B2B-verkkokauppaselvitys: tuotetieto kriittinen menestystekijä

e21 B2B-verkkokaupan ostobarometri tutkimus kansi
Juuri julkaistu B2B-verkkokaupan Ostobarometri-tutkimus osoittaa tuotteisiin liittyvän luotettavan, kattavan ja helposti löydettävän tiedon merkityksen. Erityisesti teollisuuden ja teknisen kaupan alalla ammattiostajat arvostavat tuotetiedon luotettavuutta sekä saavutettavuus- ja toimitusaikatietoja.

TIEDOTE 14.9.2022

Globaali markkinatilanne haastaa täsmällisen tiedon julkaisua

B2B-verkkopalveluiden loppukäyttäjät eli niin kutsutut ammattiostajat arvostavat eniten tuotetiedon luotettavuutta, tuotteiden saatavuustietoja sekä tuotteiden toimitusaikoja. Näissä kolmessa ominaisuudessa on myös suurimmat suoriutumishaasteet. Tähän voi vaikuttaa erityisesti maailman markkinatilanne, joka vaikeuttaa niin saatavuus- kuin toimitusajan julkaisua verkkopalveluissa. Etenkin tavaran-, komponentti- ja raaka-ainetoimittajilla on logistisia haasteita. Yrityksillä onkin pohtimista siinä, millaisia keinoja niillä voisi olla saatavuustiedon ja toimitusajan arviointiin sekä tiedon julkaisuun. Näillä kriittisillä tiedoilla on suuri merkitys hankintapäätökseen. 

Potentiaalia varaosakaupassa?

Yksi erittäin mielenkiintoinen löydös on tuotekohtaisten varaosien haun ja tilaamisen tärkeys ja siihen liittyvä haasteellisuus. Suurempi osa vastaajista määrittelee ominaisuuden tärkeämmäksi kuin esimerkiksi tilausten seurannan, joka usein mielletään varsin tärkeäksi ominaisuudeksi. Varaosapalvelun liittämistä osaksi ostoprosessia voikin olla yrityksille potentiaalinen kehittämisen alue.

Koska ammattiostajat tai hankintaprosessissa vaikuttavat henkilöt uskovat käyttävänsä tulevaisuudessa yhä enemmän digitaalisia asiointikanavia, yrityksillä on mahdollisuus rakentaa kilpailuetua digitaalisten asiointipalveluiden avulla. Etenkin, jos niillä onnistutaan vahvistamaan asiakassuhdetta. Vastaajien joukossa nimittäin näkyy jo ryhmä käyttäjiä, jotka eivät enää koe tarpeelliseksi vahvaa suhdetta myyjään tai muuhun yhteyshenkilöön.

Tutkimuksen toteuttaja e21 Solutions Oy on B2B-myynnin ja asioinnin digitalisoija, joka tuottaa oppaita ja tutkimuksia hyödynnettäväksi liiketoiminnan digitalisointiin. Voit vapaasti ladata maksuttoman tutkimuksen täältä.


Lisätietoja tutkimuksesta antavat:

Marko Rautakoura
TJ, partneri
Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partneri
Julkaistu: 14.09.2022