Ammattiostajat haluavat omat hinnat ja valikoiman näkyviin
B2B-myynnissä palvelet yleensä ammattiostajia. He tietävät mitä he haluavat, he osaavat kilpailuttaa ja asettaa tarkat kriteerit toimittajille. He haluavat tehdä tilauksia 24/7/365 - omasta valikoimasta ja omilla hinnoillaan. Sopimusasiakkaille tuleekin tarjota helppoa tapaa selata verkossa omaan asiakkuuteensa liittyvät historia- ja sopimustiedot. Tallentunut ostohistoria ja muut myynnin uudet työkalut antavat myynnille erinomaisen mahdollisuuden seurata asiakkuuden kehittymistä ja huomioida tilannekohtaiset tarpeet. Ja kohdistaa jälkimarkkinointi eli after sales -toimenpiteet otolliseen aikaan.
Meidän SOLU -ratkaisu mahdollistaa monipuolisen B2B-verkkokaupan toteutuksen. Sen avulla voidaan toteuttaa sähköinen tuotetiedonhallinta, tilausjärjestelmä ja/tai B2B-verkkokauppa. Ratkaisu palvelee montaa eri kohderyhmää myyjästä loppuasiakkaaseen asti. Myyjille voidaan tarjota näkymä sekä omaan varasto- ja toimitustietoihin että asiakkaiden ostohistoriaan. Näin myyjällä on kaikki edellytykset tehdä kaupat jo neuvottelutilanteessa. Loppuasiakkaalle voidaan puolesta tarjota kirjautumisen taakse näkymä omasta tuotevalikoimasta, saatavuustiedoista, hinnoista ja ostohistoriasta.
B2B-myynnin erityispiirteet
- B2B-ostoprosessi on usein kestoltaan pitkä
- ostoprosessiin osallistuu monta henkilöä
- ostoprosessissa neuvotellaan useiden eri tuotteiden hinnoista, määristä ja toimitustavoista
- maksujärjestelyt ovat usein asiakaskohtaisia
- alakohtaiset toimintamallit poikkeavat toisistaan.
Tämän vuoksi kannattaa varmistaa, että valitsemasi yhteistyökumppani ymmärtää alan erityispiirteet, ja että heidän tarjoama verkkokaupparatkaisu tukee alan toimintamallia. Valitettavasti monet kuluttajakauppaan keskittyvät ratkaisut eivät mahdollista B2B-kaupassa tarvittavia toimintoja.
Maksuliikenne asiakkaan tarpeen mukaan
Yksi merkittävä ero B2C-verkkokaupan ja B2B-verkkokaupan välillä on maksuliikenne. B2C-verkkokaupassa maksu suoritetaan verkkomaksuna ennen ostoksen toimittamista. B2B-verkkokaupassa sopimusasiakkaiden maksuliikenne hoidetaan puolestaan laskulla ostoksen toimituksen yhteydessä tai toimituksen jälkeen. Meidän SOLU -ratkaisussa on tarjolla B2B-verkkokaupan lisäksi kuluttajaverkkokaupan vaatimat maksuliikenteen liittymät Paytrail verkkomaksuina, joten voit tarjota myyntikanavan sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaille.
SOLU on helposti integroitavissa ulkopuolisiin järjestelmiin ja esimerkiksi tilaustietojen siirto automaattisesti laskutusohjelmaan onnistuu vaivattomasti. Monipuoliset tilausten ja ostosten seurantaraportit kuuluvat tietysti toteutuksiin.
Onnistunut B2B-verkkokauppa sitouttaa asiakkaasi
Yrityksen toimintamalliin rakennettu verkkokauppa mahdollistaa paljon muutakin kuin pelkän verkko-ostamisen. Tarjoamalla asiakkaiden ostoprosessiin sopivia lisäpalveluita, sitoutat asiakkaasi käyttämään omaa palveluasi ja luot kilpailun esteitä. Esimerkiksi ostamista helpottavan tuotetiedon ja tuotteen käyttöön liittyvien dokumenttien tarjoaminen verkkopalvelun kautta voi helpottaa asiakkaan arjen toimintaa niin merkittävästi, että kynnys toimittajan vaihtamiseen nousee. Lisäksi erilaisten määrälaskureiden ja automaattisten pdf-tulostustoimintojen tarjoaminen nopeuttaa tuotevalintaa ja ostopäätöksen tekemistä. Lisäpalveluiden avulla voit päästä eroon hintakilpailusta ja nostaa asiakassuhteen kokonaisarvoa muihin toimittajiin nähden. Katso asiakkaille toteutettuja B2B-verkkokaupparatkaisuja.
SOLU Business Solution - räätälöitävä ratkaisu yritysmyyntiin
SOLU Business Solution toimii alustana yritysten räätälöidyille verkkokaupoille ja/tai tilausjärjestelmille. SOLU toimii myös keskitettynä tuotetiedonhallintajärjestelmänä, jossa on helppo päivittää ja rikastuttaa tuotetietoja sekä jakaa tietoa eri kanavissa.
Katso videolta mitä kaikkea SOLU mahdollistaa.
Solu tuotetiedonhallinnan ja verkkokaupan esittelyvideo Youtubessa.