Mitä toimitusjohtaja haluaa tietää digitalisaatiosta?

Kategoriat

  • Digitalisaatio
  • Myynnin digitalisointi
  • Digitaalisen liiketoiminnan optimointi

Sparraan säännöllisesti keskisuurten yritysten johtoa heidän digitaalisella muutosmatkallaan. Käyn keskustelun aina liiketoiminnan ja organisaation muotoilun näkökulmista käsin, sillä ilman toista ei hyvä heilu ja molempia tulee tehdä yhtäaikaisesti. Hyppää nyt TJ Halmeen saappaisiin ja pohdi, onko mielessäsi samoja kysymyksiä. Liikkeelle lähtemiseen ja osaamiseen liittyy usein pelkoja ja epätietoisuutta, mutta näet vastausten kautta, että asioista keskustelemalla ja yhdessä työstämällä löytyy varmasti suunta kohti yrityksen omaa digipolkua.

Alla rakentamani kuvitteellinen haastattelutilanne siitä, mitä kysymyksiä toimitusjohtajalla voi olla.

Kuvitteellinen haastattelu

TJ Halme: Mitä tämä digitalisaatio oikein merkitsee? Ollaan juuri uusittu webbisivut ja tehdään erilaisia markkinointiponnistuksia jatkuvasti. Sitten meillä on toi erppihanke, joka vie melkein kaiken energian seuraavan vuoden ajan. Mutta…

DigiHeikki: Tämä juttu ei ole hanke eikä projekti, enkä siirtäisi tätä sinne jonon perälle. Digitalisaatio on koko organisaation osaamislaji, joka haastaa kaikki muuttumaan. Liiketoimintamallit kaipaavat tuunausta, myynti on monen osaajan yhteistyötä, organisaatiorajoja on syytä purkaa ja asiakaslähtöisyyden pitäisi ulottua jokaiseen työntekijään. Muutosta tekemällä synnytetään kaikissa muutoskykyä, myös johtajuudessa. Matkalla oppii…olisko tuossa alkuun riittävästi…

TJ Halme: No onhan siinä, mistähän tämä kannattaa oikein aloittaa ja milloin se loppuu?

DigiHeikki: Liiketoimintakonseptinne ’parasta ennen’ -päivämäärä näyttää olevan teilläkin erääntymässä ja minusta toimintanne ei erotu kilpailijoistanne juurikaan. Sellaista ei kaupata menestyksellisesti myyntimiehiä piiskaamalla. Vanhaa ei voi myydä määräänsä enempää uudessakaan paketissa. Mitäs jos aloitetaan sillä, että uudistetaan liiketoimintanne nykyaikaan ja kaivetaan muutama kilpailuetua tuova tekijä konseptiinne. Ja kuule, loppua tälle ei ole näköpiirissä, muutos on jatkuvaa ja se pitää osata itse.

TJ Halme: Aha, tätä nykymeininkiä me ollaankin katsottu samoilla silmillä jo 15 vuotta ja en ole ihan varma, osataanko me…ehkä meillä on muutama, jotka…mennään nyt kyllä vähän laput silmillä…

DigiHeikki: Niin menee muutkin, ette ole vielä jäljessä. Mutta jos nyt vedät käsijarrun pois muutoksen päältä, ei tarvitse kummoisia temppuja tehdä kun olette taas muita edellä. Ja tässä piilee tämän homman paras asia; opettelemalla liiketoiminnan uudistamisen niksit, tulette myös pysymään muiden edellä ja olet itse strategisen johtamisen äärellä.

TJ Halme: Miten liiketoimintaa uudistetaan, noin ihan konkreettisesti?

DigiHeikki: Ei se ihan helppoa tietty ole, mutta systemaattisen työpajaprosessin ja kokemuksen kautta kilpailuetuja kyllä löytyy. Satavarmasti. Ja ensimmäiset aihiot melko nopeastikin. Tämä vaatii rohkeutta ajatella uusia asioita, innovatiivisten työntekijöiden panosta, toimialaosaamista ja sen yli kurkkaamista, asiakastapaamisia, verkostoyhteistyötä, kohderyhmien analysointia, digitaalisuuden hyödyntämistä ja tässä kohden ideoiden varastaminenkin on laillista. Tekemällä oppii ja sen sivutuotteena päivitätte itsenne digiaikaan.

TJ Halme: Aika paljon tuo kaikki vaatii työaikaa ja panostuksia?

DigiHeikki: Niinhän se on, juurihan sanoit että näillä yksillä silmillä olette menneet 15 vuotta. Nyt olisi aika lähteä liikkeelle. Eikä tässä muuten vielä kaikki, uudet kujeet ja palvelut olisi hyvä siirtää digitaalisiin kanaviin ja organisoida myynti digiaikaan. Se tarkoittaa palvelumuotoilun, markkinoinnin ja myynnin saumatonta yhteistyötä ja siitä juttelen kanssasi seuraavalla kerralla.

TJ Halme:  Palvelumuotoilun…mitäs se on…muutosta on luvassa siis kerrakseen?

DigiHeikki: On. Mutta tekemällä oppii ja lopulta teillä on kaikki mitä tarvitsette. Uudenlaista johtajuutta, muutoskykyä ja innostuneita työntekijöitä! Pysyvää kilpailuetua ja kysyntää sinullekin…

TJ Halme: Joo, ymmärrän..mä lähden nyt sulattelemaan tätä…tavataan parin viikon päästä uudelleen…

Johtaja, jos haluat päivittää itsesi digiaikaan ja lähteä viisaasti liikkeelle, varaa itsellesi MAKSUTON digisparraus! Sillä digitalisaatio merkitsee muutosta ja muutosjohtaminen on toimitusjohtajan tärkein kompetenssi. Uusi toimintakulttuuri syntyy vain muutosta tekemällä.

05.10.2016

Aiheet

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!