Tavoitteena ammattimainen palvelu verkossa
Widnillä on valikoimassaan tuhansia vakiotuotteita sekä lisäksi paljon asiakaskohtaisia, räätälöityjä tuotteita. He halusivat varmistaa, että nykyisten että potentiaalisten asiakkaiden on helppo löytää haluamansa tuotteet, ja että asiakkaat saavat ammattimaista palvelua myös verkossa. Lisäksi tavoitteeksi asetettiin liidien määrän kasvattaminen myynnin uusasiakashankinnan tehostamiseksi.
Uusia asiakkaita houkutteleva ja nykyisiä asiakkaita palveleva ratkaisu
Koska Widnin tuhansiin tuotteisiin liittyvää tietoa löytyi eri puolilta organisaatiota, projekti aloitettiin tuotetiedon hallinnan uudistamisella. Ensin hajallaan olevalle tekniselle ja kaupalliselle tiedolle luotiin systemaattinen tapa tiedon tallentamiseen ja päivittämiseen. Tieto koottiin keskitettyyn järjestelmään, josta sitä on nyt helppo ylläpitää, rikastaa ja jakaa haluttuihin kanaviin.
Keskitetyn tuotetiedon hallinnan rinnalle rakensimme verkkopalvelun, joka koostuu julkisesta ja avoimesta osuudesta sekä olemassa oleville sopimusasiakkaille kohdistetusta verkkokaupasta. Keskitetty tuotetiedon hallinta mahdollistaa tuotteiden teknisen tuotetiedon rikastamisen kaupallisilla kuvauksilla, jotka voidaan sitten julkaista helposti ja nopeasti sekä avoimeen että suljettuun verkkopalveluun. Näin asiakkailla on aina laadukas tieto käytettävissään.
Verkkopalvelun julkinen puoli palvelee erityisesti uusia ja potentiaalisia asiakkaita, keskittyen tuotteiden ja palveluiden kuvauksiin ja esittelyyn sekä yhteydenottomahdollisuuksien tarjoamiseen. Kirjautumista edellyttävässä osuudessa sopimusasiakkaat näkevät puolestaan omat hintansa, asiakaskohtaisen vastuumyyjän, tilaushistorian, ostoskorin sekä ostoksiin liittyvän toimitustavan, laskutustiedot, rahtimaksut jne. Koska palvelu on integroituna suoraan Widnin erp-järjestelmään, sopimusasiakkailla on aina käytettävissään ajantasainen tieto.