Tuotteisiin liittyvää perustietoa ovat mm. tuotteen nimi, tuotenumero, pakkaus, hinta ja saatavuus. Perustietojen lisäksi tuoteinformaatio koostuu tuotekuvista, tuote-esittelystä, käyttökohteiden esittelystä, yksityiskohtaisesta teknisestä tiedosta sekä tuotteen käyttämiseen liittyvästä informaatiosta (asennus-, käyttö- ja huolto-ohjeet). Laajennettua tuotetietoa rikastetaan usein vielä mm. kuvausteksteillä, videoilla, sertifikaateilla ja käyttöturvallisuustiedotteilla. Nämä kaikki saattaa olla vielä tarjottuna usealla eri kielellä.
Tuotetiedon valtavan määrän lisäksi haasteena on se, että tieto on monessa eri muodossa (teksti, kuva, video jne.) ja että ne sijaitsevat yleensä hajallaan ympäri organisaatiota ja järjestelmiä (ERP, Excel, tietokannat..). Tuotetietoa löytyy jopa työntekijöiden omilta tietokoneilta ja printattuna eri muodoissa.
Sähköisen tuotetiedon hallinnalla tarkoitetaan prosessia ja ratkaisua, jolla tuotteisiin liittyvää ja erityisesti niiden markkinointiin ja myyntiin tarvittavaa tietoa hallitaan eli tuotetaan, rikastetaan ja julkaistaan keskitetysti yhdestä paikasta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksellä on käytössään yksi paikka (järjestelmä), jonne kaikki tieto kerätään. Järjestelmässä tietoa rikastetaan esim. erilaisilla markkinointi- ja myyntikuvauksilla, tyylikkäillä kuvilla, ohjeilla ja videoilla. Lopuksi tieto julkaistaan haluttuihin kanaviin, haluttuna ajankohtana.