Informa logo

Informa - Tuoteosaamisesta palveluliiketoiminnan kehittämiseen

Informa Oy on tuote- ja pakkausmerkinnän sekä tiedonkeruun täyden palvelun ratkaisutoimittaja. Yritys tarjoaa erilaisia merkintä- ja tiedonkeruujärjestelmiä sekä niihin liittyviä merkintämateriaaleja tuotteiden, tuotepakkausten sekä logististen kokonaisuuksien merkintään. Järjestelmien, ohjelmistojen ja materiaalien lisäksi yritys tarjoaa niihin liittyvät asiantuntija- ja huoltopalvelut. Oma tarrapaino, vahva toimialatuntemus sekä laaja-alainen osaaminen tekee yrityksestä luotettavan, kokonaispalvelua tarjoavan toimijan. 


Tavoitteena helpottaa ostamista ja säästää aikaa

Informan asiakaskunta muodostuu monen kokoisista asiakkuuksista; pienistä suuriin yrityksiin. Asiakassuhteet ovat pääosin pitkäkestoisia, jolloin merkittävä osa myynnin työstä on uusinta tilausten vastaanottamista ja mahdollista tilausten muokkauksia. Koska asiakastyötä tehtiin pääasiassa puhelimitse ja sähköpostin välityksellä, nämä rutiininomaiset työt söivät merkittävän osan myyjän ajasta.

Tehostaakseen erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten uusintatilauksiin liittyvää toimintaa, Informa halusi helpottaa asiakkaiden ostamista sekä tehostaa myyjien ajankäyttöä. Lisäksi tavoitteeksi asetettiin huoltopalvelun kasvattaminen. Lähtötilanteessa keskityttiin erityisesti tekijöihin, jotka parantavat asiakkaan mahdollisuuksia nähdä itse laitteiden ja materiaalien tilanne sekä helpottavat tilausprosessia.

Informa Case

Ratkaisuna liiketoiminnan palvelullistaminen

Informalle toteutettavan ratkaisun lähtökohtana oli yrityksen liiketoiminnan palvelullistaminen. Toisin sanoen, tavoitteena oli rakentaa verkkopalvelu, jossa yrityksen tuotteet ovat vain yksi osa kokonaispalvelua. Lähtökohtana oli tuotteiden sijaan asiakkaan tarpeet ja toiminta sekä niiden pohjalta rakennettu ratkaisu.

Koska tavoitteena oli palvella olemassa olevia asiakkaita ja kehittää etenkin heidän uusintatilaus-prosessi, toteutimme Informalle ERP-integroidun asiointialustan eli extranetin. Asiakas näkee palveluun kirjautuessaan tiedot omista laitteistaan sekä materiaalitilauksistaan, jolloin sekä huollon, varaosien että esimerkiksi saippuapurkin tarramateriaalin tilaaminen on helppoa ja nopeaa. Koska palvelu on ERP-integroitu, tieto tilauksesta menee suoraan Informan järjestelmään, eikä rutiininomaisten uusintatilausten tekemiseen tarvita enää myynnin aikaa. Mikäli asiakas jostain syystä tarvitsee myynnin tukea tilauksen tekemiseen, molemmilla on nyt sama näkymä asiakkaan tilanteeseen ja keskustelu asiakkaan tarpeesta helpottuu.

Palvelu sisältää myös asiakaskohtaiset tiedot laitteiden tilanteesta, kuten milloin laitteet on huollettu tai milloin huolto on taas ajankohtainen, jolloin asiakkaan on helppo tilata huolto ajoissa eikä vasta sitten kun laite hajoaa ja linjasto seisoo. Koska huolto on helppo tilata samasta palvelusta, se myös kasvattaa Informan valitsemista huollon toteuttajaksi.

Informan oma huoltopalvelu puolestaan voi suunnitella omaa työtään paremmin nähdessään laitteiden tilanteet ja huoltotarpeet. 

Tulokset ja jatkokehitys

Informalle toteutettu verkkopalvelu tuo merkittäviä hyötyjä asiakkaalle mutta tehostaa samalla yrityksen omaa toimintaa. Asiakkaan on nyt helppo saada kokonaiskuva omien laitteiden, ohjelmistojen sekä materiaalien tilanteesta sekä tehdä tarvittavat tilaukset ajoissa ja milloin vain. Informalle hyödyt näyttäytyvät myyjien ajankäytön tehostumisena sekä huoltoliiketoiminnan kasvuna, kun asiakkaiden tilannetietous paranee ja tilausten teko helpottuu.

Palveluun liittyviin jatkokehitysajatuksiin sisätyy mm. erilaisten automaattisten hälytysten toteuttaminen asiakkaalle esimerkiksi huoltotarpeen ilmetessä tai materiaalien loppuessa.

Kiinnostuitko? Kysy lisää!

Marko Rautakoura CEO, Senior Consultant, Partner +358 400 426 864 marko@e21.fi

Lue lisää:

Blogi

12.04.2021

Mitä häiriökysyntä tarkoittaa B2B-myynnissä

Kun työntekijöiden aika menee palvelun tarjoamiseen liittyvien valuvikojen korjaamiseen, se nostaa palvelun tuottajan kustannuksia. Tätä kuvataan sanalla häiriökysyntä.
Lue lisää

11.03.2021

Kasvua jälkimarkkinoinnin digitalisoinnista

Tarjoatko asiakkaillesi palveluita myös tuotteen toimituksen jälkeen? Esimerkiksi tuotteiden huolto- ja/tai varaosapalvelua? Olisiko asiakassuhteen jälkimarkkinointi yrityksellesi alue, joka tukisi ja kas....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!