Web-analytiikan tavoitteet: analytiikasta saatu tieto on tuottavan verkkotoiminnan tausta
Web-seurannalla saadaan tietoa web-sivuston toimivuudesta ja tehokkuudesta, kuten kävijämääristä, mitä kävijät tekevät sivuilla, mistä kävijät tulevat ja miten sivut löydetään. Tätä kerättyä tietoa analysoimalla ymmärretään paremmin www-sivujen toimivuus.
Web-sivujen analyysin tulee pohjautua sivuille määriteltyihin tavoitteisiin. Tavoitteet ovat liiketoimintaa tukevia toimenpiteitä, joita www-sivujen halutaan tukevan. Tärkeimpänä tavoitteena on tyypillisesti joko tarjouspyynnön saanti tai sähköisessä kauppapaikassa ostotapahtuma. Muita tavoitteita on esimerkiksi yhteystiedot-sivulla käynti, yhteydenottopyynnön lähettäminen lomakkeella tai e-mail-linkistä.
Jatkuvan seurannan, määriteltyjen mittareiden ja tavoitteiden avulla yritys pystyy ymmärtämään verkkopalvelun ongelmakohdat. Tältä pohjalta on tehtävä kehityssuunnitelmat ja kehittää web-sivuja jatkuvasti paremmaksi niin tulosten tuottamisessa kuin löydettävyydessä.