Teollisuus heräsi verkkokauppaan (Kauppalehti 7.4.2014)

Teollisuus heräsi verkkokauppaan
Kauppalehdessä oli hyviä uutisia teollisuuden verkkokaupasta. Jutussa oli arvioitu, että 100 suurimman teollisuusyrityksen joukosta 60 yritystä investoi verkkokaupan ratkaisuihin seuraavan kolmen vuoden aikana. Tyypillisin investoinnin koko olisi jutun mukaan 2-4 miljoonaa euroa.
Teollisuus heräsi verkkokauppaan

PK-teollisuuden ja teknisen kaupan verkkokaupan ratkaisuiden toimittajan osalta suunta näyttää samalta. Halua ja kiinnostusta verkkokauppaan olisi, mutta kuluttajakaupasta kopioidut ratkaisut ei sovi sellaisenaan toimialan myyntitapaan. Myös investoinnin euromäärän ja projektin aikataulun pitää kohdata yrityksen kokoluokka.

Teollisuuden myyntiprosessit on usein yrityskohtaisia ja asiakaskohtaisesti sovellettuja. Tämä vaatii verkkokaupan toimittajalta myyntitavan ymmärrystä sekä joustavan tekniikan prosessiin  taivutettavaksi. Pienempien yrityksten myyntiprosessi tai tuotteet ei useinkaan juuri poikkea top-100 yrityksistä, joten verkkokaupan tekniset vaatimukset on kovat. Jutussa mainitut Valmetin eService palvelun asiakaskohtaisesti räätälöity toiminnallisuudet ja päätelaiteriippumaton käytettävyys on kuitenkin toteutettavissa huomattavasti edullisemmin ja nopeammin. Tarvitaan tietysti osaava ryhmä ja toimiva tekniikka.

Muutamia esimerkkejä onnistuneista PK-teollisuuden ja teknisen kaupan myyntiprosessia tukevista verkkokaupoista.

Julkaistu: 11.04.2014