Teknisestä tuotemyynnistä asiakaslähtöiseen verkkopalveluun

Widni on joustavasti palveleva teknisten tuotteiden tukkuliike. Tuotteita ja palveluita hyödynnetään etenkin ajoneuvo-, vene-, metalli- ja rakennusteollisuudessa. Laadukkaiden tuotemerkkien edustuksen lisäksi Widni tarjoaa muun muassa suunnittelua, koulutusta, järjestelmätoimituksia sekä räätälöityjä palveluita. Widni panostaa jatkuvaan toiminnan kehittämiseen, josta hyvänä esimerkkinä toimii myös heille suunniteltu ja toteutettu asiakaslähtöinen verkkoratkaisu.

Tavoitteena ammattimainen palvelu verkossa

Widnillä on valikoimassaan tuhansia vakiotuotteita sekä lisäksi paljon asiakaskohtaisia, räätälöityjä tuotteita. Tämä tarkoittaa valtavaa määrää tuotteisiin liittyvää tietoa. Verkkopalveluprojektin myötä Widni halusikin varmistaa, että nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat löytävät helposti haluamansa tuotteet, ja että he saavat ammattimaista palvelua myös verkossa. Palvelun on oltava asiantuntevaa niin verkossa kuin henkilökohtaisessa myynnissä.

Kehitysprojektin tavoitteeksi asetettiin lisäksi liidien määrän kasvattaminen myynnin uusasiakashankinnan tehostamiseksi.

Case Widni
Widni Data

Uusia asiakkaita houkutteleva ja nykyisiä asiakkaita palveleva ratkaisu

Koska Widnin tuhansiin tuotteisiin liittyvää tietoa löytyi eri puolilta organisaatiota, projekti aloitettiin tuotetiedon hallinnan uudistamisella. Ensin hajallaan olevalle tekniselle ja kaupalliselle tiedolle luotiin systemaattinen tapa tiedon tallentamiseen ja päivittämiseen. Tieto koottiin keskitettyyn järjestelmään, josta sitä on nyt helppo ylläpitää, rikastaa ja jakaa haluttuihin kanaviin.  

Keskitetyn tuotetiedon hallinnan rinnalle rakensimme verkkopalvelun, joka koostuu julkisesta ja avoimesta osuudesta sekä olemassa oleville sopimusasiakkaille kohdistetusta verkkokaupasta. Keskitetty tuotetiedon hallinta mahdollistaa tuotteiden teknisen tuotetiedon rikastamisen kaupallisilla kuvauksilla, jotka voidaan sitten julkaista helposti ja nopeasti sekä avoimeen että suljettuun verkkopalveluun. Näin asiakkailla on aina laadukas tieto käytettävissään.

Verkkopalvelun julkinen puoli palvelee erityisesti uusia ja potentiaalisia asiakkaita, keskittyen tuotteiden ja palveluiden kuvauksiin ja esittelyyn sekä yhteydenottomahdollisuuksien tarjoamiseen. Kirjautumista edellyttävässä osuudessa sopimusasiakkaat näkevät puolestaan omat hintansa, asiakaskohtaisen vastuumyyjän, tilaushistorian, ostoskorin sekä ostoksiin liittyvän toimitustavan, laskutustiedot, rahtimaksut jne. Koska palvelu on integroituna suoraan Widnin erp-järjestelmään, sopimusasiakkailla on aina käytettävissään ajantasainen tieto.   

Projektin hyödyt ja onnistumiset

"Yhteistyö Widnin kanssa on sujunut mutkattomasti ja hyvässä hengessä. Vaikka tuhansien tuotteiden tiedon kerääminen ja siirtäminen SOLU PIM järjestelmään oli iso urakka, niin palkintona on tehokas verkkomyynnin koneisto. Uusi palvelu on tuottanut laadukkaita tarjouspyyntöjä moninkertaisesti vanhaan sivustoon verrattuna. Myös sopimusasiakkaat ja Widnin myyjät ovat ottaneet järjestelmän hyvin vastaan.”

- Mikko Särkikangas, Myyntijohtaja, e21

e21 Avainhenkilöt

Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partneri
Theo Martin
Palvelumuotoilija
Petri Vehviläinen
Kehittäjä

Lisäkysymyksiä? Mikko vastaa mielellään!

Ota yhteyttä Mikkoon