Verkkokauppa yrityksille

Yritysasiakkaat, jotka usein ovat ammattiostajia, tekevät tilauksia 24/7/365 - mieluiten omasta valikoimastaan ja omilla hinnoillaan. Sopimusasiakkailla on merkittävä rooli B2B-liiketoiminnassa ja heille tuleekin tarjota helppo tapa selata omaan asiakkuuteensa liittyviä tuote-, ostohistoria- ja sopimustietoja suoraan verkkokaupasta. Myös uusintaostosten teko tulee mahdollistaa tilaushistorian ja oman tuotevalikoiman näyttämisen avulla.

Tuotetieto on etenkin satoja tai tuhansia tuotenimikkeitä tarjoavan yrityksen verkkomyynnin kulmakivi ja merkittävä ostopäätökseen vaikuttava asia. Varmista siis, että verkkokauppa rakentuu B2B-myyntiin suunnitellun tuotetiedon hallintajärjestelmän päälle. Tällöin päivität asiakaskohtaista tietoa yhdestä paikasta ja varmistat ajantasaisen tiedon tarjonnan niin myynnille kuin asiakkaillekin. Myös verkkokaupassa tarjottavat laskurit ja erilaiset asiointipalvelut parantavat asiakaskokemusta ja sitouttavat asiakkaita. 

Tuotetiedon hallinta Apua ostamiseen

Mikä on kaupallisesti toimiva B2B-verkkokauppa?

Kun verkkoasiointi on helppoa ja sujuvaa, se vapauttaa myös myyjien aikaa. Ajansäästö ja myynnin tehokkuuden lisääminen ovatkin Postin (2021) tekemän B2B-verkkokauppakyselyn mukaan tärkeimmät hyödyt myynnille. Ajansäästöä tuo muun muassa turhien kyselyiden väheneminen, kun verkkokäyttäjille tarjotaan laadukas ja kattava tuotetieto verkossa heti ensimmäisiltä sivuilta lähtien.

B2B-verkkokauppa toimii kaupallisesti hyvin erityisesti silloin, kun se on suunniteltu osaksi myynnin prosessia. Onnistuneesti optimoitu hakukonelöydettävyys ja liidihankinta tuovat kyselyt suoraan oikealle myyjälle, joka voi palvella asiakasta vaikka heti etätapaamisen välityksellä. Myynnin työtä tukevat työkalut tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden seurata asiakkuuden kehittymistä ja huomioida tilannekohtaiset tarpeet. Ja kohdistaa jälkimarkkinointi eli after sales -toimenpiteet otolliseen aikaan, tehdään ne sitten verkkokaupassa tai henkilökohtaisen myynnin kautta.

Asiakassuhteet digitalisoituvat

B2B-myynnin digitalisoituminen ei tarkoita vain B2B-verkkokauppaa. Kaupan teko voi olla vain osa koko asiakassuhteen digitalisointia. Kun puhutaan digitaalisen asiakassuhteen luomisesta, sillä tarkoitetaan ymmärrystä ja keinoja asiakkaiden tavoittamiseen sekä kokonaisvaltaiseen palvelemiseen verkossa: löydettävyydestä jälkihoitoon saakka. Läsnäolon tunne on luotava myös digitaalisesti.

Asiantuntijamyynnin ja pitkien, moniportaisten ostoprosessien digitalisointi edellyttää vahvaa B2B-liiketoiminnan ymmärrystä sekä liiketoimintaa tukevien taustaratkaisujen soveltuvuutta B2B-myyntiin. Myyntiin räätälöidyt ratkaisut tehostavat myynnin prosesseja ja vapauttavat kallista aikaa asiakaskohtaamisiin ja "oikean" myyntityön tekoon.

B2B-myynnin erityispiirteet

  • B2B-ostoprosessi on usein kestoltaan pitkä
  • ostoprosessiin osallistuu monta henkilöä
  • ostoprosessissa neuvotellaan useiden eri tuotteiden hinnoista, määristä ja toimitustavoista
  • maksujärjestelyt ovat usein asiakaskohtaisia
  • alakohtaiset toimintamallit poikkeavat toisistaan.

Tämän vuoksi kannattaa varmistaa, että valitsemasi yhteistyökumppani ymmärtää alan erityispiirteet, ja että heidän tarjoama verkkokaupparatkaisu tukee alan toimintamallia. Valitettavasti monet kuluttajakauppaan keskittyvät ratkaisut eivät mahdollista B2B-kaupassa tarvittavia toimintoja.

B2B-verkkokaupat

Modernit B2B-verkkokaupat tai tilausjärjestelmät tekevät asioinnista helppoa tehostaen samalla myynnin toimintaa. Asioinnin sujuvuudessa kertoo se, että:

  • tunnukset on helppo tilata
  • tuotetieto on laadukasta ja kattavaa
  • tuotteiden haku on tehokasta
  • tilausprosessi on sujuva
  • asiakaskohtaiset tiedot on helposti näkyvillä
  • uusintaostosten teko on nopeaa.

B2B- ja B2C-asiakkaat huomioiva SOLU-alustaratkaisu

Räätälöitävyys on Paytrailin (2021) tekemän verkkokauppa-alustaraportin mukaan tärkein ominaisuus erilaisia alustaratkaisuja tarkasteltaessa. Etenkin yritykset, jotka haluavat tuote-esittelyn lisäksi tai sijaan tarjota palvelua ja hoitaa asiakassuhteita verkossa, valitsevat räätälöidyn alustaratkaisun. Meidän SOLU -ratkaisu mahdollistaa monipuolisen B2B-verkkokaupan tai sopimusasiakkaille räätälöidyn tilausjärjestelmän toteutuksen ja se on saanut paljon kehuja B2B-myyntiin soveltuvista ominaisuuksistaan.

SOLU-ratkaisun avulla palvelet montaa eri käyttäjäryhmää; myyjästä loppuasiakkaaseen asti. Myyjille voidaan tarjota näkymä sekä omaan varasto- ja toimitustietoihin että asiakkaiden ostohistoriaan. Näin myyjällä on kaikki edellytykset tehdä kaupat jo neuvottelutilanteessa. Loppuasiakkaalle voidaan puolesta tarjota kirjautumisen taakse näkymä omasta tuotevalikoimasta, saatavuustiedoista, hinnoista ja ostohistoriasta.

SOLU