Ajansäästöä ja tehokkuutta toimivan B2B-verkkokaupan avulla
Ajansäästö ja myynnin tehokkuuden lisääminen ovat Postin (2021) tekemän B2B-verkkokauppakyselyn mukaan tärkeimmät B2B-verkkokaupan hyödyt myynnille. Kyselyn mukaan myyjät uskovatkin, että yhä suurempi osa myynnistä siirtyy verkkoon. Ajansäästöä tuo muun muassa turhien kyselyiden väheneminen, kun asiakkaille tarjotaan laadukas ja kattava tuotetieto verkossa ja työkalut ratkaisujen konfigurointiin tai tuotteiden vertailuun. Myös uusintaostosten mahdollistaminen tilaushistorian ja omien tuotevalikoimien avulla poistavat turhan kontaktoinnin myynnin tukeen.
Tehokkuutta B2B-verkkokauppa tuo erityisesti silloin, kun verkkokauppa on suunniteltu osaksi myynnin prosessia. Onnistuneesti optimoitu hakukonelöydettävyys ja liidihankinta tuovat kyselyt suoraan oikealle myyjälle, joka voi palvella vaikka heti asiakasta etätapaamisen välityksellä. Erilaiset konfiguraattorit ja muut myynnin uudet työkalut antavat myynnille erinomaisen mahdollisuuden seurata asiakkuuden kehittymistä ja huomioida tilannekohtaiset tarpeet. Ja kohdistaa jälkimarkkinointi eli after sales -toimenpiteet otolliseen aikaan.
B2B-myyntiä ja ostamista palveleva verkkokauppa tai tilausjärjestelmä
Ammattiostajat tietävät mitä he haluavat, he osaavat kilpailuttaa ja asettaa tarkat kriteerit toimittajille. He haluavat tehdä tilauksia 24/7/365 - omasta valikoimasta ja omilla hinnoillaan. Sopimusasiakkaille tuleekin tarjota helppo tapa selata omaan asiakkuuteensa liittyvät historia- ja sopimustiedot joko tilausjärjestelmän tai B2B-verkkokaupan kautta.
Meidän SOLU -ratkaisu mahdollistaa monipuolisen B2B-verkkokaupan tai sopimusasiakkaille räätälöidyn tilausjärjestelmän toteutuksen. Räätälöitävyys olisikin Paytrailin (2021) tekemän verkkokauppa-alustaraportin tärkein ominaisuus erilaisia alustaratkaisuja tarkasteltaessa. SOLU onkin saanut paljon kehuja B2B-myyntiin soveltuvista ominaisuuksistaan esimerkiksi tuotetiedon hallinnan kohdalla.
Oma räätälöity alusta onkin selkeästi suosituin vaihtoehto yli puoli miljoonaa euroa vaihtavissa yrityksissä. Etenkin yritykset, jotka haluavat tuote-esittelyn lisäksi tai sijaan tarjota palvelua tai hoitaa asiakassuhteita verkossa, valitsevat yritykselle räätälöidyn alustaratkaisun.
SOLU-ratkaisu palvelee parhaimmillaan montaa eri käyttäjäryhmää, myyjästä loppuasiakkaaseen asti. Myyjille voidaan tarjota näkymä sekä omaan varasto- ja toimitustietoihin että asiakkaiden ostohistoriaan. Näin myyjällä on kaikki edellytykset tehdä kaupat jo neuvottelutilanteessa. Loppuasiakkaalle voidaan puolesta tarjota kirjautumisen taakse näkymä omasta tuotevalikoimasta, saatavuustiedoista, hinnoista ja ostohistoriasta.
B2B-myynnin erityispiirteet
- B2B-ostoprosessi on usein kestoltaan pitkä
- ostoprosessiin osallistuu monta henkilöä
- ostoprosessissa neuvotellaan useiden eri tuotteiden hinnoista, määristä ja toimitustavoista
- maksujärjestelyt ovat usein asiakaskohtaisia
- alakohtaiset toimintamallit poikkeavat toisistaan.
Tämän vuoksi kannattaa varmistaa, että valitsemasi yhteistyökumppani ymmärtää alan erityispiirteet, ja että heidän tarjoama verkkokaupparatkaisu tukee alan toimintamallia. Valitettavasti monet kuluttajakauppaan keskittyvät ratkaisut eivät mahdollista B2B-kaupassa tarvittavia toimintoja.
Monipuoliset maksuvaihtoehdot ja helppo integroitavuus
Yksi merkittävä ero B2C-verkkokaupan ja B2B-verkkokaupan välillä on maksuliikenne. B2C-verkkokaupassa maksu suoritetaan verkkomaksuna ennen ostoksen toimittamista. B2B-verkkokaupassa sopimusasiakkaiden maksuliikenne hoidetaan puolestaan laskulla ostoksen toimituksen yhteydessä tai toimituksen jälkeen. Meidän SOLU -ratkaisussa on tarjolla B2B-verkkokaupan lisäksi kuluttajaverkkokaupan vaatimat maksuliikenteen liittymät Paytrail verkkomaksuina, joten voit tarjota myyntikanavan sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaille.
SOLU on helposti integroitavissa ulkopuolisiin järjestelmiin ja esimerkiksi tilaustietojen siirto automaattisesti laskutusohjelmaan onnistuu vaivattomasti. Olemme toteuttaneet integrointeja mm. seuraaviin järjestelmiin/ohjelmistoihin: SAP Business One, Visma (L7/Nova), Microsoft Dynamics (NAV/AX), IScala, Shopify, Visma Pay, Paytrail, Google Maps. Lisäksi toteuttamiamme verkkopalveluita on helppo seurata Google Tag Manager/Analyticsin avulla.
Palvele paremmin B2B-verkkokaupan tai tilausjärjestelmän avulla
Yrityksen toimintamalliin rakennettu B2B-verkkokauppa tai sopimusasiakkaiden tilausjärjestelmä mahdollistaa paljon muutakin kuin pelkän verkko-ostamisen. Tarjoamalla asiakkaiden ostoprosessiin sopivia lisäpalveluita, sitoutat asiakkaasi käyttämään omaa palveluasi ja luot kilpailun esteitä. Esimerkiksi ostamista helpottavan tuotetiedon ja tuotteen käyttöön liittyvien dokumenttien tarjoaminen verkkopalvelun kautta voi helpottaa asiakkaan arjen toimintaa niin merkittävästi, että kynnys toimittajan vaihtamiseen nousee. Lisäksi erilaisten määrälaskureiden ja automaattisten pdf-tulostustoimintojen tarjoaminen nopeuttaa tuotevalintaa ja ostopäätöksen tekemistä. Lisäpalveluiden avulla voit päästä eroon hintakilpailusta ja nostaa asiakassuhteen kokonaisarvoa muihin toimittajiin nähden. Katso asiakkaille toteutettuja verkkokauppa- ja tilaurjärjestelmäratkaisuja.
SOLU Business Solution - räätälöitävä ratkaisu yritysmyyntiin
SOLU Business Solution toimii alustana yritysten räätälöidyille verkkokaupoille ja/tai tilausjärjestelmille. SOLU toimii myös keskitettynä tuotetiedonhallintajärjestelmänä, jossa on helppo päivittää ja rikastuttaa tuotetietoja sekä jakaa tietoa eri kanavissa.
Katso videolta mitä kaikkea SOLU mahdollistaa.
Solu tuotetiedonhallinnan ja verkkokaupan esittelyvideo Youtubessa.