YTM-Shop ja myyjän digitaaliset työkalut

YTM-Industrial Oy on teknisten laitteiden, komponenttien ja järjestelmien myyntiin, suunnitteluun ja jälkipalveluihin erikoistunut yritys. Valtaosan asiakaskunnasta muodostavat suomalaiset teollisuusyritykset, joiden palvelemiseen YTM-Shop on perustettu. YTM-Shop on kattava verkkokauppa, jossa myydään korkealaatuisia teollisuuden tarvikkeita useilta kansainvälisiltä valmistajilta.

Jäykistä järjestelmistä kohti asiakaslähtöistä kehitystä

Lähtötilanteessa YTM-Industrialin tuotevalikoima ja tuotetiedot olivat saatavilla sekä yrityksen verkkosivuilla että painetussa tuoteluettelossa. Tuotteiden tilaus tapahtui puhelimitse ja sähköpostin välityksellä. YTM:n tavoitteena oli myydä tuotteita verkossa, mutta käytössä olevat ratkaisut eivät mahdollistaneet asiakaskohtaisten hintojen tai nimikkeiden saatavuustietojen tarjoamista.

Kehitettävän ratkaisun keskeisiksi elementeiksi määriteltiin tuotevalikoiman ja nimikkeiden laadukas esittely, helppo tuotevalinta ja –vertailu sekä tarjouspyyntö- ja tilausmahdollisuus. Lisäksi asiakkaan ostoprosessin kannalta asiakaskohtaiset sopimushinnat ja tuotteiden saatavuustiedot tuli olla nähtävissä.


YTM Case

Tuloksena asiakkaiden ostamista helpottava ratkaisu

YTM-Shop-ratkaisu toteutettiin tavoitteiden mukaisesti. Palvelu keskittyy tuotteiden helppoon tuotehakuun, -valintaan ja ostamiseen, jonka mahdollistaa SOLU:n keskitetty tuotetiedon hallintajärjestelmä.

Asiakkaille tuotteiden tilaaminen on nyt helppoa ja nopeaa. Asiakas näkee omat sopimushinnat, ajankohtaiset tuotetiedot sekä tuotteiden saatavuuden, jotka auttavat ostopäätöksen tekemisessä. YTM:n sisäiset prosessit tehostuivat, kun tuotetietojen ylläpito ja rikastaminen helpottui keskitetyn järjestelmän avulla. Nyt tuotetiedot voi päivittää kaikkiin yrityksen kanaviin ja materiaaleihin yhdestä paikasta.

YTM-Shop palvelua on laajennettu Myyjän työpöytä –ratkaisulla, jonka avulla myyjä voi esitellä tuotevalikoimaa asiakkaan omilla hinnoilla ja tehdä tilauksia asiakkaan puolesta esim. tapaamisen yhteydessä tai tien päällä. Tilausta ei tarvitse enää erikseen kierrättää asiakaspalvelun kautta ja virheiden määrä tilauksen käsittelyssä on vähentynyt.

e21 Avainhenkilöt

Mikko Särkikangas
Myyntijohtaja, partneri
Theo Martin
Palvelumuotoilija
Petri Vehviläinen
Kehittäjä

Lisäkysymyksiä? Mikko vastaa mielellään!

Ota yhteyttä Mikkoon