Nyt on aika panostaa mobiilikäyttäjiin ​

Käyntien optimointi
Mobiilihakujen määrä on kasvanut parissa vuodessa miljoonasta noin 9 miljoonaan. Mobiilikäyttäjien määrä ylittää useimmilla B2B verkkomyynnin sivustoilla jo 10 % ja osa palveluista lähestyy 20% rajaa.

Miksi panostaa mobiilikäyttäjiin?

Verkkopalveluiden käyttäjistä kasvava osa on verkossa mobiililaitteella. Googlen julkaisemien tilastojen mukaan Suomessa tehdään noin 30 miljoonaa Google-hakua päivässä. Mobiilihakujen määrä on kasvanut parissa vuodessa miljoonasta noin 9 miljoonaan. Kasvanut mobiilihakujen määrä näkyy selvästi kuluttajajille suunnatuissa palveluissa ja verkkokaupoissa. Myös B2B palveluissa muutos näkyy. Mobiilikäyttäjien määrä ylittää useimmilla B2B verkkomyynnin sivustoilla jo 10 % ja osa palveluista lähestyy 20% rajaa.

Mitä mobiilikäyttäjä palvelusta hakee?

Tiedontarve on mobiilikäyttäjällä usein täysin sama kuin pöytäkoneen kuljettajalla. Teollisuuden ja teknisen kaupan verkkomyynnin palveluihin päädytään myös mobiililaitteella tuotetiedon perässä. Havaintoa tukee myös tuore kansainvälinen tutkimus, jonka mukaan B2B sektorilla: "Mobile, eCommerce, and online channels are where customers go to get information about products." (The Forrester Wave™: Product Information Management (PIM), Q2 2014)

Mobiilikäyttäjällä tuotetiedon tarve on usein akuutti ja ostopäätös voi syntyä heti - kunhan apu löytyy nopeasti. Päätelaiteriippumaton verkkopalvelu tunnistaa käyttäjän päätelaitteen ja optimoi palvelun sisällöt ja toiminnot automaattisesti kullekin laitteelle sopivaksi. Erillisiä mobiilipalveluita ei siis tarvita - yksi ratkaisu palvelee sekä pöytäkoneen että mobiililaitteen käyttäjiä.

Julkaistu: 18.09.2014