Kolmeks logo

Kolmeks Oy – huoltoliiketoiminnan digitalisointi

Kolmeks Oy on Suomen menestyksekkäimpiä pumppualan yrityksiä. Sen toiminta kattaa koneiden ja laitteiden suunnittelun, valmistuksen, myynnin ja huollon. Kolmeks on erikoistunut keskipakopumppuihin, niihin liittyviin sähkömoottoreihin ja taajuusmuuttajiin sekä venttiilituotteiden maahantuontiin ja jälleenmyyntiin.


Parempaa palvelua huoltopalvelu-ratkaisun avulla

Kolmeks Oy:llä oli lähtötilanteessa kaksi tavoitetta: huoltoliiketoiminnan kasvattaminen ja myynnin tehostaminen. Huoltoliiketoiminnan haasteena oli se, että pumppuja myytiin jälleenmyyjien kautta ympäri Suomea, mutta tieto pumppujen loppupaikasta tai –käyttäjästä ei tallentunut minnekään. Kun pumpulle oli aika tilata huolto tai varaosa, huoltoyhtiö ryhtyi selvittämään pumpun merkkiä ja siihen sopivaa huoltoa tai varaosaa puhelimitse, kuormittaen näin merkittävästi Kolmeksin myyntiä ja asiakaspalvelua.

Kolmeksille toteutettiin Kolmeks Care –palvelu, josta huoltoyhtiön tai jälleenmyyjän on nyt helppo hakea pumpun tiedot syöttämällä pumpun kyljessä olevan sarjanumero verkkopalveluun. Palvelun suunnittelussa kiinnitettiinkin erityistä huomiota pumppujen teknisten tietojen helppoon ylläpidettävyyteen, jotta palvelussa on aina ajantasainen ja laadukas tieto. Palvelusta löytyy myös pumppujen huoltopalvelut.

Varaosat suoraan verkkokaupasta

Kolmeks Oy:n verkkopalveluun rakennettiin myös varaosa-kauppapaikka, joka on lähtökohtaisesti kaikille avoin verkkokauppa. Kirjautumalla palveluun jälleenmyyjät näkevät omat sopimushinnat ja tilaushistorian, joten heidän on helppo tehdä ostokset silloin kuin heille sopii. Tai tilata varaosat suoraan loppuasiakkaalle.

Tuotteiden haku tapahtuu pumpun mallin mukaan, jolla varmistetaan oikean varaosan valinta ja rakennetaan parempaa asiakastyytyväisyyttä luotettavilla toimituksilla.

Tulokset

I) Palvelutaso parantui - jälleenmyyjät voivat itsenäisesti hoitaa tilauksen ajasta ja paikasta riippumatta

II) Kustannustehokkuua kasvoi - myyjien ja asiakaspalvelun aika vapautui lisäarvoa tuottavaan työhön

II) Uusi lisämyyntikanava: varaosa-verkkokaupasta tuli kustannustehokas lisämyyntikanava.

Ota yhteyttä, niin kerron lisää!

Kolmeksin tapaus on erinomainen esimerkki siitä miten huoltoliiketoiminnan kasvattaminen tärkeä osa koko yrityksen myynnin tehostamista. Kerron mielelläni lisää myös muista myynnin ja asioinnin digitalisointiin liittyvistä kehityshankkeista!

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Blogi

12.04.2021

Mitä häiriökysyntä tarkoittaa B2B-myynnissä

Kun työntekijöiden aika menee palvelun tarjoamiseen liittyvien valuvikojen korjaamiseen, se nostaa palvelun tuottajan kustannuksia. Tätä kuvataan sanalla häiriökysyntä.
Lue lisää

11.03.2021

Kasvua jälkimarkkinoinnin digitalisoinnista

Tarjoatko asiakkaillesi palveluita myös tuotteen toimituksen jälkeen? Esimerkiksi tuotteiden huolto- ja/tai varaosapalvelua? Olisiko asiakassuhteen jälkimarkkinointi yrityksellesi alue, joka tukisi ja kas....
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!