Myynnin ja asiakassuhteen digitalisoinnista on tullut yrityksille kilpailutekijä ja monille merkittävä liiketoiminnan kasvun mahdollistaja. B2B-myynnin digitalisointi tarkoittaa koko myynti- ja asiointiprosessin kehittämistä. Eli ymmärrystä ja keinoja siitä, miten ammattiostajia tavoitellaan ja palvellaan verkossa. Ei riitä, että puhumme B2B-verkkokaupan rakentamisesta vaan kyse on kokonaisvaltaisesta asiakassuhteen hallinnasta ja kehittämisestä: miten asiakassuhde luodaan, miten sitä hoidetaan digitaalisissa ympäristöissä ja millä keinoin asiakasta palvellaan myös kaupanteon jälkeen. 

Digitaalinen asiakaspolku: löydettävyydestä jälkimarkkinointiin

Jopa 80% ammattiostajista ja päättäjistä haluaa hoitaa asioita etäyhteyksien ja digitaalisten palveluiden kautta (McKinsey 2020). Ostajat haluavat tehdä tiedon haun lisäksi tuotevertailua, toimittajien arviointia ja karsintaa sekä ostamisen etänä ja/tai itsepalveluna. Tämä edellyttää myynniltä digitaalisen asiakaspolun rakentamista sekä sen kokonaisvaltaisata hallintaa. Ratkaisumyynnin kohdalla se tarkoittaa tuotemyynnin lisäksi ammattitaitoisen palvelun siirtämistä ainakin osittain verkkoon. Ja palvelua myös kaupan jälkeen eli jälkimarkkinoinnin toteuttamista.

Digitaalinen asiakassuhde -oppaan avulla saat kokonaisvaltaisen käsityksen B2B-myynnin digitalisoinnin mahdollisuuksista. Saat myös konkreettisia esimerkkejä niin B2B-verkkokaupan kuin koko myyntiprosessin kehittämiseen. 

Vuorovaikutus graafi

Asiakassuhteen digitalisoinnin hyödyt

Myynnin kasvu

Verkkoasiointi mahdollistaa myynnin kasvun: tavoitat uusia asiakkaita ja helpotat toistuvia ostoksia. Verkossa olemattomuus voi johtaa myynnin menetykseen.

Ajan säästö

Digitaaliset myynnin työkalut vapauttavat aikaa asiakaspalveluun. ERP-integroidut työkalut poistavat manuaalisen työn määrää ja vähentävät merkittävästi virheitä.

Mittaamisen paraneminen

Verkkoasiointi mahdollistaa asiakkaan toiminnan seurannan ja mittaamisen. Seurannan avulla voit optimoida asiointia, parantaa asiakaskokemusta ja koko yrityksen kilpailukykyä.

Markkinoinnin tehostuminen

Hakukoneoptimoitu sisältö ja markkinointi rakentavat kuvaa läsnäolevasta ja palvelevasta yrityksestä. Verkoasiointi helpottaa asiakassuhteen ylläpitoa ja tehostaa viestintää.

Näin kasvatat B2B-liiketoimintaa

Lataa maksuton opas! Opas auttaa ymmärtämään B2B-myynnin ja asiakassuhteen digitalisoitumista monesta eri näkökulmasta.

Oppaan luettuasi ymmärrät:

  • miten ja miksi B2B-myynti digitalisoituu
  • B2B-myynti on muutakin kuin verkkokauppaa
  • myynnin ja asioinnin kehittämisen mahdollisuuksista
  • digitaalisen asiakassuhteen hyödyistä.