Myynti kasvaa vuonna 2018 - miten vastaat kysyntään?

Kategoriat

  • Digitalisaatio
  • Digitaalisen liiketoiminnan optimointi
  • Digitaalinen markkinointi
Marko Rautakoura
Tehoa myynti B2B verkkokaupasta

Teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten myynti kasvaa ennusteiden mukaan myös tänä vuonna. Hienoa!

Miten aiot vastata kasvavaan kysyntään?

Kun kysyntä kasvaa, se tarkoittaa lisää työtä myyjille ja myynnintukipalveluissa kuten asiakaspalvelussa ja tarjouslaskennassa työskenteleville. Miten aiot vastata kasvavaan kysyntään?

A. Aiotko jatkaa asiakasyhteydenottojen hoitamista kuten ennenkin? Tällöin nykyisten myyjiesi työt tulevat vain lisääntymään. Tämä  tarkoittaa sitä, että myyjät eivät kerkeä enää palvella kaikkia asiakkaitaan kunnolla, jolloin lisämyyntiin ei keretä ja asiakastyytyväisyys kärsii. Enpä haluaisi olla myyjiesi housuissa. 

B. Aiotko palkata lisää myyjiä? Teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten on hankala löytää valmiita asiantuntijamyyjiä, sillä yritysten tuotteet ja tuotekokonaisuudet ovat erikoisosaamista vaativia. Uuden ratkaisumyyjän kouluttaminen sitoo organisaation jo muutenkin ohuelle venytettyjä resursseja, ja tulosten tekeminen alkaa melko pitkän ajan kuluttua. Sanotaan, että "hyvä myyjä on painonsa arvoinen kultaa" – ei ihme, sillä alkuinvestoinnit ja jatkuvat kulut voivat nousta melko suuriksi. 

C. Aiotko automatisoida myyjien rutiinitöitä, jolloin nykyisille myyjille jää aikaa hoitaa tärkeimpiä asiakkuuksia? Pystyt palvelemaan paremmin uusia asiakkaita nykyaikaisin työkaluin ja samalla vähennät nykyisten myyjien "turhaa" työtä. Myyjäsi ovat asiantuntijoita, anna heille aikaa käyttää osaamistaan asiakasta parhaalla tavalla palvelevasti. Mitä jos tänä vuonna hankkisit myyjillesi “manuaalisten töiden automatisoijan”? Kannatan tätä vaihtoehtoa, sillä tämä on myös pitkällä tähtäimellä paras ratkaisu.

Miten teollisuuden ja teknisen kaupan yritykset aikovat vastata kasvavaan kysyntään?

Lataa maksuton Markkinakartoitus

Vuosi 2018: Verkkopalveluiden kehittämistä

Teknisen kaupan ja teollisuuden yritysten liikevaihdosta usein 80 prosenttia tulee 20 prosentista asiakkaista. Ydinasiakkaiden kasvanut kysyntä vaatii enemmän aikaa tarjouslaskentaan ja tämä taas on pois niistä asiakkuuksista, joiden kertaosotot ovat euromääräisesti pienempiä. Kauppaan johtavan informaation tarve ei mene samassa suhteessa kaupan kokoon.

Jos yrityksellä on kattavat, informatiiviset verkkosivut, joiden kautta voi tehdä selkeitä valmiiksi taustasidoitettuja tarjouspyyntöjä säästyy myyntiorganisaatioilta huomattava määrä aikaa. Sivuilla asiakasta voidaan myös ohjata itse tekemään pieniä ostoja sekä uusintaostoja. Säästynyt aika voidaan hyödyntää siellä missä siitä on eniten hyötyä – asiakaskontakteissa! Verkkopalveluista saadaan myös paljon dataa, jota hyödyntämällä parannetaan verkkopalveluiden löydettävyyttä ja asiakkaan ostokokemusta. Tarjoamme erilaista myyjien työtä helpottavia digitaalisia ratkaisuja, joita voit ottaa käyttöösi jo muutamassa viikossa.

Helmikuussa uusi markkinakartoitus

Julkaisimme helmikuussa 2018 uuden markkinakartoituksen, jossa käydään läpi teollisuuden ja teknisen kaupan yritysten näkemyksiä myynnin digitalisoimisesta. Kartoituksesta esimerkiksi selviää, kuinka alan yritykset aikovat vastata kasvavaan kysyntään. 

Mistä lisää myynnin resursseja palkkaamatta uusia myyjiä 

Varaa 15 minuutin etätapaaminen

Terveisin,

Marko Rautakoura CEO, Senior Consultant, Partner +358 400 426 864 marko@e21.fi
16.01.2018

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!