Konversio-optimointi

e21 optimointipalvelu

Konversio-optimointi tarkoittaa sitä, että verkkosivuja kehitetään tavoitteellisesti eli pyritään lisäämään etenkin yhteydenottojen ja tilausten määriä. Onnistuneessa konversio-optimoinnissa pienilläkin muutoksilla saadaan merkittäviä tuloksia aikaiseksi.

Konversio-optimoinnissa pyritään optimoimaan sivustoa tuottamaan sille asetettua liiketoimintatavoitetta. B2B-verkkokaupassa tavoitteena on nostaa tilauksien tai tarjouspyyntöjen lukumäärää. Tyypillisiä muita tavoitteita on saada liidejä asiasta kiinnostuneista ihmisistä ja kasvattaa uutiskirjeen tilaajien määrää asiasta kiinnostuneilla henkilöillä.

Konversio-optimointi on tehokkain tapa lisätä verkkosivuihin käytetyn panostuksen tuottavuutta: Jos esimerkiksi verkkokaupan tilaajien määrä nousee kahdesta prosentista kolmeen, niin sivuston tuottavuus on noussut 50%.

Konversio-optimointiin liittyy sivuston suunnittelu sopivilla käyttöliittymäelementeillä, jotka ohjaavat kävijöitä tekemään toivottuja toimenpiteitä tai esimerkiksi tarjoamalla kävijöille heitä kiinnostavaa materiaalia yhteystietoja vastaan.


Mitä tarkoittaa konversio ja konversioaste

Konversio tarkoittaa sitä, että verkkosivun kävijä muuttuu asiakkaaksi / tekee muun toivotun toimenpiteen verkkosivuilla.

Konversioaste tai konversioprosentti kertoo kuinka monta prosenttia kävijöistä tekee toivotun toimenpiteen sivustoilla.

Tyypillisesti B2B verkkokaupassa konversioaste on tyypillisesti hieman vajaa 2% tienoilla. Tämä tarkoittaa käytännössä siis, että n. 2% B2B-verkkokaupan kävijöistä tekee tilauksen tai tarjouspyynnön.

A/B testaus muuttamalla käyttöliittymäelementtejä

A/B testauksessa kokeillaan uusien painikkeiden, ostoskoripainikkeiden koon/värin/ulkonäön muuttamista tai vaikkapa popup-ikkunan lisäämistä ja seurataan tuottaako se enemmän tuloksia kuin alkuperäinen versio. Kävijät jaetaan kahden version välillä ja seurataan kumpi tuottaa paremmin toivottua tulosta.

Analytiikka konversio-optimoinnin taustalla

Web-analytiikka on konversio-optimoinnin taustalla. Analysoimalla verkkosivuston kävijätietoja voidaan löytää mahdollisia parannuskohteita ja määrittelemällä oikein liiketoimintamittarit saadaan järkevät konversiot verkkosivustolle.

Maksuttomat pikaoppaat

Syvennä ymmärrystä aihepiiristä tuotetiedonhallinnan ja B2B verkkokaupan pikaoppailla.

Lataa e21:n maksuttomat oppaat!

Blogi

04.06.2019

Mitä tarkoittaa liiketoimintamuotoilu? Entä ero palvelumuotoiluun?

Viime aikoina yrityksen ja palveluiden kehittämiseen liittyvät trendisanat ovat liiketoiminnan muotoilu ja palvelumuotoilu. Niitä käytetään yhdessä ja erikseen. Ristikkäin ja päällekkäin. Eri yhteyksissä ....
Lue lisää

23.04.2019

Myyntijohtaja, älä unohda liidihankintaa

Ammattimainen, verkon kautta tapahtuva liidien hankinta vaatii työtä, osaamista, aikaa ja rahaa. Mutta sen tulokset saattavat yllättää hyvinkin positiivisesti. Kun pohjatyö on hyvin tehty ja koneisto alka....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!