Selecta - lisää liidejä myyntiin

Selecta Oy (nykyisin JOBmeal) tarjoaa toimistoihin ja julkisiin tiloihin monipuolisia kahvi- ja juoma-automaattiratkaisuja.

E21 solutions reference customer case selecta

Parempi verkkosivuston suorituskyky

Selectan tavoitteena oli alussa kasvattaa verkkopalvelun kävijöiden määrää ja aktivoida sivustolle tulevia kävijöitä. Alkuselvityksen jälkeen tavoitetta tarkennettiin ja tavoiteeksi asetettiin  sivustolta tulevien liidien määrän kasvattaminen, eli lisätä verkkosivustolta tulevia yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä.

"Luulimme, että hakukonenäkyvyytemme on heikko, koska emme saaneet verkon kautta tarpeeksi yhteydenottoja”, kertoo Perttu Laitsaari, Selecta Suomen toimitusjohtaja.

Nykytila-analyysi ja A/B testaus

Teimme Selectalle nykytila-analyysin, jossa tarkasteltiin ja arvioitiin sivuston nykyistä hakukonelöydettävyyttä ja kävijöiden käyttäytymistä. Tämän jälkeen teimme A/B -testauksen, jossa kävijät jaettiin kahteen ryhmään. Yhdelle ryhmälle näytettiin nykyiset sivut ja toiselle uusi testiversio. Analyysissä selvisi, että verkkosivuston nykyinen löydettävyys hakukoneiden kautta on hyvä - todelliset haasteet ovat muualla. Esimerkiksi osaa valituista termeistä (hakusanoista tai niiden yhdistelmistä) ei juurikaan klikattu. Näiden hakutermien klikkausprosentti (CTR eli click-through-rate) oli huono, vaikka termit sijoittuivat hakutulosten yläpäähän. Klikkausprosenttia parannettiin muokkaamalla hakukoneen tuloksissa näkyviä otsikoita ja tekstejä paremmin käyttäjän hakua vastaavaksi.

Selectalla oli paljon hakukoneliikennettä, jota ei osattu arvioida etukäteen. Se muodostui termeistä, joita ei oltu suunniteltu tuomaan liikennettä sivustolle. Useilla saapumissivuilla oli suuri välitön poistumisprosentti. Myöskin monet sivut sitouttivat käyttäjiä heikosti, koska niillä ei ollut selkeitä toimintakehotteita (CTA eli call-to-action). Heikosti toimivilla saapumissivuilla tarjottiin pääasiassa vain tuotteisiin liittyvää tarinaa esimerkiksi kahvista, mutta yrityksen tuotteita eli kahviautomaatteja ei sivuilla esitelty lainkaan. Tällöin kahviautomaatteja hakeva asiakas poistui nopeasti joko lukematta sisältöä tai heti lukemisen jälkeen, koska sivuilta ei ohjattu niiden pariin. Tämä johtui siitä, ettei sivujen sisältöä tehdessä ollut tiedossa, että hakukoneet tulisivat indeksoimaan juuri näitä sivuja tuotteisiin liittyville hakusanoille.

Sivuston konversio-optimoinnissa sinne tuotiin aktiivisesti esiin tuotenostoja, tuotesuosituksia ja lisättiin toimintakehotuspainikkeita. Lisäksi yhteydenottolomake muutettiin asiakasystävällisemmäksi - vähentämällä kenttiä, yksinkertaistamalla pyydettäviä asioita ja lisäämällä mahdollisuus tarjouksen ja/tai lisätietojen pyytämiseen. Otsikoksi laitettiin juuri se automaatti kuvineen, jonka kohdalta yhteydenottopainiketta klikattiin.

"Selectan tapauksessa nykytila-analyysi oli välttämätön, jotta osasimme toteuttaa oikeat optimointi-toimenpiteet verkkopalvelun uudistuksen yhteydessä. Ilman analyysiä aikaa ja rahaa olisi käytetty vääriin toimenpiteisiin. Nyt sen sijaan pystyimme heti saamaan konkreettisia tuloksia, jotka parantavat sekä Selectan liidien hankintaa että asiakkaan kokemusta.", kertoo e21:n myyntijohtaja Mikko Särkikangas.

Tuloksena tehokkaampi verkkopalvelu:

- verkosta saatavien liidien määrä kasvoi 155%.

- kahvijuomia esittelevien sivujen kävijöiden sitoutuminen kasvoi 140%. Eli kävijät jatkoivat tältä sivulta eteenpäin muualle sivustolla, eivätkä enää poistuneet välittömästi sivulle tullessaan.

- kaksi kertaa enemmän klikkauksia uuden painikkeen johdosta. A/B-testauksen tuloksena vanha puhelimen kuva + ”ota yhteyttä” –painike muutettiin ”Pyydä tarjous tai kysy lisätietoa” –painikkeeksi ja painikkeen kokoa muutettiin suuremmaksi.

- Vähemmän yhteydenottolomakkeen hylkäyksiä lähettämisen yhteydessä. Lisäksi useat uuden yhteydenottolomakkeen lähettäjistä täyttävät lisätietokohdan vapaakentän, joka antaa myynnille arvokasta taustatietoa.

Ota yhteyttä, niin kerron lisää

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Blogi

13.02.2019

Trendien metsästyksestä kohti tavoitteellista B2B-myynnin kehittämistä

Verkko on pullollaan tietoa vuoden 2019 trendeistä. Tee sitä, tee tätä, panosta siihen, opettele tätä. Konsultit koputtavat ovella saarnaamassa omia viestejään. Uutiskirjeitä solahtaa inboxiin ja sielläki....
Lue lisää

18.12.2018

Happirikasta joulua ja eloisaa uutta vuotta 2019!

Annoimme Itämerelle lahjaksi ilmaa ja ohjasimme joulurahamme Baltic Sea Action Groupille Itämeren pelastustyöhön. Happirikasta joulua!
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!