On taas aika katsoa peiliin ja mitata yrityksemme asiakastyytyväisyys

Marko Rautakoura
Meillä ihmisillä on kummallinen tapa ottaa itselle tutut ja jokapäiväiset asiat monesti itsestäänselvyytenä. Sorrumme kaikki siihen niin kotona kuin työelämässäkin. Monesti sitä pyörii ympyrää oman erinomaisuutensa ympärillä eikä tule paljon kyseltyä muilta, että olisiko tässä nyt jotain parantamisen varaa. Siksihän tätä hommaa ryhdyttiin alunperin tekemään, että olemme tässä parempia kuin monet muut. Ja minkäs sille voi, että olemme vaan niin hyviä jossain.

Meillä ihmisillä on kummallinen tapa ottaa itselle tutut ja jokapäiväiset asiat monesti itsestäänselvyytenä. Sorrumme kaikki siihen niin kotona kuin työelämässäkin. Monesti sitä pyörii ympyrää oman erinomaisuutensa ympärillä eikä tule paljon kyseltyä muilta, että olisiko tässä nyt jotain parantamisen varaa. Siksihän tätä hommaa ryhdyttiin alunperin tekemään, että olemme tässä parempia kuin monet muut. Ja minkäs sille voi, että olemme vaan niin hyviä jossain.

Vai olemmeko sittenkään niin hyviä? Ehkä olemmekin, mutta teemmekö silti oikeita asioita? Joskus on ihan hyvä avata silmät ja kysyä sitä muiltakin. Kotona voisi tiedustella lapsilta, että riittääkö makaronilaatikko ja uunilohi arkiruuaksi vai lisätäänkö listalle muutakin? Puolisolta voisi kysyä vaihteeksi, että mitä kanavaa sinä haluaisit tänään katsoa? Entäpä sitten töissä? Voisiko asiakkailta kysyä, että mitä voisimme tehdä paremmin ja mistä asiakas saattaisi hyötyä eniten?

Asiakastyytyväisyyden mittaaminen on ensiarvoisen tärkeää, mikäli haluamme pysyä mukana tiukassa kilpailussa ja kehittää palveluita oikeaan suuntaan. Monesti projektien ollessa käynnissä uppoudumme niihin täysillä eikä ajatusten vaihdolle jää aikaa tai se vaan jää kaiken muun jalkoihin. Asiakassuhde saattaa olla myös niin tiivistä yhteistyötä, että puolin ja toisin on vaikeaa antaa palautetta työn tuloksista ja toivomuksista.

Asiakastyytyväisyyden mittaamiseen pitääkin suhtautua samoin kuin jokavuotiseen tilinpäätökseen. Se on tehtävä, koska siitä hyötyvät kaikki. Vaikka laki ei sitä vaadikaan. Sillä tieto asiakkaan mielipiteistä on yhtä tärkeää kuin tieto siitä, mitä jää viivan alle. Ja yllätys yllätys, se, että tietää mitä asiakas tahtoo ja ajattelee, vaikuttaa yllättävän paljon siihen mitä sinne pankkitilille loppujen lopuksi rapsahtaa vai rapsahtaako mitään:)

e21 kyselee kesän aikana asiakkaidensa mielipiteitä tuottamistaan palveluista ja ratkaisuista. Kysely aloitettiin toukokuun lopulla ja sitä jatketaan elokuun loppuun saakka. Toivottavasti mahdollisimman monella on aikaa antaa palautetta. Siitä hyödymme me kaikki. Palaamme erikseen kyselyn tuloksiin ja saatuun palautteeseen loppukesästä. Sillä välin toivon hellettä ja aurinkoa kaikille tasapuolisesti!

Julkaistu: 02.07.2015