Kolmeks logo

Kolmeks Oy – huoltoliiketoiminnan digitalisointi

Kolmeks Oy on Suomen menestyksekkäimpiä pumppualan yrityksiä. Sen toiminta kattaa koneiden ja laitteiden suunnittelun, valmistuksen, myynnin ja huollon. Kolmeks on erikoistunut keskipakopumppuihin, niihin liittyviin sähkömoottoreihin ja taajuusmuuttajiin sekä venttiilituotteiden maahantuontiin ja jälleenmyyntiin.


Parempaa palvelua huoltopalvelu-ratkaisun avulla

Kolmeks Oy:llä oli lähtötilanteessa kaksi tavoitetta: huoltoliiketoiminnan kasvattaminen ja myynnin tehostaminen. Huoltoliiketoiminnan haasteena oli se, että pumppuja myytiin jälleenmyyjien kautta ympäri Suomea, mutta tieto pumppujen loppupaikasta tai –käyttäjästä ei tallentunut minnekään. Kun pumpulle oli aika tilata huolto tai varaosa, huoltoyhtiö ryhtyi selvittämään pumpun merkkiä ja siihen sopivaa huoltoa tai varaosaa puhelimitse, kuormittaen näin merkittävästi Kolmeksin myyntiä ja asiakaspalvelua.

Kolmeksille toteutettiin Kolmeks Care –palvelu, josta huoltoyhtiön tai jälleenmyyjän on nyt helppo hakea pumpun tiedot syöttämällä pumpun kyljessä olevan sarjanumero verkkopalveluun. Palvelun suunnittelussa kiinnitettiinkin erityistä huomiota pumppujen teknisten tietojen helppoon ylläpidettävyyteen, jotta palvelussa on aina ajantasainen ja laadukas tieto. Palvelusta löytyy myös pumppujen huoltopalvelut.

Varaosat suoraan verkkokaupasta

Kolmeks Oy:n verkkopalveluun rakennettiin myös varaosa-kauppapaikka, joka on lähtökohtaisesti kaikille avoin verkkokauppa. Kirjautumalla palveluun jälleenmyyjät näkevät omat sopimushinnat ja tilaushistorian, joten heidän on helppo tehdä ostokset silloin kuin heille sopii. Tai tilata varaosat suoraan loppuasiakkaalle.

Tuotteiden haku tapahtuu pumpun mallin mukaan, jolla varmistetaan oikean varaosan valinta ja rakennetaan parempaa asiakastyytyväisyyttä luotettavilla toimituksilla.

Tulokset

I) Palvelutaso parantui - jälleenmyyjät voivat itsenäisesti hoitaa tilauksen ajasta ja paikasta riippumatta

II) Kustannustehokkuua kasvoi - myyjien ja asiakaspalvelun aika vapautui lisäarvoa tuottavaan työhön

II) Uusi lisämyyntikanava: varaosa-verkkokaupasta tuli kustannustehokas lisämyyntikanava.

Ota yhteyttä, niin kerron lisää!

Kolmeksin tapaus on erinomainen esimerkki siitä miten huoltoliiketoiminnan kasvattaminen tärkeä osa koko yrityksen myynnin tehostamista. Kerron mielelläni lisää myös muista myynnin ja asioinnin digitalisointiin liittyvistä kehityshankkeista!

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Blogi

15.02.2021

Asiakassuhteet digitalisoituvat vauhdilla

Asioinnin ja asiakassuhteen siirtyminen verkkoon vaatii uusia toimintamalleja niin myynniltä kuin koko yrityksen johdolta. Pelkkä soittokertojen lisääminen tuskin tuo lisäarvoa, vaan panokset kannattaa la....
Lue lisää

02.12.2020

Etämyynti ja digitaalisen asiakassuhteen rakentaminen

Luottamus eli asiakkaan tunne ja kokemus siitä, että myyjä kuuntelee ja on läsnä asiakkaan ongelmien ratkomisessa ja tulevaisuuden suunnittelussa, on tänä päivänä osattava luoda digitaalisesti.
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!