Tee tuotetiedon hallinnasta kilpailutekijä B2B myyntiin

Tuotetieto takaa nopean ostopäätöksen
Milloin viimeksi hait Googlesta omia tuotteitasi? Kuinka moni tuotenimike nousi hakutuloksen kärkeen? Tai edes ensimmäiselle sivulle? Jo yli 70% B2B päättäjistä käyttää Googlea ostamisen apuna, joten voit kuvitella kuinka moni sinunkin asiakkaista aloittaa ostoprosessin googlettamalla.

Milloin viimeksi hait Googlesta omia tuotteitasi? Kuinka moni tuotenimike nousi hakutuloksen kärkeen? Tai edes ensimmäiselle sivulle? Jo yli 70% B2B päättäjistä käyttää Googlea ostamisen apuna, joten voit kuvitella kuinka moni sinunkin asiakkaista aloittaa ostoprosessin googlettamalla.

Mutta pelkkä näkyminen Googlen haussa ei riitä. Osumatarkkuuden lisäksi tuotetiedon pitää olla ajan tasalla ja sisältää niin tarkkaa ja hyödyllistä tietoa, että ostaja voi tehdä ostopäätöksen vaikka saman tien, ilman myyjän väliintuloa.

Mitä tässä onnistuminen sitten vaatii?

Onnistuneen tuotetiedon hallinnan perustana on hyvin suunniteltu ja toteutettu sähköinen järjestelmä, jossa kaikki tuotteisiin liittyvä tieto on tallennettu yhteen paikkaan. Järjestelmän pitää ehdottomasti olla helppokäyttöinen, jotta kuka tahansa, myyjästä toimitusjohtajaan, voi päivittää tietoa milloin tahansa, missä tahansa.

Sähköisen tuotetiedon hallinnan tulisi mahdollistaa myös seuraavat asiat:

  • tuotevalikoimaa ja –tietoja voi personoida asiakaskohtaisesti
  • tuotetiedot voi helposti jakaa eri kanaviin (verkko, esite, kuvapankki..)
  • järjestelmä on helposti integroitavissa yrityksen verkkokauppaan
  • järjestelmä voidaan integroida muihin yrityksen taustajärjestelmiin (ERP, CRM)


Mutta muista, että pelkkä järjestelmä ei riitä! Varmista, että niin tuote- kuin asiakastiedon ylläpito ja päivitys on nimettyjen henkilöiden vastuulla. Vain ajantasainen ja riittävän laaja tuotetieto auttaa asiakasta tekemään ostopäätöksen!

Millaisen yrityksen kannattaa investoida sähköisen tuotetiedon hallintaan?

Jos yrityksesi täyttää yhdenkään näistä kriteereistä, sähköisen tuotetiedon hallintaa kannattaa ehdottomasti harkita:

  • Yrityksellä on laaja tuotevalikoima ja tuotenimikkeitä on suuri määrä
  • Yhteen tuotteeseen liittyvää tuotetietoa on paljon
  • Yrityksellä on useita myynnin ja markkinoinnin kanavia
  • Tietojen ylläpito tapahtuu monilla eri kielillä


e21:n SOLU Business Solution -ratkaisu varmistaa sinun yrityksesi menestymisen sähköistyvillä markkinoilla. Ota yhteyttä, niin kerromme lisää!

Voit myös ladata tästä Pikaoppaan B2B verkkokaupan maailmaan! Tai vinkkaa oppaasta työkaverillesi – ehkä hän pähkäilee näitä samoja asioita.

Julkaistu: 10.02.2015