Blogi

Mies ja nainen
07.10.2020

Voisiko B2B-verkkokaupan heittää roskiin?

Välillä tekisi mieli heittää koko verkkokauppa-sana roskiin ja puhua mielummin verkkoasioinnista. Kauppa-sana viittaa usein fyysiseen tilaan, jossa on neljä seinää, hyllyjä ja ovi. Sen sijaan asiointi ei ole niin suoraviivaista, vaan haastaa pohtimaan laajemmin, mistä tuotteen tai palvelun ostamisesta on kyse.

Löytyykö_yrityksesi_verkosta
01.10.2019

Kopioi tästä - verkkomyynnin helpot hedelmät

Mikko Särkikangas

Mitä sanoisit, jos kertoisin, että kymmenkertaistimme äskettäin asiakkaamme verkon kautta tulevan liidihankinnan työmäärällisesti melko pienillä muutoksilla? Mutta ajatuksena aika houkutteleva, eikö? Ettei tarvitsisi aina rakentaa pyörää uudelleen, vaan kunnostaa tai päivittää vanha.

E21 digitalisaation muutos
20.08.2019

Datasta tuotetietoon - hyödynnä yrityksessä jo oleva tieto

Marko Rautakoura

Myynnin ja asioinnin digitalisoinnin yksi kulmakivistä on tuotetieto. Sen täytyy olla laadukasta ja oikeassa muodossa. Tähän harva Excel tiedosto tai ERP-ohjelmisto taipuu. Sen sijaan niissä oleva data tulisi kääntää tiedoksi, joka aidosti tukee yrityksen liiketoimintaa ja myyntiä.

e21 raketti
10.09.2018

Rakettiöljyä henkilökohtaisen myynnin rattaisiin

Mikko Särkikangas

Miten vauhdittaa B2B asiakkaiden ostoprosessia jopa kaksi viikkoa? Lue B2B asiakkaiden erilaisista ostokokemuksista.

Rakennusmies ja tabletti
16.04.2018

Tee Amazon-strategia – NYT

Marko Rautakoura

Miten suomalaisten B2B-yritysten tulisi reagoida, kun hiekkalaatikolla on uusi iso kaveri?

E21 asiakkaan ostopolku vastausten perusteella myynnin digiaste 2018 markkinakartoitus
26.02.2018

Mikä myynnin digitalisoimisessa pelottaa?

Mikko Särkikangas

Teknisen Kaupan Liiton kanssa teettämämme Myynnin digiaste 2018 -kartoituksen loppuraportti on ollut meille hämmentävää luettavaa. Kartoitus nimittäin paljastaa myynnin odotusten ja panostusten välillä useita ristiriitaisuuksia.

Laadukasta tuotetietoa
20.11.2017

B2B-myyjän kuolema

Marko Rautakoura

B2B-myyjien työpaikat ovat vaarassa, etenkin rutiininomaista työtä tekevien keskuudessa.

B2b verkkokauppa
03.11.2017

Kaikkea voidaan myydä verkossa - jopa valmisbetonia

Marko Rautakoura

Muutama vuosi sitten kuulin lausahduksen ”betonia ei tulla ikinä myymään verkossa”. Miten sitten tapahtui?

Teollisuuden graafi test
02.02.2017

Tuotevalitsimella tehoa myyntiin

Mikko Särkikangas

Teknisten tuotteiden myynnin haaste on se, että jokainen tarjous pitää räätälöidä jokaisen asiakastarpeen, käyttökohteen ja haluttujen ominaisuuksien mukaan.

Panosta palveluun
10.02.2016

B2B-myyjän rooli on muuttunut

Mikko Särkikangas

Kaupanteon digitalisoituminen ja ammattiostajien omatoimisuus ovat muuttaneet perinteisen B2B-myyjän roolia ja toimenkuvaa. Digitaalisuuden myötä esiin nousee tarve entistä syvemmin asiakkaiden tarpeita ymmärtävälle avoimelle kumppanille, joka osaa kehittää niin asiakkaan kuin edustamansa yrityksen liiketoimintaa.

dynaaminen_pdf
01.02.2016

B2B-verkkokauppa kovassa kasvussa

Marko Rautakoura

Konsultointiyritys Accenturen vuonna 2014 tekemän selvityksen mukaan jopa 52 prosenttia yritysasiakkaista uskoo siirtävänsä ainakin puolet hankinnoistaan verkkoon seuraavan kolmen vuoden aikana. Samaa ostokäyttäytymisen muutosta tukee tutkimuslaitos Forresterin (2015) tutkimus, jonka mukaan vuonna 2015 B2B-ostajista 30 prosenttia teki vähintään puolet ostoistaan verkossa. Tämän luvun oletetaan kasvavan 56 prosenttiin vuonna 2017.

08.05.2015

Älä unohda hakukonenäkyvyyttä!

B2B verkkokauppa nähdään usein pelkkänä tilausjärjestelmänä olemassa oleville asiakkaille (linkki edelliseen blogikirjoitukseen). Yrityksissä saatetaan myös edelleen ajatella, että “meidän myynti tehdään myyjien neuvotellessa asiakkaan luona”. Kuitenkin yhä enemmän myös B2B puolella ostajat etsivät itse myyjät ja ostoprosessi lähtee liikkeelle Google-haulla. Myyjän tullessa myyntineuvotteluun ostaja tyypillisesti tietää jo myyntikandidaatit verkkohaun pohjalta.

29.04.2015

B2B verkkokauppa on enemmän kuin sähköinen tilausjärjestelmä

Olen kevään aikana tavannut jälleen kymmenien PK-yritysten johtoa ja keskustellut verkkokaupan haasteista, mahdollisuuksista ja toteutustavoista. Useissa keskusteluissa lähdetään liikkeelle B2C verkkokaupan toimintamallista ja sen ongelmista B2B liiketoiminnassa. Nopeasti voidaankin yleensä todeta, että B2C verkkokaupan logiikka (listahinnoitellun tuotteen ostaminen verkkomaksulla ennen tuotteen toimitusta) toimii vain harvoin B2B kauppaan.

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!