Näin teet tuloksellista hakukonemainontaa

Rakennuslehti
Tiesithän, että myös rakennustuotteita haetaan verkosta ja yhä enenevissä määrin myös tarjouspyyntöjä lähetetään verkon kautta? Tutkimustemme mukaan rakennustuotteita myyvien yritysten verkkosivuilla käyneistä henkilöistä yli 80% etsii tuotetietoa. Siksi tuotetiedon näkyvyys hakukoneissa sekä laadukkaan tuotetiedon tarjoaminen verkkosivuilla on ratkaisevan tärkeää.

Tiesithän, että myös rakennustuotteita haetaan verkosta ja yhä enenevissä määrin myös tarjouspyyntöjä lähetetään verkon kautta? Tutkimustemme mukaan rakennustuotteita myyvien yritysten verkkosivuilla käyneistä henkilöistä yli 80% etsii tuotetietoa. Siksi tuotetiedon näkyvyys hakukoneissa sekä laadukkaan tuotetiedon tarjoaminen verkkosivuilla on ratkaisevan tärkeää. Riippumatta siitä, mitä kautta kaupat lopulta solmitaan.

Näin teet tuloksellista hakukone- ja bannerimainontaa rakennustuoteteollisuudessa

Tuotteiden löydettävyyden voit varmistaa joko optimoimalla sivujen hakukonelöydettävyyttä (SEO) tai tekemällä hakukonemainontaa. Luonnollinen hakukonelöydettävyys on jatkuvaa kehittämistä, jossa tulokset tulevat pitkällä aikajänteellä. Toisaalta hyvin suunniteltu hakukonemainonta (Googlen AdWords) mahdollistaa tuotteittesi näkymisen Googlen hakutulosten kärjessä nopeasti, juuri haluamillasi termeillä. Tästä meillä on hyviä kokemuksia esimerkiksi Fesconin vedeneristystuotteiden ja laastien kanssa. Olemme testanneet eri termien vaikutusta hakutulosten klikkauksiin ja optimoineet myös sivuston välitöntä poistumisprosenttia.

AdWordsin bannerimainonta sekä YouTube –videomainonta ovat puolestaan erittäin kustannustehokkaita tapoja verkkonäkyvyyden rakentamisessa. Usein asiakkaidemme banneri-kampanjoissa tuhannen näyttökerran hinnat pyörivät muutamissa kymmenissä senteissä ja maksu tapahtuu ainoastaan klikkauksista tai videoiden katselukerroista.

Kun löydettävyys on kohdillaan, niin kannattaa varmistaa, että sivu, jolle saavutaan vastaa mahdollisimman hyvin käyttäjän tarpeita. Sisällön optimoinnilla onnistuimme esimerkiksi kasvattamaan Selectan verkkosivujen sitoutumista 140% sekä tuotevalintaa helpottamalla pienentämään Liunen verkkosivujen välitöntä poistumista 90%.

Kävijöitä kannattaa myös kannustaa tekemään tilauksia tai tarjouspyyntöjä. Asiakkailtamme tilataan yllättävänkin monipuolisia tuotteita verkosta ja varsinkin tarjouspyynnön lähettämisessä verkkopalvelu on tehokas. Kun ammattiostaja on löytänyt kiinnostavan tuotteen, niin mikset tarjoaisi heti sen yhteydessä yhteydenottomahdollisuutta? Yksinkertainen yhteydenottolomake oikeassa kontekstissa kannustaa käyttäjää ottamaan yhteyttä. Samassa yhteydessä kannattaa tarjota myös puhelinnumero myyntiin, klikattavana linkkinä etenkin silloin, kun asiakas käyttää palvelua mobiilisti.

Tuloksellisen verkkoliiketoiminnan edellytykset

Tuloksellinen toiminta vaatii hyvän verkkopalvelun, sisällön ja mahdollisen mainoskampanjarakenteen lisäksi jatkuvaa ylläpitoa sekä erityisesti tuloksellisuuden seurannan toteuttamisen verkkosivustolle, mieluiten Google Analyticsin tai vastaavan web-statistiikkasovelluksen avulla. Tätä osaamista ei aina löydy yrityksen sisältä, joten silloin kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen.

Me e21:llä toteutamme verkkoliiketoiminnan kehittämishakkeet aina tavoitteiden pohjalta. Asennamme konversioseurannan sivustolle ja AdWords-kampanjalle haluttujen tavoitteiden mukaan. Sopivin aikavälein katsomme tuloksia yhdessä. Tulosten katsomisen yhteydessä näemme myös, mitkä hakutermit tuottavat parhaita kävijöitä ja tieto mahdollistaa sivuston kehittämisessä siten, että luonnollinen hakukonenäkyvyys paranee.

Tutustu e21:n verkkoliiketoiminnan optimointiin. Tai, jos yrityksesi on vielä lähtökuopissa digitalisaation parissa ja tavoitteet mahdollisesti epäselviä, niin varaa yrityksellesi maksuton DigiSparraus.

Yhteistyöterveisin,

 

Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partneri
Julkaistu: 15.11.2016