Tehokkaan B2B-markkinoinnin perustan luo syvä asiakasymmärrys: Minkä ongelman asiakas pyrkii ratkaisemaan? Miten asiakkaan ongelma olisi parasta ratkaista? Mistä asiakas hakee ratkaisua? Kun ymmärrät asiakkaan tarpeet ja tavoitteet, sinun on helpompi löytää vastaus seuraaviin kysymyksiin:
- mitkä ovat yrityksesi tavoitteet?
- mitkä ovat parhaimmat keinot tavoitteisiin pääsemiseksi?
- miten tavoitteisiin pääsyä mitataan?
Kuten yllä oleva kuva osoittaa, markkinoinnin keinovalikoima on yhtä pitkä kuin syväkin, siksi tavoitteet kannattaa määritellä hyvin. Keinojen päättäminen perustuu tavoitteiden määrittelyyn.
B2B-markkinointipalvelumme
Monipuolisesta B2B-markkinoinnin palveluvalikoimasta voit valita yrityksesi tavoitteisiin sopivat keinot. Kaikki palvelumme perustuvat asiakasymmärrykseen, datan hyödyntämiseen sekä jatkuvaan mittaukseen.
Löydettävyys hakukoneissa
Digitaalinen B2B-mainonta
Verkkosivuston optimointi
" Hakukonelöydettävyys on B2B-markkinoinnin perusjuttuja. Jos yritystäsi ei löydetä, et ole olemassa. Menestyksekästä hakukonelöydettävyyttä tukee ammattimainen sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi blogeineen ja some-postauksineen. Ammattimaisen sisällöntuotannon tunnistaa siitä, että se perustuu yrityksen strategiaan, sillä on selkeät tavoitteet, kohderyhmät ja yrityksen myyntiä tukevat keinot ja kanavat. Lisäksi siihen kuuluu ammattimainen sisällöntuotanto, jossa sisällön viesti, rakenne ja ostajan ohjaus kohti haluttua toimintaa on tarkasti pohdittu.
- Ulla Särkikangas, Head of Marketing, e21 Solutions
Nykyaikainen ammattiostaja toimii kuluttajan tavoin eli aloittaa tiedon hankinnan verkosta. Markkinoinnin tehtävä onkin varmistaa, että yritys ja sen tuotteet/ratkaisut löytyvät sieltä, missä asiakas on. Eli jokaisen, joka haluaa olla mukana asiakkaan ostoprosessissa ensiaskeleesta lähtien, on löydyttävä kattavasti hakukoneista.
Kun löydettävyys on kunnossa, markkinoinnilla on monta keinoa aktivoida potentiaalista (tai olemassa olevaakin) asiakasta. Verkkopalveluun rakennettavat sisältösivut kertovat yrityksen tarjoamien ratkaisujen käyttötarkoituksista ja rikastavat perinteistä teknistä tuotekuvausta. Erilaisilla määrä- ja hintalaskureilla asiakas voi itsenäisesti tutkia ratkaisuvaihtoehtoja niin ulkonäön kuin materiaalivalintojen suhteen. Laskurit voidaan johtaa suoraan tarjous- tai tilauspyyntöön niin halutessaan.
Verkkopalvelun kävijän aktivoimiseen löytyy paljon eri keinoja, riippuen siitä, millaista sisältöä ja missä muodossa halutaan tarjota. Erityisen suosittuja ovat olleet ladattavat oppaat, manuaalit, tutkimukset ja webinaarit. Voit myös rakentaa toiminnallisia palveluita, jotka mahdollistavat asiakkaan itsepalvelun.
Mikä on Tuotevalitsin?
Tuotevalitsin ohjaa monimutkaistenkin tuotekokonaisuuksien ostamista verkossa. Tuotevalitsimen avulla asiakas pystyy helposti koostamaan räätälöityjä tuotekokonaisuuksia sekä vertailemaan eri ratkaisuja keskenään ilman, että myyjä käyttää minuuttiakaan aikaa ratkaisun muodostumiseen.