Pakkausalan benchmark-palvelu

Mercamer on kotimaisen pakkausalan edelläkävijä, jolla on koko maan kattava myyntiverkosto Hangosta Nuorgamiin. Yritys on panostanut 70-luvulta lähtien uusien pakkausinnovaatioiden kehittämiseen ja tuotevalikoimaa kehitetään laadun, vastuullisuuden ja toimivuuden näkökulmasta. Pakkaustuotteiden lisäksi Mercamer tarjoaa palveluita, joiden avulla yritykset voivat helpottaa omaa pakkaus- ja hankintatoimintaansa. Mercamer kuuluu Euroopan suurimpaan jakelukonserniin OptiGroupiin.

Start-up toiminnasta ammattimaiseen liiketoimintaan

Projektin lähtötilanteessa Mercamerin toiminta henki start-up fiilistä. Kovan kasvun jäljiltä brändin ilme oli jäänyt kilpailijoista jälkeen ja WordPressillä rakennettu verkkosivusto toimi lähinnä tuote-esitteenä. Tilauksen tehdäkseen asiakkaan oli hypättävä erikseen päivitettävään tilausjärjestelmäsovellukseen. Yhdistelmä oli työläs ylläpitää ja päivittää eikä asiakaskokemuskaan ollut paras mahdollinen.

Verkkopalvelu-projektille asetettiin korkean tason tavoitteet

  • Koko pakkausalan benchmark-sivusto niin visuaalisesti, toiminnallisesti kuin sisällöllisesti
  • Erinomainen brändi- ja käyttäjäkokemus
  • Keskitetty ja tehokas tuotetiedon hallinta ja jakelu
  • Tehokkaat digitaalisen ratkaisumyynnin ja palvelun työkalut
  • Liidien generointi
  • Kustannustehokkaasti laajennettava kokonaisratkaisu.
Palvelumuotoilu

Hajanaisesta tuotetiedosta kokonaisvaltaiseen palveluun

Projektin toteutus voidaan jakaa kolmeen merkittävään kokonaisuuteen.

Sisäisen toiminnan tehostamisen sekä laadukkaan tuotetiedon tarjoamisen kannalta oli tärkeää keskittää hajallaan eri järjestelmissä sijaitseva tuotetieto (tekninen tieto, kuvat, markkinointitekstit) yhteen tuotetiedon hallintajärjestelmään eli SOLU Business Solutioniin. Tuotedata päivittyy ja siirtyy automaattisesti ERPistä SOLUun, josta Mercamer voi nyt ylläpitää, päivittää sekä jakaa tuotetietoa yhdestä paikassa eri kanaviin ja varmistaa ajantasainen tieto niin myyntiin kuin markkinointiin.

Toinen merkittävä kehityspolku oli ratkaisumyynnin kokonaisuus verkossa. Tätä varten suunnittelimme Ratkaisut-kokonaisuuden osaksi uutta sivustoa. Ratkaisut-osio esittelee Mercamerin laajaa osaamista suunnitella ja toteuttaa uniikkeja ratkaisuja erilaisiin asiakastarpeisiin.

Asiakaskokemuksen optimoimiseksi verkkopalvelu suunniteltiin siten, että kaikille avoimet sivut on kohdistettu uusille asiakkaille ja tähtää liidien hankintaan. Kirjautumisen kautta sopimusasiakkaat pääsevät näkemään omat tuotteensa, omat hintansa, tilaushistorian sekä tallennettavan tilauskorin. Omia tuotteita on helppo tilata suoraan verkkokaupasta.

WOW-tunnetta ylivertaisen palvelun avulla

Mercamer haluaa tarjota erinomaisen palvelukokemuksen, joten he panostavat erilaisiin tuotevalintaa ja ostamista helpottaviin ratkaisuihin.

Esimerkiksi pakkausmateriaalien tuotevalinnan helpottamiseen kehitimme pussi- ja laatikkohaun, jonka avulla asiakkaat löytävät helposti käyttöönsä sopivat tuotteet. Syöttämällä pakkausmateriaalien mitat, valintatyökalu tarjoaa mittoihin täsmäävät mallit sen sijaan, että asiakas joutuisi selaamaan satoja vaihtoehtona itse. Kehitimme myös myynnille oman näkymän, jonka kautta he voivat toimia asiakkaan puolesta ja tehdä asiakastilauksen vaikka puhelinkeskustelun aikana.

Apua ostamiseen

Benchmark-palvelun hyödyt ja onnistumiset

Kerätyn palautteen perusteella asiakkaat ovat ottaneet uuden verkkopalvelun hyvin vastaan. Asiakkailta on saatu myös hyviä kehitysehdotuksia ja toiveita ominaisuuksista, jotka helpottavat heidän arkea ja verkkokaupan käyttöä.

Sivusto tuottaa päivittäin laadukkaita liidejä Mercamerin myyjille. Nyt myös myyjät voivat luottaa, että verkossa esitetyt tuotetiedot pitävät todella paikkansa.

Asiakkaiden tyytyväisyys uuteen verkkopalveluun on mitatusti hyvällä tasolla. Yhteistyö e21:n kanssa on ollut erittäin sujuvaa.

Juha S. Pietilä, Myyntijohtaja

Muita toteutettuja ratkaisuja

Tuotevalitsin

Mercamerin verkkokauppaan toteutettiin myös kaksi tuotevalitsinta. Toinen pahvilaatikoille ja toinen muovipusseille. Näin asiakas löytää kaupan monipuolisesta ja isosta tuotevalikoimasta juuri itselleen sopivan tuotteen helposti ja nopeasti, vähentäen samalla asiakaspalveluun tulleita kysymyksiä.

Tilaukset suoraan asiakkaan varastosta - Mercamer MOS

Tuotteiden tilaamisesta haluttiin tehdä sopimusasiakkaille mahdollisimman helppoa myös asiakkaan varastosta. Ratkaisuna kehitettiin Mercamer MOS (Mobile Order System), eli puhelimella toimiva tilaussovellus, jolla tilauksen voi tehdä omasta varastohyllystä skannaamalla tuotteen QR-koodi. QR-koodit saa tulostettua kätevästi kirjautumalla Mercamerin palveluun. Palveluun on myös lisätty Mercamerin myyjille toiminto, jolla skannaus ja tilaus onnistuu myös asiakkaan puolesta.

Myynnin työkalut

e21 Avainhenkilöt

Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partneri
Titiu Rajanto
Palvelumuotoilija
Petri Vehviläinen
Kehittäjä

Lisäkysymyksiä? Mikko vastaa mielellään!

Ota yhteyttä Mikkoon