitalisoinnissa onnistuminen vaatii muutosta - kuinka valmis sinä olet?

Digitalisaatio kutsuu kaikkia muutokseen. Asiakas – kuluttaja tai ammattiostaja – haluaa ostaa ja saada palvelua uusilla tavoilla. Toimittajan on syytä luoda nahkansa uusiksi tarjotakseen asiakaskokemuksen, jota muiden on vaikea kopioida. Asiakaskokemuksen johtaminen onkin yrityksen merkittävin prosessi, joka on syytä osata digiajassa erityisen hyvin.

Rakennuslehti
21.11.2016

Näin voit tuoda yrityksesi kilpailuedun verkkoon!

Erottautuminen on tärkeä osa jokaisen yrityksen liiketoimintaa. Selvitimme syys-lokakuussa tehdyssä päättäjäkartoituksessa, mitkä ovat yritysten tärkeimmät erottautumistekijät. Kartoitukseen vastasi 51 teollisuuden ja teknisen kaupan yrityksen päättäjää.

Rakennuslehti
05.10.2016

Mitä toimitusjohtaja haluaa tietää digitalisaatiosta?

"Mitä tämä digitalisaatio oikein merkitsee? Ollaan juuri uusittu webbisivut ja tehdään erilaisia markkinointiponnistuksia jatkuvasti. Sitten meillä on toi erppihanke, joka vie melkein kaiken energian seuraavan vuoden ajan. Mutta…"

E21 digitalisaation muutos
25.08.2016

Digitalisaatio murtaa organisaatiorajat ja kysyy uutta osaamista

Digitalisaatio on melkoinen koetinkivi koko organisaatiolle. Strategiat ja visiot tuppaavat olemaan löysähköä höpinää ja ”siniset meret” on löydettävä kokeilemalla ja tekemällä. Toimitusjohtajan on huolehdittava yrityksen muutoskyvystä ja integroitava kaikki ymmärtämään asiakasta. Väliportaan johtajat joutuvat yhtälailla miettimään digitaalisuuden vaikutuksia toiminnoissaan ja kaiken keskellä on huolehdittava siitä, että työntekijät tuntevat merkityksellisyytensä muutoksentekijöinä.

e21 logo
11.08.2016

Mitä 'digitalisaatio' oikeasti tarkoittaa?

Luin kesälomamatkalla McKinsey’n erinomaisen artikkelin siitä, mitä digitalisaatio oikeastaan tarkoittaa. Moni alan asiantuntija määrittelee sen omalla tavallaan, poliitikot luottavat sen kykyyn tehostaa toimintaa ja vähentää kustannuksia ja jokainen yritys ja yksilö näkee ja kokee sen ympärillään...

06.06.2016

Digiajan kilpailuetua metsästämässä – Miten liikkeelle?

Aloitan tällä kirjoituksella blogisarjan, jossa jaan digitalisaatioon liittyviä kokemuksiani suomalaisten yritysten kanssa. Annan esimerkkejä hyvistä onnistumisista ja varoitan mahdollisista sudenkuopista. Olen tavannut satoja digitalisaatiosta kiinnostuneita yritysjohtajia, vetänyt työpajoja, rakentanut koulutuksia, ideoinut uusia palvelukonsepteja ja auttanut yrityksiä liikkeelle, osaamaan itse. Kuvailen melko tyypillisen suomalaisen organisaation lähtökohtia ja kerron, miten Sinunkin kannattaa lähteä kilpailuedun ääreen!

e21 Solu product information management system
17.03.2016

Uuden kasvun ytimet - tuotetiedon hyödyntäminen myynnissä

Kuten me kaikki tiedämme, ostajat ovat jo verkossa. Ne hakevat sieltä tuotteisiin ja toimittajiin liittyvää tietoa ja tekevät vertailuja. Pian 50% ostajista hoitaa koko ostoprosessin verkossa.

23.02.2016

Myynnin digitalisaatio vaatii aktiivista mittaamista ja johtamista

Digitalisaatio auttaa B2B-yrityksiä tavoittamaan uusia asiakkaita, myymään enemmän, palvelemaan paremmin ja toimimaan tehokkaammin. Digitaalinen transformaatio ei kuitenkaan tapahdu itsestään, vaan sitä täytyy mitata ja johtaa aktiivisesti.

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!