Selecta - lisää liidejä myyntiin

Selecta Oy (nykyisin JOBmeal) tarjoaa toimistoihin ja julkisiin tiloihin monipuolisia kahvi- ja juoma-automaattiratkaisuja.

E21 solutions reference customer case selecta

Parempi verkkosivuston suorituskyky

Selectan tavoitteena oli lisätä kävijöiden määrää verkkosivuillaan ja aktivoida sivustolle tulevia kävijöitä. Lopullinen tavoite oli kasvattaa sivustolta tulevien liidien määrää, eli lisätä verkkosivustolta tulevia yhteydenottoja ja tarjouspyyntöjä.

"Luulimme, että hakukonenäkyvyytemme on heikko, koska emme saaneet verkon kautta tarpeeksi yhteydenottoja”, kertoo Perttu Laitsaari, Selecta Suomen toimitusjohtaja.

Nykytila-analyysi ja A/B testaus

Nykytila-analyysissa arvioitiin sivuston nykyistä hakukonelöydettävyyttä ja käyttäytymistä. Tämän jälkeen tehtiin A/B -testaus, jossa kävijät jaettiin kahteen ryhmään. Toiselle ryhmälle näytettiin nykyiset sivut ja toiselle uusi testiversio. Analyysissä selvisi, että verkkosivuston nykyinen löydettävyys hakukoneiden kautta on hyvä - todelliset haasteet ovat muualla. Esimerkiksi osaa valituista termeistä (hakusanoista tai niiden yhdistelmistä) ei juurikaan klikattu. Näiden hakutermien klikkausprosentti (CTR eli click-through-rate) oli huono, vaikka termit sijoittuivat hakutulosten yläpäähän. Klikkausprosenttia parannettiin muokkaamalla hakukoneen tuloksissa näkyviä otsikoita ja tekstejä paremmin käyttäjän hakua vastaavaksi.

Selectalla oli paljon hakukoneliikennettä, jota ei osattu arvioida etukäteen, koska se muodostui sellaisista termeistä, joita ei oltu suunniteltu tuomaan liikennettä sivustolle. Useilla saapumissivuilla oli suuri välitön poistumisprosentti. Myöskin monet sivut sitouttivat käyttäjiä heikosti, koska niillä ei ollut selkeitä toimintakehotteita (CTA eli call-to-action). Heikosti toimivilla saapumissivuilla tarjottiin pääasiassa vain tuotteisiin liittyvää tarinaa esimerkiksi kahvista, mutta yrityksen tuotteita eli kahviautomaatteja ei sivuilla esitelty lainkaan. Tällöin kahviautomaatteja hakeva asiakas poistui nopeasti joko lukematta sisältöä tai heti lukemisen jälkeen, koska sivuilla ei esitelty automaatteja eikä ohjattu niiden pariin. Tämä johtui siitä, ettei sivujen sisältöä tehdessä ollut tiedossa, että hakukoneet tulisivat indeksoimaan juuri näitä sivuja tuotteisiin liittyville hakusanoille.

Konversio-optimoimalla sivustoa tuotiin aktiivisesti esiin tuotenostoja, tuotesuosituksia ja lisättiin toimintakehotuspainikkeita. Lisäksi yhteydenottolomake muutettiin asiakasystävällisemmäksi - vähentämällä kenttiä, yksinkertaistamalla pyydettäviä asioita ja lisäämällä mahdollisuuden tarjous ja lisätietojen pyytämiseen. Otsikoksi laitettiin juuri se automaatti kuvineen, jonka kohdalta yhteydenottopainiketta klikattiin.

"Selectan tapauksessa nykytila-analyysi oli välttämätön, jotta osasimme toteuttaa oikeat optimointi-toimenpiteet verkkopalvelun uudistuksen yhteydessä. Ilman analyysiä aikaa ja rahaa olisi käytetty vääriin toimenpiteisiin. Nyt sen sijaan pystyimme heti saamaan konkreettisia tuloksia, jotka parantavat sekä Selectan liidien hankintaa että asiakkaan kokemusta." kertoo e21:n myyntijohtaja Mikko Särkikangas.

Tulokset - Konversio-optimointi

+155 % verkosta saatavien liidien määrä aiempaan verrattuna

+140 % sitoutuminen kahvijuomia esittelevällä sivulla. Eli kävijät jatkoivat tältä sivulta eteenpäin muualle sivustolla, eivätkä enää poistuneet välittömästi sivulle tullessaan.

2 x enemmän klikkauksia uuden painikkeen johdosta. A/B testauksen tuloksena vanha puhelimen kuva + ”ota yhteyttä” –painike muutettiin ”Pyydä tarjous tai kysy lisätietoa” –painikkeeksi ja painikkeen kokoa muutettiin suuremmaksi.

Vähemmän hylkäyksiä yhteydenottolomakkeen lähettämisessä. Lisäksi useat uuden yhteydenottolomakkeen lähettäjistä täyttävät lisätietokohdan vapaakentän, joka antaa myynnille arvokasta taustatietoa.

 

Ota yhteyttä, niin kerron lisää

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Blogi

24.09.2018

Asiakaskohtainen tuoteluettelo napin painalluksella

Nythän on se aika vuodesta kun teollisuuden ja teknisen kaupan yritykset painivat erilaisten hinnastojen, tuoteluetteloiden, esitteiden ja muiden printtimateriaalien suunnittelun ja tuotannon kanssa.
Lue lisää

17.09.2018

Hyvä B2B-myyjä tietää kilpailijoiden hinnat - entä hyvä asiakas?

Monet B2B-yritykset piilottavat hintatietonsa aivan turhaan. Läpinäkyvällä hinnoittelulla on mahdollista parantaa asiakaskokemusta ja palvella myös niitä asiakkaita, joihin myynnin aika ei riitä. Lue lisä....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!