Tavoitteena tilaus-toimitusketjun tehostaminen
SNEP valaisinratkaisujen hieno ominaisuus on se, että ne tarjoavat lähes lukemattoman määrän erilaisia mahdollisuuksia ratkaista tilojen valaisintarpeet. Kolikon toisena puolena on se, että satojen tuhansien vaihtoehtojen joukosta asiakkaalle sopivan ratkaisun määrittely vei aiemmin asiakkaalta ja myynniltä paljon aikaa. Lisäksi virheiden mahdollisuus oli suuri, koska speksaaminen tehtiin käsin.
Näin ollen tavoitteeksi asetettiin koko tilaus-toimitusketjun tehostaminen ja ratkaisukonfiguroinnin automatisointi, joka vapauttaisi myynnin aikaa teknisten ominaisuuksien speksaamisesta todelliseen myyntiin. Lisäksi tavoitteena oli, että asiakkaan tai myyjän on helppo määritellä lopullinen tuoteyhdistelmä/ratkaisu, joka kertoo yksiselitteisesti tuotannolle, millainen ratkaisu heidän tulee tuottaa.
Tuotevalitsimella parempaa palvelua ja tehokkaampaa ajankäyttöä
SNEP valaisinratkaisuille toteutettiin verkkopohjainen Tuotevalitsin, jonka avulla niin tilojen suunnittelijat, urakoitsijat kuin myyjät itse voivat suunnitella ja määritellä virheettömän valaisinratkaisun käyttökohteen mukaan. Tuotevalitsin ohjaa valaistuksen suunnittelua askel kerrallaan, poistaen automaattisesti epäsopivat vaihtoehdot. Lopputuloksena syntyy aina yksiselitteinen kuvaus ratkaisusta, joka sellaisenaan kertoo tuotannolle tarkasti, mitä sen pitää tuottaa. Näin myyjä tietää mitä on myynyt ja tuotanto tietää mitä pitää tuottaa, ja virheiden mahdollisuus on minimissään.
Tuotevalitsin tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden tehdä tuotevalinnan itsenäisesti missä tahansa ja milloin tahansa, ilman yhteydenottoa myyntiin. Kun asiakas on tietoinen siitä, millainen ratkaisuvaihtoehto on hänelle sopiva, myynnin on helppo keskittyä teknisten määrittelyiden sijaan kaupallisten asioiden neuvotteluun ja konsultointiin.
Tärkeintä meille on ollut se, että olemme saaneet Tuotevalitsimesta äärimmäisen hyvää palautetta niin asiakkailta kuin omilta myyjiltä. Asiakkaat voivat itsenäisesti rakentaa käyttökohteeseen sopivan ratkaisun ja myynti saa keskittyä todelliseen myyntityöhön kun työllistävät kyselyt poistuivat. Lisäksi verkkopohjaisen työkalun käyttöönotto on ollut yksinkertaista ja helppoa.
- Hannu Jokinen, Liiketoimintajohtaja, Purso Oy Valaistusjärjestelmät