Miksi myynnin pitäisi ymmärtää tuotetiedon hallintaa?

Kategoriat

  • Myynnin digitalisointi
  • Tuotetiedon hallinta
Mikko Särkikangas

81% päättäjistä aloittaa ostoprosessin verkkohaulla. 60% päättäjistä sanoo itse löytävänsä toimittajavaihtoehdot. Miten sinä olet varmistanut sen, että päättäjä löytää sinun tuotteesi?

Tämä on vain yksi esimerkki siitä, mihin sähköinen tuotetiedon hallinta vaikuttaa. Jos yrityksesi tuotetiedon hallinta ei tue myynnin ja markkinoinnin toimintaa, on iso riski, ettet pääse mukaan päättäjien ostoprosessiin.

Ole mukana määrittelemässä miten tuotetietoa hallitaan

Tuotetieto nähdään perinteisesti osana IT-yksikön vastuuta, etenkin kun puhutaan järjestelmistä. Tiedon kerääminen jätetään helposti markkinoinnin vastuulle, koska "nehän niitä katalogeja printtailee". Mutta mitä enemmän yrityksen toiminta verkostoituu ja siirtyy kohti verkkoliiketoimintaa, sitä kriittisempää on tuotetiedon määrämuotoinen kerääminen sekä tiedon rikastaminen ja julkaisu keskitetyssä järjestelmässä. Tuotetiedon hallinta onkin nykyään lähes kaikkien yritykseen liittyvien toimintojen pöydällä. Se on myös asia, joka yhtenä yksittäisenä ratkaisuna tuo yritykseen tehoja ja hyötyjä laajasti.

Jotta tehot saadaan irti myös myynnin puolella, myynnin kannattaa osallistua tuotetiedon hallinnan kehittämiseen ja varmistaa, että myynnin tarpeet ja prosessi tulevat huomioiduksi. Myyjillä tulee olla salkussaan paras mahdollinen tuotedata ja rikastettu tuotetieto käyttökohteittain esiteltynä. Kauppaa ei vajailla tai vanhoilla tiedoilla tule.

Verkkoliiketoiminta tuo valtavasti mahdollisuuksia

Pelkkä ensimmäisessä kappaleessa kuvattu löydettävyys ei riitä. Tämän lisäksi myyjälle kannattaa pakata kaikki tuotteeseen liittyvä tieto kentälle mukaan. Ja se muoto ei ole enää katalogi vaan päivittäin ylläpidettävä, www-muotoinen tuoteluettelo, jota myyjä voi esitellä asiakkaalle kannettavan tai tabletin avulla. Kun ratkaisuun räätälöidään myyjälle oma näkymä, josta näkee esimerkiksi tiedot myyntiin tulevista tuotteista, tuotteiden katelaskelmat sekä varasto- ja toimitustilanne, niin myyjällä alkaa olla hyvä arsenaali kaupan tekemiseen.

Mikäli haluat tehostaa myös myynnin prosessia, niin tuote-esittelyn lisäksi ja tueksi kannattaa toteuttaa tuotteiden lisäys ostoskoriin tai muistilistaan sekä tarjouksen lähettäminen asiakkaan sähköpostiin heti tapaamisen ainana. Näin ostoprosessi ottaa askeleen eteenpäin jo neuvottelutilanteessa, eikä vasta toimistolla tai hotellin baarissa. Jos muistetaan.

Tässä vain muutamia esimerkkejä miten sähköisellä tuotetiedon hallinnalla voi tehostaa myyntiä. Lue lisää lataamalla maksuton sähköisen tuotetiedon hallinnan pikaopas ja ota yhteyttä! Kerron mielelläni miten sanot jäähyväiset printtikatalogille.

 

Yhteistyöterveisin,

 

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi
01.12.2015

Aiheet

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!