Verkkopalvelun löydettävyys edellyttää timanttista sisältöä

e21 optimointipalvelu

Ammattiostajat hakevat tietoa verkosta ennen ensimmäistäkään yhteydenottoa toimittajaan. Jos tuotteesi ei näy hakukoneissa, olet auttamatta ulkona keskusteluista. Mitä enemmän ja laadukkaampaa tuotetietoa tarjoat ja mitä paremmin huomioit hakukoneiden toimintatavat, sitä todennäköisemmin nouset hakukoneiden tuloksissa esiin. Työkaluja hyvän hakukonelöydettävyyden rakentamiseern ovat sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi (SEO) sekä niitä tukeva hakukonemarkkinointi (SEM) ja muu markkinointi.

Hakukonelöydettävyys SEO

B2B-ostajat aloittavat ostoprosessin "googlettamalla" etenkin silloin, kun tuote tai ratkaisutarve on uusi tai yritys haluaa kilpailuttaa toimittajan. Tämän vuoksi luonnollisissa hakutuloksissa näkyminen on ensiarvoisen tärkeää jokaiselle toimittajalle. Tutkimukset myös osoittavat, että luonnollisiin hakutuloksiin luotetaan kaikkein eniten.

Hakukoneoptiointi (Search Engine Optimization, SEO) on pitkäjänteistä työtä, jonka tulokset tulevat usein pitkänkin aikavälin kuluessa. Teknisten asioiden lisäksi pitää huolehtia ajankohtaisesta ja monipuolisesta www-sivujen sisällöstä: tuotekuvauksista, kuvista, käyttökohdekuvauksista ja linkkauksista muilta hyviltä www-sivuilta sekä nykyään jatkuvasti enemmän myös aktiivisuudesta sosiaalisessa mediassa. Tietyin väliajoin on myös hyvä tehdä SEO Audit eli nykytila-analyysi siitä, miten verkkopalvelu löytyy hakukoneista ja miten sisältö toimii.

Hyvä sisältöstrategia ja hakukoneoptimoitu sisältö sitouttavat

Sisältöstrategian tavoitteena on rakentaa yrityksen tunnettuutta, mutta ennen kaikkea sitouttaa kävijät ja ohjata heidät kohti haluttua toimenpidettä, kuten ostamista. Tähän päästään, kun sisältöstrategiaan on kirjattu selkeät tavoitteet sekä keinot ja toimenpiteet niiden saavuttamiseksi. 

Sisältöstrategiaa ei kuitenkaan kannata pelästyä. Pienille ja keskisuurille yrityksille usein riittää kirjattu yhteinen näkemys siitä, ketkä ovat verkkopalvelun kohderyhmiä, millaista tietoa he hakevat ja miten yritys haluaa heitä sisällöllisesti palvella. Tämän ymmärryksen pohjalta voidaan suunnitella sisällöllinen kokonaisuus: tyyli ja tapa puhutella verkkokävijöitä, sisällöllinen asiakaspolku sekä erilaiset sisältöformaatit (esimerkiksi laskeutumissivut).

Strategian ja suunnitelman pohjalta on helppoa ja nopeaa kirjoittaa itse sisältö. Tekstien ja kuvien tuotannossa on hyvä varmistaa se, että ne toteutetaan hakukoneoptimoidusti. e21:n Solu-järjestelmässä hyvä hakukonelöydettävyys on huomioitu jo julkaisutyökalussa, joten sen avulla optimointi onnistuu takuuvarmasti. Mutta toki tekstien kirjoittamisessa tulee osata avainsanojen käyttö, linkitykset sekä muut löydettävyyteen liittyvät tekijät. 

Hakukonelöydettävyydestä kohti optimointia

e21:n ratkaisut hakukonelöytyvyyteen

Hakukonelinkkien klikkausprosentti ja välitön poistuminen sivulle saapumisen jälkeen ovat tärkeitä mittareita kävijöiden hankinnassa. Aina ei riitä, että sivut saadaan näkyville hakukoneissa, sillä joskus hakutulosta ei klikata. Tällöin täytyy miettiä, ovatko hakutuloksissa näkyvä otsikko ja kuvaus sivusta houkuttelevia ja liittyvätkö ne tarpeeksi hyvin etsittyyn hakutermiin.

Kun sivut löytyvät ja kävijät saadaan tulemaan yrityksen sivustolle, ollaan seuraavan vaiheen äärellä. Tällöin tulee tarkastella, kuinka moni lähtee pois välittömästi ilman minkäänlaista aktiviteettia sivustolla. Jos tämä prosentti on suuri tai sivustolla kävijät eivät tee toivottuja toimenpiteitä, esim. yhteydenottoja, on aiheellista alkaa tekemään www-sivuston konversio-optimointia.

e21:n maksuttomat oppaat tuotetiedon hallintaan ja B2B verkkokauppaan.

Lataa maksuttomat oppaat

Maksuttomat pikaoppaat

Syvennä ymmärrystä aihepiiristä tuotetiedonhallinnan ja B2B verkkokaupan pikaoppailla.

Lataa e21:n maksuttomat oppaat!

Blogi

12.04.2021

Mitä häiriökysyntä tarkoittaa B2B-myynnissä

Kun työntekijöiden aika menee palvelun tarjoamiseen liittyvien valuvikojen korjaamiseen, se nostaa palvelun tuottajan kustannuksia. Tätä kuvataan sanalla häiriökysyntä.
Lue lisää

11.03.2021

Kasvua jälkimarkkinoinnin digitalisoinnista

Tarjoatko asiakkaillesi palveluita myös tuotteen toimituksen jälkeen? Esimerkiksi tuotteiden huolto- ja/tai varaosapalvelua? Olisiko asiakassuhteen jälkimarkkinointi yrityksellesi alue, joka tukisi ja kas....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!