Tuotevalitsimella tehoa myyntiin

Kategoriat

  • B2B verkkokauppa
  • Digitalisaatio
  • Myynnin digitalisointi
  • Digitaalinen markkinointi
Mikko Särkikangas
Tuotevalitsin

Suomen talous osoittaa virkistymisen merkkejä. Mahtavaa! Tämähän ennustaa sitä, että kysyntä kasvaa ja yhteydenotot myyntiin lisääntyvät. Kasvu ja asiakaskunnan aktivoituminen voi kuitenkin tuoda joillekin eteen uuden - vaikkakin positiivisen - ongelman. Taantuman vuosina kevennetyn myyntiorganisaation pitäisi pystyä palvelemaan asiakkaita entistä paremmin samalla kun kasvava määrä kyselyitä kolahtelee postilaatikkoon.

Haasteena varsinkin teollisuuden teknisten tuotteiden myynnissä on se, että tarjoukset pitää räätälöidä kunkin käyttökohteen, tarpeen ja haluttujen ominaisuuksien mukaan, asiakaskohtaisesti. Kyselyt kasautuvat. Myynnin kädet ei riitä puheluihin ja sähköposteihin vastaamiseen. Jokaista tarjousta varten pitää selvittää asiakkaalta tarkat tiedot ja mitat, koostaa sopiva ratkaisu eri komponenteista tai osista, tehdä menekkilaskentaa, hinnoitella ja laatia lopullinen tarjous asiakkaalle. Lopputuloksena on yleensä kertakäyttöinen tarjous, joka aiheuttaa myyjälle paljon työtä tarjouksen koosta tai kohteesta riippumatta.

Tärkeiden ja merkityksellisten tarjouspyyntöjen erottaminen massasta on usein vaikeaa ja leijonanosa ajasta kuluu euromäärältään pienten tarjousten tekoon. Paljon myyntiä kuormittavaan tehtävään on kuitenkin olemassa yksinkertainen ratkaisu.

Tehokkuutta ja nopeutta myyntiin Tuotevalitsimen avulla

Yrityksen verkkosivuille tai tuotemyynnin omille sivuille liitettävä Tuotevalitsin nopeuttaa asiakkaan ostoprosessia. Sen avulla asiakkaat täyttävät itsepalveluna tarjouksen perustiedot. Määrittelemällä 5–10 kysymystä asiakkaiden tarpeiden kartoitukseen pystytään automatisoimaan monimutkaisiakin ratkaisuja, luomaan lukematon määrä uniikkeja tuoteyhdistelmiä sekä rajaamaan pois mahdottomat ratkaisut. Tuotevalitsin sopii ratkaisuksi erityisesti silloin, kun lopputuote tai ratkaisu muodostuu monesta yksittäisestä osasta ja/tai on riippuvainen asiakkaan tarpeen mukaisesta määrittelystä (esim. mittojen tai määrän mukaan laskettava kokoonpano). Työkalulla loppukäyttäjä pystyy helposti koostamaan räätälöityjä tuotekokonaisuuksia sekä vertailemaan eri ratkaisuja keskenään ilman, että myyjä käyttää minuuttiakaan aikaa ratkaisun muodostumiseen.

Yksi ratkaisu palvelee montaa kohderyhmää

Yhdellä Tuotevalitsin-ratkaisulla voidaan palvella useita eri kohderyhmiä kuten urakoitsijoita, kuluttajia, jälleenmyyjiä kotimaassa tai ulkomailla sekä oman yrityksen myyntiä. Tuotevalitsimen voi toteuttaa myynnin tueksi niin, että myyjä pystyy ensimmäisen puhelinsoiton aikana tekemään asiakkaalle tuotevalitsimella tarjouksen muutamassa minuutissa sen sijaan, että hän ensin kirjaisi tiedot ylös ja lähtisi kasaamaan yksittäisten osien listaa ja käyttäisi tähän määrättömästi aikaa. Ja mikäpä estää integroimasta tuotevalitsinta verkkomyyntiin, jolloin asiakas voi suorittaa valinnan ja oston itsepalveluna alusta loppuun.

Verkkoratkaisuna toteutettu tuotevalitsin on halpa myyntimies, joka ei nurise asiakkaiden määrästä vaan nopeuttaa ostoprosessia. Asiakkaat tekevät mielellään itsepalveluna tuotevalintaa ajasta ja paikasta riippumatta. Ostamisen helppous sitouttaa asiakkaan yritykseen ja luo positiivista asiakaskokemusta.

Raskaaseen prosessiin on olemassa ketterä ratkaisu. Siirrä siis myyntisi digitaaliselle aikakaudelle Tuotevalitsimen avulla.

Yhteistyöterveisin,

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi
02.02.2017

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!