"Speedo-hetki" tuli yllättäen ja pyytämättä

Speedo mies ui
Koronaviruksella on merkittävät vaikutukset henkilökohtaiseen myyntityöhön painottuvien B2B-yritysten liiketoiminnassa. Kun asiakkaat suosivat myyntitapaamisten sijaan etätapaamisia ja verkko-ostamisia, joutuvat yritysten digivalmiudet todelliseen happotestiin.

Koronaviruksella on merkittävät vaikutukset henkilökohtaiseen myyntityöhön painottuvien B2B-yritysten liiketoiminnassa. Kun asiakkaat suosivat myyntitapaamisten sijaan etätapaamisia ja verkko-ostamisia, joutuvat yritysten digivalmiudet happotestiin: riittääkö myynnin digiosaaminen, löydetäänkö toimivat työkalut ja pystytäänkö palvelemaan asiakkaita verkkopalveluiden kautta? Tilanne on erityisen haastava yritysjohtajille, etenkin jos yrityksen digivalmiudet ovat heikot. Mutta toisaalta, nyt on oiva mahdollisuus oppia riittävät taidot nopeasti! 

Ota digityökalut ja -ratkaisut käyttöön

Näemme omien yritysasiakkaidemme verkkokävijöiden ja -tilausten määrissä mukavaa nousua. Luvut osoittavat, että niin kutsutut “pro-digitaaliset” yritykset (eli digitaalisiin ratkaisuihin panostaneet yritykset) ovat tässä koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa paremmin varustautuneita radikaalisti muuttuneeseen tilanteeseen kuin yritykset, jotka vielä empivät myynnin ja asioinnin digitalisoinnissa tai joiden digivalmius on heikko.

Digivalmius kattaa monenlaista osaamista ja kyvykkyyttä, mutta myös valmiutta ottaa käyttöön etätyöskentelyä ja -myyntiä helpottavia työkaluja. Etenkin B2B-myynnissä painottuva henkilökohtainen ja ammattiostajien tarpeet huomioiva työskentely on mahdollista toteuttaa esimerkiksi Skypen, Google Hangouts’n, Microsoft Teams’n tai muiden yhteistyö-sovellusten kuten Slackin, Trellon tai Asanan avulla. Osa näistä on täysin ilmaisia ja hyviä työkaluja kommunikointiin sekä sisäisesti että asiakkaiden kanssa. Nyt on hyvä hetki panostaa näiden työkalujen haltuunottoon, sillä koronaviruksen seuraukset tulevat muuttamaan niin yritysten kuin asiakkaidenkin toimintaa sekä edistämään halukkuutta tehdä asioita digitaalisesti. Itse veikkaan, että tällä tilanteella tulee olemaan samantyyppisiä vaikutuksia kuin Postin lakolla viime vuonna: ihmiset löytävät muita keinoja toiminnan mahdollistamiseen eikä siitä välttämättä ole paluuta entiseen.

Koska ihmiset pysyttelevät pääsääntöisesti kotona, he myös turvautuvat verkkoon merkittävästi enemmän. Yritysten kannattaakin tarkistaa ja varmistaa omien verkkopalveluiden hakukonelöydettävyys, sillä verkkoaktiivisuuden kasvu on loistava mahdollisuus kasvattaa omien tuotteiden ja palveluiden näkyvyyttä ja liidihankintaa. Koska asiakkaat ovat nyt vastaanottavaisia verkkoratkaisuille, niitä kannattaa myös tarjota ja markkinoida asiakkaille. Jos esimerkiksi yrityksen tilausjärjestelmä tai extranet on ollut aiemmin vähällä käytöllä, nyt on aika aktivoida olemassa olevat asiakkaat niiden käyttämiseen. Yllä mainittujen Skypen, Hangoutsin tai Teamsin avulla asiakkaita on helppo opastaa erilaisten palveluiden ja järjestelmien käyttöön.

Mikä ihmeen "speedo-hetki"?

Lanseerasin eräässä haastattelussa niin sanotun “speedo-hetken”. Viittasin sillä tilanteeseen, jolloin on pakko “oppia uimaan” ja nopeasti. Me olemme nyt siinä tilanteessa. On hankittava “digi-Speedot” ja lähdettävä uimaan. Vaikkakin opettelu tullaan tekemään sillä uimataidolla eli digitaalisella kyvykkyydellä mikä yrityksellä on. Osalla taitoja on, osalla taidot vasta orastavat, tärkeintä on lähteä liikkeelle. Ja jos tarvitsette opettelussa luotettavaa kumppania, toivomme teidän suosivan suomalaista työtä ja suomalaisia ratkaisuja. Nyt jos koskaan!

Onnea uintiharjoituksiin! 

Photo by Joe Byrnes on Unsplash

Yhteistyöterveisin, 

Marko Rautakoura
TJ, partneri
Julkaistu: 19.03.2020