Asiakkuudet luodaan kokemusten kautta

Hiirikäsi
Tällaisena kunnon pakkastalvena mitataan onko tullut ostettua pohjoisen oloihin tehty auto – vai hyvännäköinen mutta hyödytön sporttipeli. Tai onko miljoonatalossa kunnon eristeet – vai pelkästään näyttävä osoite ja ulkoverhoilu. Toki brändi on tärkeä, mutta elämän realiteetti on, että auton pitää kulkea ja talon pysyä lämpimänä.

Tällaisena kunnon pakkastalvena mitataan onko tullut ostettua pohjoisen oloihin tehty auto – vai hyvännäköinen mutta hyödytön sporttipeli. Tai onko miljoonatalossa kunnon eristeet – vai pelkästään näyttävä osoite ja ulkoverhoilu. Toki brändi on tärkeä, mutta elämän realiteetti on, että auton pitää kulkea ja talon pysyä lämpimänä.

Ja verkkopalvelun pitää myydä, ei pelkästään näyttää hyvältä.

Tämä on nyt vähän kärkevästi sanottu, mutta joskus kymppitonni toimivaan palveluun olisi parempi investointi kuin satatuhatta mainonnan jatkeeseen verkossa. Ainakin jos tavoitteena on tehdä viihteen lisäksi rahaa.

Tulevaisuuden asiakkuudet luodaan verkossa käyttökokemusten kautta. Ja totta on, että b-to-b-asiakas selviää asioinnistaan mieluummin helposti ja nopeasti kuin ostopaikan erinomaisuutta ihastellen.

Parhaaseen kannattavuuteen pääsevät sellaiset verkkopalvelut, joissa vuorovaikutus on helppoa ja aitoa – tiedonhankintaan, vertailuun ja ostamiseen liittyvää. Lisäksi sen pitää olla sivistävää ja palkitsevaa.

Parhaat verkkopalvelut tietävät mitä ja miten asiakkaat ostavat. Kun sen polun tuntee, on helppoa myydä lisää ja palvella paremmin. Eli luoda niitä himoittuja pitkäaikaisia asiakassuhteita.

Palataan lopuksi sinne parkkipaikalle ihmettelemään miksei naapurin näyttävä menopeli käynnisty. Uusikin se on ja aika kallis. Joku sanoo totuuden ääneen – hyvännäköinen, mutta ei sovellu meidän oloihin. Onneksi se on vain auto – ajattele, jos siitä olisi toimeentulo kiinni...

Lämpimin terveisin,

e21 Solutions Oy

Julkaistu: 16.02.2010