Näin onnistut hakukonemarkkinoinnissa

hakukonemarkkinointi
Edellisessä blogi-kirjoituksessamme korostimme hakukonemarkkinoinnin tärkeyttä osana B2B verkkomyyntiä. Onnistunut hakukonemarkkinointi varmistaa yrityksesi/tuotteittesi näkyvyyden kun toimialaasi liittyviä hakuja tehdään. Ja niitähän tehdään etenkin ostoprosessin ensi askeleilla!

Edellisessä blogi-kirjoituksessamme korostimme hakukonemarkkinoinnin tärkeyttä osana B2B verkkomyyntiä. Onnistunut hakukonemarkkinointi varmistaa yrityksesi/tuotteittesi näkyvyyden kun toimialaasi liittyviä hakuja tehdään. Ja niitähän tehdään etenkin ostoprosessin ensi askeleilla!

Onnistuimme itse äskettäin nostamaan e21:n näkyvyyden Googlen luonnollisten hakutulosten ykköseksi halutulla avainsanayhdistelmällä. Aikaisemmin e21 löytyi kyseisellä hakusanayhdistelmällä vasta toiselta hakutulossivulta eli sitä kautta ei liikennettä juurikaan sivuillemme tullut. Nyt ajattelimme jakaa oppimme asiasta kiinnostuneille, koska uskomme, että tästä tarinasta voi olla hyötyä monellekin yritykselle. Valitettavasti emme pysty kaikkia yksityiskohtia näin lyhyessä tekstissä kuvaamaan, mutta ota yhteyttä, niin jatketaan keskustelua.

Käytä Google-koulutuksen käynyttä ammattilaista

Onnistumisen lähtökohtana oli se, että meillä oli käytettävissä kouluttautunut hakukonemarkkinoinnin ekspertti Pekko Parikka, joka oli aikoinaan tehnyt SEO-auditin meidän saitille ja varmistanut ettei saitilla ole mitään teknisiä esteitä hakukoneiden (Google) omaan indeksointiin. Eli ”check”, esteitä ei ole. 

Auditoinnin yhteydessä Google Analytics'n ja webmastertools –työkalujen avulla tarkistettiin hakutilastoja: millä hakusanoilla tehdyissä hauissa ollaan mukana, millä sijainnilla keskimäärin jne. Tilastoja verrattiin liiketoimintaan liittyviin hakutermeihin, joita myös analysoitiin siltä pohjalta, että paljonko niitä löytyy sivustojen sisällöstä.

Seuraavaksi Pekko olisi varmistanut, että sivujen rakenne tukee hakukoneiden tekemää arviointia, mutta koska sivusto oli tehty e21:n Solu BS-ratkaisun päälle, niin siinä kohtaa Pekolla ei juuri ollut tekemistä. Solu BS on rakennettu siten, että se huomioi hakukoneiden toiminnan ja ohjaa sisällön kirjoittajaa tekemään hakukoneissa toimivia verkkosivuja.

Huomioi avainsanat ja sisällön hyödyllisyys sisällöntuotannossa

Sitten kuvaan astui sisällöntuottaja Ulla, joka suunnitteli asiakkaan tarpeen ja ostoprosessin eri vaiheiden pohjalta julkaistavat sisällöt, jotka a) hyödyntävät valittuja avainsanoja (ja etenkin sitä avainsanayhdistelmää, josta tässä kirjoituksessa puhutaan) ja b) auttavat lukijaa B2B verkkokaupan ja myynnin kehittämisessä. Lisäksi määriteltiin tekstien tyyli eli päätettiin, että kirjoitamme sisältöä ja blogeja hyvin selkeällä tyylillä, välttäen ns. jargonin käyttöä. Päätimme myös, että sisältöä tuottaa mahdollisimman moni yrityksen työntekijä. Jatkossa ehkä myös vieraskynäilijät. Tällä ei tosin ole vaikutusta hakukonemarkkinoinnin tuloksellisuuteen, vaan ajatuksena oli se, että mielenkiintoisen sisällön tuottaminen ei ole vain markkinoinnin tehtävä, vaan siihen voi osallistua koko firma. Sitä kautta sisällöstä saadaan monipuolista ja se voi parhaimmillaan koskettaa montaa ostoprosessiin osallistuvaa henkilöä.

Eikä siinä vielä kaikki. Edellä kuvattua toimintaa tuettiin verkossa ladattavan oppaan muodossa, sosiaalisessa mediassa tapahtuvalla mainonnalla sekä hakukonemainonnalla. Kaikki nämä toimenpiteet yhdessä auttoivat meitä onnistumaan tavoitteessamme: e21 sijoittui keskimäärin sijalle #1 halutun avainsanayhdistelmän luonnollisissa hakutuloksissa.

Tässä kohtaa muistutan vielä seurannan ja verkkosivun tavoitteiden tärkeydestä. Ilman jatkuvaa seurantaa eli verkkosivujen tavoitteiden mittaamista ja analyysiä ei ole mahdollista ymmärtää mikä toimii ja mikä ei ja kehittää toimintaa eteenpäin.

Tässä yksi esimerkki onnistuneesta hakukonemarkkinoinnissa. Autamme mielellämme sinuakin onnistumaan! Ota yhteyttä!

Julkaistu: 03.06.2015