Kasvua B2B-markkinoinnin avulla

B2B-markkinoinnin rooli on kasvanut erillisestä toiminnasta koko liiketoiminnan läpäiseväksi toiminnaksi, joka ulottaa lonkeronsa asiakasymmärryksestä tuotekehitykseen ja sitä kautta myyntiin asti. Ammattitaidolla suunniteltu ja toteutettu markkinointi auttaa yritystä saavuttamaan liiketoiminnalliset tavoitteensa.

Menestyksekäs B2B-markkinointi on yrityksen strateginen käsikassara, joka tekee yritystä tunnetuksi valituilla markkinoilla, varmistaa löydettävyyden, valikoi sieltä lämpimimmät ja potentiaalisimmat prospektit myynnin kohteeksi, ja jättää loput oman liidikoneistonsa hoidettavaksi kohti tulevaisuuden kontaktointia.

B2B markkinointi e21 Solutions Oy

Tehokkaan B2B-markkinoinnin perustan luo syvä asiakasymmärrys: Minkä ongelman asiakas pyrkii ratkaisemaan? Miten asiakkaan ongelma olisi parasta ratkaista? Mistä asiakas hakee ratkaisua? Kun ymmärrät asiakkaan tarpeet ja tavoitteet, sinun on helpompi löytää vastaus seuraaviin kysymyksiin:

  • mitkä ovat yrityksesi tavoitteet?
  • mitkä ovat parhaimmat keinot tavoitteisiin pääsemiseksi?
  • miten tavoitteisiin pääsyä mitataan?

Kuten yllä oleva kuva osoittaa, markkinoinnin keinovalikoima on yhtä pitkä kuin syväkin, siksi tavoitteet kannattaa määritellä hyvin. Keinojen päättäminen perustuu tavoitteiden määrittelyyn.


B2B-markkinointipalvelumme

Monipuolisesta B2B-markkinoinnin palveluvalikoimasta voit valita yrityksesi tavoitteisiin sopivat keinot. Kaikki palvelumme perustuvat asiakasymmärrykseen, datan hyödyntämiseen sekä jatkuvaan mittaukseen.

Löydettävyys hakukoneissa

Digitaalinen B2B-mainonta

Koukuttava sisältö

Verkkosivuston optimointi

 

"  Hakukonelöydettävyys on B2B-markkinoinnin perusjuttuja. Jos yritystäsi ei löydetä, et ole olemassa. Menestyksekästä hakukonelöydettävyyttä tukee ammattimainen sisällöntuotanto ja sisältömarkkinointi blogeineen ja some-postauksineen. Ammattimaisen sisällöntuotannon tunnistaa siitä, että se perustuu yrityksen strategiaan, sillä on selkeät tavoitteet, kohderyhmät ja yrityksen myyntiä tukevat keinot ja kanavat. Lisäksi siihen kuuluu ammattimainen sisällöntuotanto, jossa sisällön viesti, rakenne ja ostajan ohjaus kohti haluttua toimintaa on tarkasti pohdittu.

- Ulla Särkikangas, Head of Marketing, e21 Solutions

 

Nykyaikainen ammattiostaja toimii kuluttajan tavoin eli aloittaa tiedon hankinnan verkosta. Markkinoinnin tehtävä onkin varmistaa, että yritys ja sen tuotteet/ratkaisut löytyvät sieltä, missä asiakas on. Eli jokaisen, joka haluaa olla mukana asiakkaan ostoprosessissa ensiaskeleesta lähtien, on löydyttävä kattavasti hakukoneista.

Kun löydettävyys on kunnossa, markkinoinnilla on monta keinoa aktivoida potentiaalista (tai olemassa olevaakin) asiakasta. Verkkopalveluun rakennettavat sisältösivut kertovat yrityksen tarjoamien ratkaisujen käyttötarkoituksista ja rikastavat perinteistä teknistä tuotekuvausta. Erilaisilla määrä- ja hintalaskureilla asiakas voi itsenäisesti tutkia ratkaisuvaihtoehtoja niin ulkonäön kuin materiaalivalintojen suhteen. Laskurit voidaan johtaa suoraan tarjous- tai tilauspyyntöön niin halutessaan.

Verkkopalvelun kävijän aktivoimiseen löytyy paljon eri keinoja, riippuen siitä, millaista sisältöä ja missä muodossa halutaan tarjota. Erityisen suosittuja ovat olleet ladattavat oppaat, manuaalit, tutkimukset ja webinaarit. Voit myös rakentaa toiminnallisia palveluita, jotka mahdollistavat asiakkaan itsepalvelun.

Mikä on Tuotevalitsin?

Tuotevalitsin ohjaa monimutkaistenkin tuotekokonaisuuksien ostamista verkossa. Tuotevalitsimen avulla asiakas pystyy helposti koostamaan räätälöityjä tuotekokonaisuuksia sekä vertailemaan eri ratkaisuja keskenään ilman, että myyjä käyttää minuuttiakaan aikaa ratkaisun muodostumiseen.

 

 

Yksi markkinoinnin tärkeimpiä tehtäviä on jalostaa myynnille lämpimiä liidejä. Liidejä voidaan löytää ilman edellä mainittuja yhteydenottojakin hyödyntämällä verkkopalvelun käyttöä seuraavia ohjelmistoja kuten esimerkiksi LeadFeederiä, joka tunnistaa IP-osoitteesta yritysverkkojen kautta tulevat käyttäjät ja kertoo millä eri sivuilla yrityskäyttäjä on käynyt.

Jo tunnistetut yhteydenotot puolestaan ”pisteytetään” joko käsin tai automaattisesti (katso esim. Active Campaign). Pisteytyksen avulla tehdään päätös jatkotoimenpiteistä. Kuumimmat liidit viedään myyntiin ja lopuille suunnitellaan liidien hoito-ohjelma esimerkiksi sisältömarkkinoinnin avulla.

Kun prospektista on tullut asiakas, markkinoinnin tehtävä on ylläpitää asiakkaan sitoutuneisuutta tarjoamalla etuja, hyödyllistä sisältöä ja tarjoamalla yhdessä myynnin kanssa ristiin- ja jälleenmyyntiä. Erityisesti tuotemyynnin kohdalla tärkeää on tarjota mahdollista varaosamyyntiä ja huolto-ohjelmaa.

Tarvitsetko ammattitaitoista B2B-myynnin ja -markkinoinnin kumppania?

Ota yhteyttä!

Blogi

11.12.2019

Voisiko myyjät vapauttaa ERP-stressistä?

ERP:iä ole rakennettu myynnin työkaluksi. Sen sijaan myynnin tarpeiden pohjalta rakennettava digitaalinen ratkaisu vapauttaisi myyjien aikaa siihen, mitä he haluavat oikeasti tehdä eli ratkoa asiakkaiden ....
Lue lisää

29.10.2019

Virheellinen tuotetieto syö yrityksesi luotettavuutta

Jos ostotilanteessa saat tuotteista vanhentunutta tai virheellistä tietoa, millaisen mielikuvan ja kokemuksen se sinulle jättää? Miten se vaikuttaa luottamukseesi yritystä kohtaan?
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!