Meillä on hinnastossamme yli 500 tuotetta ja tuotevalikoimamme lisääntyy koko ajan. Haimme pitkään ratkaisua, jolla saisimme koko tuotepaketin pidettyä hallussa. Kun e21:n henkilöt sitten kävivät täällä, meillä syttyi lamppu ja tajusimme, että tämä tuote on juuri etsimämme. Kellään muulla ei ollut valmiina pakettina vastaavaa.
- Kimmo Peltola, Toimitusjohtaja, Fescon
Digitalisointi alkoi tuotetiedon hallinnan toteutuksesta
Yhteistyö Fesconin ja e21:n välillä alkoi jo vuonna 2015, jolloin luotiin liiketoiminnan digitalisoinnin perusteet. Fesconin yli 500 eri tuotteen tuotetieto oli aikaisemmin hajallaan ja eri muodoissa palvelimilla, netissä, hinnastoissa, ERPissä, tuoteselosteissa ja esitteissä. Tuotetiedon kerääminen, rikastaminen ja hallinta oli virheherkkää ja aikaa vievää toimintaa. Fescon etsi pitkään ratkaisua, jolla koko tuotetietopaketin ylläpito pysyisi hallussa.
Fescon valitsi e21:n toteuttamaan keskitetyn tuotetiedon hallintaratkaisun, sillä e21 oli ainoa, kenellä oli valmis paketti heidän tarpeisiinsa. Toteutetun ratkaisun tavoiteeksi asetettiin yrityksen laajan, mutta hajallaan olevan tuotetiedon hallinnan ja jakelun tehostaminen sekä tuotetiedon laadun parantaminen.
Fescon otti käyttöönsä e21:n SOLU-järjestelmän, joka toimii yrityksen keskitettynä tuotetiedon hallintajärjestelmänä (Product information management, PIM). Järjestelmässä hallitaan tuotevalikoimaa ja tuotetietoja viidellä kielellä. Tuotetietoa päivitetään päivittäin ja tieto julkaistaan automaattisesti valittuissa kanavissa. Tuotetiedon päivitysprosessi nopeutui merkittävästi ja julkaistava tiedon laatu parani, sillä kaikkiin kanaviin julkaistaan nyt sama tieto.
e21 suunnitteli ja toteutti myös Fesconin verkkopalvelun, johon tuotetiedon hallintajärjestelmä kytkeytyy. Tuotetiedon ja verkkopalvelun ylläpito hoituu yhdellä SOLU -järjestelmällä eikä eri järjestelmien yhteenliittämisestä aiheutunut ylimääräistä työtä.
Haimme toimittajaa, jolla on erinomainen rakennustuoteteollisuuden ymmärrys, tarpeeseemme parhaat ratkaisut ja kenen kanssa yhteistyö tuntuu luontevalta. e21 täytti kaikki nämä kriteerit ja uskomme, että saamme tästä yhteistyöstä vielä paljon tehoja omaan toimintaamme.
- Kimmo Peltola, Toimitusjohtaja, Fescon
Myynnin ja ostamisen työkalut hyödyntävät tuotetietoa
Fescon otti käyttöön myös SOLUn web-to-print työkalun eli Taiton automatisoinnin. Työkalun avulla myyjien on helppo ladata itselleen ajantasaisilla eli jatkuvasti päivittyvillä tiedoilla olevat tuoteselosteet sekä asiakaskohtaiset hinnastot suoraan verkosta.
Taiton automatisoinnin lisäksi tuotteiden valinnan tueksi toteutettiin märkätilalaskurit ja ohutrappauslaskurit, jotka helpottavat ja nopeuttavat tuotekokonaisuuksien valintaa. Laskureiden avulla on helpompi ennakoida myös menekin määrää.
Myynnin työkalut