Mitä on tuotetieto?

Yrityksillä, jotka myyvät konkreettisia tuotteita, kuten rakennusmateriaaleja, on valtavat määrät erilaista ja eri järjestelmissä olevaa tietoa yksittäiseen tuotteeseen liittyen. Siinä vaiheessa kun yrityksellä alkaa olla tuotteita satoja, tuhansia tai kymmeniä tuhansia, tiedon hallinnasta muodostuu yritykselle kriittinen menestystekijä.

Sähköinen tuotetieto B2B-yrityksissä

Tuotteisiin liittyvää perustietoa ovat mm. tuotteen nimi, tuotenumero, pakkaus, hinta ja saatavuus. Perustietojen lisäksi tuoteinformaatio koostuu tuotekuvista, tuote-esittelystä, käyttökohteiden esittelystä, yksityiskohtaisesta teknisestä tiedosta sekä tuotteen käyttämiseen liittyvästä informaatiosta (asennus-, käyttö- ja huolto-ohjeet). Laajennettua tuotetietoa rikastetaan usein vielä mm. kuvausteksteillä, videoilla, sertifikaateilla ja käyttöturvallisuustiedotteilla. Nämä kaikki saattaa olla vielä tarjottuna usealla eri kielellä.

Tuotetiedon valtavan määrän lisäksi haasteena on se, että tieto on monessa eri muodossa (teksti, kuva, video jne.) ja että ne sijaitsevat yleensä hajallaan ympäri organisaatiota ja järjestelmiä (ERP, Excel, tietokannat..). Tuotetietoa löytyy jopa työntekijöiden omilta tietokoneilta ja printattuna eri muodoissa.

Sähköisen tuotetiedon hallinnalla tarkoitetaan prosessia ja ratkaisua, jolla tuotteisiin liittyvää ja erityisesti niiden markkinointiin ja myyntiin tarvittavaa tietoa hallitaan eli tuotetaan, rikastetaan ja julkaistaan keskitetysti yhdestä paikasta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yrityksellä on käytössään yksi paikka (järjestelmä), jonne kaikki tieto kerätään. Järjestelmässä tietoa rikastetaan esim. erilaisilla markkinointi- ja myyntikuvauksilla, tyylikkäillä kuvilla, ohjeilla ja videoilla. Lopuksi tieto julkaistaan haluttuihin kanaviin, haluttuna ajankohtana.

 

Maksuttomat pikaoppaat

Syvennä ymmärrystä aihepiiristä tuotetiedonhallinnan ja B2B verkkokaupan pikaoppailla.

Lataa e21:n maksuttomat oppaat!

Blogi

12.04.2021

Mitä häiriökysyntä tarkoittaa B2B-myynnissä

Kun työntekijöiden aika menee palvelun tarjoamiseen liittyvien valuvikojen korjaamiseen, se nostaa palvelun tuottajan kustannuksia. Tätä kuvataan sanalla häiriökysyntä.
Lue lisää

11.03.2021

Kasvua jälkimarkkinoinnin digitalisoinnista

Tarjoatko asiakkaillesi palveluita myös tuotteen toimituksen jälkeen? Esimerkiksi tuotteiden huolto- ja/tai varaosapalvelua? Olisiko asiakassuhteen jälkimarkkinointi yrityksellesi alue, joka tukisi ja kas....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!