Kokonaisvaltainen kellojen huoltopalvelu

Oy Osk. Lindroos Ab on yli 130 vuoden ikäinen, perinteikäs kello- ja kultasepänliike. Yritys on tullut tunnetuksi kellomaailman huippumerkeistä ja laadukkaasta palvelustaan. Lindroos tarjoaa maan suurimman yksityisen kellohuollon, joka huoltaa useita mekaanisia laatukelloja, kuten Rolexeja ja IWC-kelloja.

Lähtötilanne

Lindroosilla oli aiemmin käytössä yhdellä tietokoneella toimiva huoltojärjestelmä, joka mahdollisti vain yhden käyttäjän toiminnan kerrallaan. Koska Lindroosilla oli tarve asiakas- ja huoltotietojen tehokkaammalle hyödyntämiselle, paremmalle tietoturvallisuudelle sekä toiminnan joustavuudelle, kehitystyön tavoitteeksi asetettiin kokonaisvaltaisen huoltopalvelu-toiminnan tarjoaminen asiakkaille.

Lindroos Case

Ketterää kehittämistä yhdessä asiakkaan kanssa

Huolto-palvelun suunnittelu lähti liikkeelle asiakkaan omasta mallista, johon pääkäyttäjä oli mallintanut järjestelmän oleelliset osat sekä toiveet uusien toimintojen osalta. Mallinnuksen avulla suunnittelimme prototyypin, jota kehitettiin yhteistyössä asiakkaan kanssa. Kehityksessä huomioitiin huoltoprosessin eri vaiheet sekä tarvittavat näkymät ja toiminnot. Tiiviin yhteistyön vuoksi pystyimme ratkaisemaan liiketoiminnan kannalta oikeita asioita ja kehitystyö edistyi sujuvasti.

Uuden ”after sales” huoltopalvelun myötä kellosepät voivat täyttää kellojen huoltotiedot suoraan verkkoon, joka mahdollistaa huoltoprosessin aikataulun seuraamisen ja tarkemman kommunikoinnin asiakkaalle. Huoltopalvelu toteutettiin moderneilla käyttöliittymätekniikoilla (Angular) ja SOLU:n tietokantaratkaisuilla, jotka mahdollistavat hyvän käyttökokemuksen eri käyttäjäryhmille.


Liiketoiminnalliset hyödyt

Uusi huoltopalvelu on vähentänyt aiemman järjestelmän edellyttämän pääkäyttäjän kriittistä roolia. Nyt koko huoltoprosessissa hyödynnettävä tieto on pilvessä, jolloin tieto ei ole enää yhden henkilön takana. Koska uuden palvelun myötä kellosepät täyttävät itse huoltotiedot verkkoon, ei aiempi pääkäyttäjä ole enää vastuussa huoltoon liittyvien tietojen selvittämisestä.

Jatkokehityksen suunnitelmat

Huoltopalvelu on tarkoitus jalkauttaa Lindroosiin neljään liikkeeseen, jotta myyjät voivat vastaanottaessaan kelloja lisätä itse kello -, asiakas - ja huoltotöiden tietoja suoraan järjestelmään. Myyjät voivat myös tarkistaa itse suoraan järjestelmästä missä vaiheessa kellon huolto on, kun asiakas sitä kysyy. Suunnitelmissa on myös asiakasviestinnän parantaminen mm. palvelusta lähetettävillä SMS- ja sähköpostiviesteillä, kun huoltotyö on valmis ja noudettavissa.

e21 Avainhenkilöt

Marko Rautakoura
TJ, partneri
Sami Keski-Saari
Palvelumuotoilija
Kasperi Klaavo
Teknologiajohtaja, kehittäjä

Lisäkysymyksiä? Marko vastaa niihin mielellään!

Ota yhteyttä Markoon