Tuotevalitsin asiakkaiden ohjaamiseen

Tuotevalitsin e21 logo

Asiakkaan tarpeen ymmärtämisellä ja tarvemäärittelyllä on teollisuuden teknisen tuotteiden myynnissä iso merkitys. Perinteisesti ostaminen on perustunut henkilökohtaiseen myyntiin, mutta digitalisaation myötä asiakkaat ottavat yhä enemmän myyjän rooliin kuuluvia tehtäviä itselleen. Asiakkaat selvittävät etukäteen - ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa myyntiin - millaisia tuotteita, palveluita ja toimijoita on olemassa. Tiedon hankinta ja vaihtoehtojen kartoittaminen tapahtuu pääosin verkossa.

Testaa soveltuuko tuotevalitsin yrityksellenne

Tuotevalitsin-ratkaisu perustuu asiakasymmärrykseen

Kun tunnet asiakkaasi tarpeeksi hyvin, pystyt muutamalla avainkysymyksellä selvittämään hänen tarpeet ja tuotteiden käyttötarkoituksen. Muutamalla teknisellä lisäkysymyksellä voit todennäköisesti myös antaa ehdotuksia mahdollisista räätälöidyistä ratkaisuista. Rakentamalla Tuotevalitsimen tämän, yleensä myyntihenkilöillä olevan asiakasymmärryksen pohjalta, on mahdollista toteuttaa ohjatun ostamisen palvelu verkossa. Ohjatussa tuotevalinnassa asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus rakentaa räätälöityjä tuotekokonaisuuksia ja vertamaan eri toteutusvaihtoehtojen materiaaleja, määriä ja hintoja. Tuotevalitsimen avulla asiakas voi myös tehdä tarjouspyynnön tai tehdä suoran tilauksen valitusta kokonaisuudesta.

Kiteytetysti Tuotevalitsimen avulla asiakas voi:

  • aloittaa ostoprosessin verkossa hänelle sopivaan aikaan
  • tehdä tuotehakuja ja–vertailuja
  • muodostaa räätälöityjä ja virheettömiä kokonaisuuksia
  • nähdä visuaalisesti eri toteutusvaihtoehdot
  • selvittää tarvittavat materiaalit, määrät ja hinnat
  • lähettää haluamastaan kokonaisuudesta tarjouspyynnön tai tehdä suoran tilauksen.
Tuotevalitsin teknisten tuotteiden konfigurointiin

Hyvin toteutettu itsepalvelu parantaa asiakaskokemusta

Asiakasymmärryksen pohjalta rakennettu Tuotevalitsin toimii ostamista helpottavana itsepalveluna ja on asiakkaan käytettävissä 24/7. Se poistaa asiakkaalta turhien tuotekyselyiden vaivan ja toimii myös jälleenmyyjien työkaluna.

Ostamisen helpottaminen sitouttaa asiakasta yritykseen. Asiakas ostaa mieluiten sieltä, missä saa hyvää palvelua helposti. Koska asiakas on jo siirtynyt verkkoon, on sinunkin aika pohtia, miten voit parantaa palveluasi verkossa. Tuotevalitsin voi olla hyvä ensiaskel digitaaliseen asiointiin. Hyvin tehtynä se helpottaa ostamista ja parantaa asiakaskokemusta. Parantunut asiakaskokemus rakentaa puolestaan yrityksesi kilpailuetua.

Lataa MAKSUTON markkinakartoitus

Myynnin digiaste kertoo teollisuuden ja teknisen kaupan ylimmän johdon näkemyksiä myynnin ja markkinoinnin digitalisaation asteesta.

Lataa MAKSUTON markkinakartoitus

Blogi

12.04.2021

Mitä häiriökysyntä tarkoittaa B2B-myynnissä

Kun työntekijöiden aika menee palvelun tarjoamiseen liittyvien valuvikojen korjaamiseen, se nostaa palvelun tuottajan kustannuksia. Tätä kuvataan sanalla häiriökysyntä.
Lue lisää

11.03.2021

Kasvua jälkimarkkinoinnin digitalisoinnista

Tarjoatko asiakkaillesi palveluita myös tuotteen toimituksen jälkeen? Esimerkiksi tuotteiden huolto- ja/tai varaosapalvelua? Olisiko asiakassuhteen jälkimarkkinointi yrityksellesi alue, joka tukisi ja kas....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!