Saako asiakkaasi saman tuotetiedon julkaisukanavasta riippumatta?

Mikko Särkikangas

Yksi markkinoinnin tärkeimpiä tehtäviä on tuottaa asiakkaille laadukasta, hyödyllistä ja houkuttelevaa tietoa yrityksen tuotteista. Usein tuotetietoa tuotetaan, rikastetaan ja julkaistaan monilla eri tavoilla, valituista markkinointikanavista riippuen. Tiedon sisältö, laatu ja muoto vaihtelevat ja käytössä olevia järjestelmiä sekä tallennusmuotoja on useita. Virheiden mahdollisuus kasvaa mitä vähemmän tiedon hallintaa on suunniteltu ja mitä vähemmän järjestelmät keskustelevat keskenään. Ja suurin kärsijä on yleensä asiakas.

e21 lataa maksuton opas

Sano ’Heippa’ manuaaliselle työlle 

Eräässä yrityksessä oli painatettu suuri määrä tuoteluetteloja, jotka oli pinottu nätisti aulaan vierailulle saapuessani. Kehuin isännälle komeaa luettelopinoa, johon isäntä vastasi, että ne ovat lähdössä roskiin. Niihin oli painettu väärät hinnat.

Kun työ tehdään manuaalisesti, virheiden määrä on suuri. Jos yrityksellä on satoja tai tuhansia tuotteita, tuotetiedon ylläpidosta muodostuu helposti kallis ja virheherkkä prosessi. Keskitetty tuotetiedon hallinta tarjoaa markkinoinnille työkalun, jolla tämä prosessi saadaan hallintaan. Sähköisen järjestelmän avulla voidaan koota tuotetieto ensimmäisistä tuotepalavereista lähtien määrämuotoisesti yhteen järjestelmään. Tuotekehitys ja taloushallinto tuottavat järjestelmään tuotedatan ja kaupalliset tiedot, joita markkinointi voi rikastaa laadukkailla tuotekuvilla, videoilla, manuaaleilla ja käyttökohde-esittelyillä.

 

Jaa rikastettua tuotetietoa keskitetysti eri järjestelmiin

Tiedon rikastamisen lisäksi hyvä tuotetiedonhallintajärjestelmä on helppo integroida yrityksen muihin järjestelmiin kuten verkkopalveluun tai -kauppaan, extraan ja jopa jälleenmyyjien omiin ratkaisuihin. Tällöin tuotetieto on helppo ja nopea päivittää kaikkialle joko manuaalisesti tai ajastettuna, haluttuna ajankohtana. Hyvä järjestelmä ottaa huomioon myös muiden järjestelmien vaatimukset eli esimerkiksi yrityksen omaan verkkokauppaan välitetään kattava, rikastettu tuotetieto kun taas jälleenmyyjien hankintajärjestelmään riittää tuotteiden perustieto. Mikäli eri asiantuntijat huomaavat poikkeavuutta esitetyissä tiedoissa, kuka tahansa voi päivittää tiedon, joka sitten päivittyy valittuihin kanaviin samanaikaisesti.

 

SOLU ratkoo monia markkinoinnin ongelmia 

e21:n SOLU Business Solution on rakennettu teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten tarpeisiin. Se on oivallinen työkalu markkinoinnin haasteisiin, sillä sen vahvuus on nimenomaan suurten tuotemassojen käsittely. Rikastetun tuotetiedon hallinnan ja jakelun lisäksi sillä on helppo hoitaa esimerkiksi asiakas- ja kampanjakohtainen hinnoittelu eri järjestelmiin. SOLU on helposti laajennettavissa esimerkiksi verkkokaupaksi. Se on hakukoneoptimoitu kokonaisuus sivupohjista sisältöön, joten tuotetieto ja tuoteluettelot nousevat helposti hakutulosten kärkeen. Näin varmistat tuotteittesi löydettävyyden heti julkaisusta lähtien.

 

Tässä vain muutamia esimerkkejä miten sähköisellä tuotetiedon hallinnalla voi tehostaa markkinointia. Lue lisää lataamalla maksuton sähköisen tuotetiedon hallinnan pikaopas ja ota yhteyttä! Kerron mielelläni miten sanot jäähyväiset printtikatalogille, joka on usein vanha jo syntyessään.

 

Yhteistyöterveisin,

 

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Aiheet

Arkisto

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!