Riittääkö myyjien aika vastata kasvaneeseen kysyntään?

Kategoriat

  • Myynnin digitalisointi
  • Digitaalisen liiketoiminnan optimointi
  • Digitaalinen markkinointi
Marko Rautakoura

Teknisen Kaupan markkinakatsaus Q2/2017 toi hienoja uutisia: myynti kasvaa, etenkin teollisuudelle ja rakentamiselle toimitettujen tuotteiden ja palveluiden.  Tarjouspyyntöjen ja tilausten määrän ennustetaan lisääntyvän myös ensi vuoden aikana. Mutta riittääkö myyjien aika vastata kasvaneeseen kysyntään?

Saatko liian paljon tarjouspyyntöjä?

Laadukasta tuotetietoa

Myynnin tai tarjouspyyntöjen lisääntyminen on hyvä uutinen. Mutta myyntiin on saatava lisää aikaa ja resursseja, jotta kasvu näkyisi myös viivan alla. Ennen kuin lähdet rekrytoimaan lisää myyjiä, kannattaakin pohtia, miten ostaminen ja myynti ovat muuttuneet. Miten asiakkaasi ostavat, missä tuotevertailu ja -valinta tapahtuvat ja millaisia eri vaiheita osto- ja myyntiprosessiin sisältyy?

Voiko myyntiä automatisoida?

Myyntiprosessissa on paljon toimintoja, joita automatisoimalla voidaan vapauttaa myyjien aikaa todelliseen myyntityöhön. Esimerkiksi tilauksiin liittyvää sähköpostiliikennettä ja myyjiä työllistäviä puhelinsoittoja voidaan vähentää tilausjärjestelmän tai verkkokaupan avulla. Myyjän työpöytä -ratkaisun avulla tarjousten tekeminen nopeutuu ja virheiden määrä vähenee. Mikäli tuotteet vaativat massaräätälöintiä, myyntiprosessia voi automatisoida Tuotevalitsimen eli myyntikonfiguraattorin avulla. Tuotevalitsimen avulla myös asiakkaille voidaan antaa mahdollisuus konfiguroida tuote itsenäisesti verkossa.

Miten helpottaa asiakkaiden ostamista?

Tehoa myynti B2B verkkokaupasta

Ostamista voidaan helpottaa niinkin yksinkertaisella asialla, että luodaan laadukkaampaa sisältöä verkkosivuille. Laajentamalla ja rikastamalla verkossa tarjottavaa tuotetietoa kattamaan speksien lisäksi tietoa tuotteen hinnasta, tilaus- ja toimituskäytännöistä, käyttökohteista, käyttöönotosta ja huoltotoimenpiteistä, kierrätyksestä sekä hävityksestä. Laajat tuotetiedot verkossa helpottavat asiakkaan tuotevertailua ja -valintaa. Samalla annat laadukkaan ja luotettavan kuvan yrityksen toiminnasta.

Digitalisoi myyntiä ja paranna asiakaspalvelua

Jos lähdet nyt liikkeelle, voit vaikuttaa vielä loppuvuoden myyntiin. Investoinnit myynnin digitalisointiin kasvattavat myyntiä muuttuvilla markkinoilla. Jos haluat kuulla lisää siitä, kuinka juuri sinun yrityksesi myyntiä voisi tehostaa, ota meihin yhteyttä.

Terveisin,

Marko Rautakoura CEO, Senior Consultant, Partner +358 400 426 864 marko@e21.fi
06.11.2017

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!