B2B-verkkokauppa - parempaa palvelua, lisää myyntiä

Case Rudus B2B/C verkkokauppa
Kuluttajille, ammattilaisasiakkaille ja oman myynnin tueksi
4,7/5
asiakastyytyväisyys

B2B-myyntityö muuttuu digitaaliseksi, jolloin myös verkkokaupan rooli muuttuu ja kasvaa. Ammattiostajat tekevät entistä itsenäisemmin tuotteiden valintaan liittyvää tiedonhankintaa, jonka vuoksi tuotteiden on löydyttävä verkosta ja asiakkuuksia on pystyttävä hoitamaan erilaisten digitaalisten kanavien ja työkalujen avulla.

B2B-verkkokauppa tai tilausjärjestelmä ei saa olla pelkkä sovellus tai yksittäinen ratkaisu vaan suunniteltu osaksi yrityksen myyntiä ja koko liiketoimintaa. Siksi sen suunnittelussa täytyy ymmärtää toimialan erityispiirteet, asiakkaan ostoprosessi sekä digitalisoinnin antamat mahdollisuudet. Ymmärrys näistä mahdollistaa kaupallisesti hyvin toimivan ja tehokkaan verkkokaupan toteuttamisen.

Ajansäästöä ja tehokkuutta toimivan B2B-verkkokaupan avulla

Ajansäästö ja myynnin tehokkuuden lisääminen ovat Postin (2021) tekemän B2B-verkkokauppakyselyn mukaan tärkeimmät B2B-verkkokaupan hyödyt myynnille. Kyselyn mukaan myyjät uskovatkin, että yhä suurempi osa myynnistä siirtyy verkkoon. Ajansäästöä tuo muun muassa turhien kyselyiden väheneminen, kun asiakkaille tarjotaan laadukas ja kattava tuotetieto verkossa ja työkalut ratkaisujen konfigurointiin tai tuotteiden vertailuun. Myös uusintaostosten mahdollistaminen tilaushistorian ja omien tuotevalikoimien avulla poistavat turhan kontaktoinnin myynnin tukeen.

Tehokkuutta B2B-verkkokauppa tuo erityisesti silloin, kun verkkokauppa on suunniteltu osaksi myynnin prosessia. Onnistuneesti optimoitu hakukonelöydettävyys ja liidihankinta tuovat kyselyt suoraan oikealle myyjälle, joka voi palvella vaikka heti asiakasta etätapaamisen välityksellä. Erilaiset konfiguraattorit ja muut myynnin uudet työkalut antavat myynnille erinomaisen mahdollisuuden seurata asiakkuuden kehittymistä ja huomioida tilannekohtaiset tarpeet. Ja kohdistaa jälkimarkkinointi eli after sales -toimenpiteet otolliseen aikaan.

B2B-myyntiä ja ostamista palveleva verkkokauppa tai tilausjärjestelmä

ammattiostajat omat hinnat

Ammattiostajat tietävät mitä he haluavat, he osaavat kilpailuttaa ja asettaa tarkat kriteerit toimittajille. He haluavat tehdä tilauksia 24/7/365 - omasta valikoimasta ja omilla hinnoillaan. Sopimusasiakkaille tuleekin tarjota helppo tapa selata omaan asiakkuuteensa liittyvät historia- ja sopimustiedot joko tilausjärjestelmän tai B2B-verkkokaupan kautta.

Meidän SOLU -ratkaisu mahdollistaa monipuolisen B2B-verkkokaupan tai sopimusasiakkaille räätälöidyn tilausjärjestelmän toteutuksen. Räätälöitävyys olisikin Paytrailin (2021) tekemän verkkokauppa-alustaraportin tärkein ominaisuus erilaisia alustaratkaisuja tarkasteltaessa. SOLU onkin saanut paljon kehuja B2B-myyntiin soveltuvista ominaisuuksistaan esimerkiksi tuotetiedon hallinnan kohdalla.

Oma räätälöity alusta onkin selkeästi suosituin vaihtoehto yli puoli miljoonaa euroa vaihtavissa yrityksissä. Etenkin yritykset, jotka haluavat tuote-esittelyn lisäksi tai sijaan tarjota palvelua tai hoitaa asiakassuhteita verkossa, valitsevat yritykselle räätälöidyn alustaratkaisun.

SOLU-ratkaisu palvelee parhaimmillaan montaa eri käyttäjäryhmää, myyjästä loppuasiakkaaseen asti. Myyjille voidaan tarjota näkymä sekä omaan varasto- ja toimitustietoihin että asiakkaiden ostohistoriaan. Näin myyjällä on kaikki edellytykset tehdä kaupat jo neuvottelutilanteessa. Loppuasiakkaalle voidaan puolesta tarjota kirjautumisen taakse näkymä omasta tuotevalikoimasta, saatavuustiedoista, hinnoista ja ostohistoriasta.

B2B-myynnin erityispiirteet

  • B2B-ostoprosessi on usein kestoltaan pitkä
  • ostoprosessiin osallistuu monta henkilöä
  • ostoprosessissa neuvotellaan useiden eri tuotteiden hinnoista, määristä ja toimitustavoista
  • maksujärjestelyt ovat usein asiakaskohtaisia
  • alakohtaiset toimintamallit poikkeavat toisistaan.

Tämän vuoksi kannattaa varmistaa, että valitsemasi yhteistyökumppani ymmärtää alan erityispiirteet, ja että heidän tarjoama verkkokaupparatkaisu tukee alan toimintamallia. Valitettavasti monet kuluttajakauppaan keskittyvät ratkaisut eivät mahdollista B2B-kaupassa tarvittavia toimintoja.

Monipuoliset maksuvaihtoehdot ja helppo integroitavuus

Yksi merkittävä ero B2C-verkkokaupan ja B2B-verkkokaupan välillä on maksuliikenne. B2C-verkkokaupassa maksu suoritetaan verkkomaksuna ennen ostoksen toimittamista. B2B-verkkokaupassa sopimusasiakkaiden maksuliikenne hoidetaan puolestaan laskulla ostoksen toimituksen yhteydessä tai toimituksen jälkeen. Meidän SOLU -ratkaisussa on tarjolla B2B-verkkokaupan lisäksi kuluttajaverkkokaupan vaatimat maksuliikenteen liittymät Paytrail verkkomaksuina, joten voit tarjota myyntikanavan sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaille.

SOLU on helposti integroitavissa ulkopuolisiin järjestelmiin ja esimerkiksi tilaustietojen siirto automaattisesti laskutusohjelmaan onnistuu vaivattomasti. Olemme toteuttaneet integrointeja mm. seuraaviin järjestelmiin/ohjelmistoihin: SAP Business One, Visma (L7/Nova), Microsoft Dynamics (NAV/AX), IScala, Shopify, Visma Pay, Paytrail, Google Maps. Lisäksi toteuttamiamme verkkopalveluita on helppo seurata Google Tag Manager/Analyticsin avulla.

Maksuton B2B-verkkokaupan konsultointi

Varaa aika!

Palvele paremmin B2B-verkkokaupan tai tilausjärjestelmän avulla

Yrityksen toimintamalliin rakennettu B2B-verkkokauppa tai sopimusasiakkaiden tilausjärjestelmä mahdollistaa paljon muutakin kuin pelkän verkko-ostamisen. Tarjoamalla asiakkaiden ostoprosessiin sopivia lisäpalveluita, sitoutat asiakkaasi käyttämään omaa palveluasi ja luot kilpailun esteitä. Esimerkiksi ostamista helpottavan tuotetiedon ja tuotteen käyttöön liittyvien dokumenttien tarjoaminen verkkopalvelun kautta voi helpottaa asiakkaan arjen toimintaa niin merkittävästi, että kynnys toimittajan vaihtamiseen nousee. Lisäksi erilaisten määrälaskureiden ja automaattisten pdf-tulostustoimintojen tarjoaminen nopeuttaa tuotevalintaa ja ostopäätöksen tekemistä. Lisäpalveluiden avulla voit päästä eroon hintakilpailusta ja nostaa asiakassuhteen kokonaisarvoa muihin toimittajiin nähden. Katso asiakkaille toteutettuja verkkokauppa- ja tilaurjärjestelmäratkaisuja.

SOLU Business Solution - räätälöitävä ratkaisu yritysmyyntiin

SOLU Business Solution toimii alustana yritysten räätälöidyille verkkokaupoille ja/tai tilausjärjestelmille. SOLU toimii myös keskitettynä tuotetiedonhallintajärjestelmänä, jossa on helppo päivittää ja rikastuttaa tuotetietoja sekä jakaa tietoa eri kanavissa. 

Katso videolta mitä kaikkea SOLU mahdollistaa. 

Solu tuotetiedonhallinnan ja verkkokaupan esittelyvideo Youtubessa.

Haucon - erikoistukkukauppa verkossa

Lue lisää
  • Tuotetiedon hallinta
  • Tilausjärjestelmä
  • Löydettävyys

Lining - kenttämyyntiä tukeva verkkokauppa

Lue lisää
  • B2B verkkokauppa
  • Myynnin työkalut
  • Tuotetiedon hallinta

Kolmeks - pumput ja varaosat verkkoon

Lue lisää
  • Asioinnin digitalisointi
  • Ostamisen helpottaminen
  • B2B verkkokauppa
  • Jälkimarkkinointi
  • Huoltopalvelu

Tutustu syvemmin B2B-verkkokauppaan

Lataa maksuton pikaopas B2B-verkkokaupasta. Oppaassa tutustut käytännön esimerkkien kautta, miten sähköinen tuotetiedonhallinta vaikuttaa yrityksen ja sen asiakkaiden arkeen.

Lataa maksuton B2B-verkkokaupan opas

Blogi

12.04.2021

Mitä häiriökysyntä tarkoittaa B2B-myynnissä

Kun työntekijöiden aika menee palvelun tarjoamiseen liittyvien valuvikojen korjaamiseen, se nostaa palvelun tuottajan kustannuksia. Tätä kuvataan sanalla häiriökysyntä.
Lue lisää

11.03.2021

Kasvua jälkimarkkinoinnin digitalisoinnista

Tarjoatko asiakkaillesi palveluita myös tuotteen toimituksen jälkeen? Esimerkiksi tuotteiden huolto- ja/tai varaosapalvelua? Olisiko asiakassuhteen jälkimarkkinointi yrityksellesi alue, joka tukisi ja kas....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!