Aqua Clean - tukea kansainväliseen myyntiin

Aqua Clean on yksi maailman johtavista teollisuuspesukonemerkeistä. Aqua Clean -teollisuuspesukoneita on toimitettu metalli- ja konepajateollisuuden tarpeisiin sekä auto-, juna-, ja lentokonekorjaamoille jo vuodesta 1993 lähtien. Tuotteiden myynnistä yli 90% tulee viennistä ja myynti hoidetaan kansainvälisen jälleenmyyjäverkoston kautta.

Ref large aquaclean

Alkutilanne

Aqua Cleanin kansainväliset jälleenmyyjät tarvitsevat myyntinsä tueksi paljon tietoa, kuten esimerkiksi ajantasaista tuotetietietoa, hintatietoja sekä tietoa sopivista lisätarvikkeista. Koska myyjät sijaitsevat eri puolilla maailmaa, tietoa tarvitaan ympäri vuorokauden. Tieto tarvitaan yleensä myös heti, eikä vasta sitten kun Suomessa herätään. Jos taiwanilainen jälleenmyyjä tarvitsee tietoa päivällä, on porilainen Aqua Cleanin yhteyshenkilö vielä nukkumassa. Jälleenmyyjien tuki hoidettiin aiemmin pääosin sähköpostilla ja puhelimella. Tämä aiheutti viiveitä jälleenmyyjien palvelemisessa ja palvelu sitoi resursseja materiaalien lähettämiseen, oikeiden tuotteiden valintaan ja jälleenmyyjäkohtaisten hintojen selvittelyyn. Esimerkiksi jälleenmyyjille oli haastavaa varustaa koneet niihin sopivilla lisävarusteilla ja varaosilla, joka johti virheellisiin tarjouksiin loppukäyttäjille.

e21 Aqua Clean kansainvälisen myynnin tuki dealer extranet

Tavoitteet

Tavoitteena oli parantaa kansainvälisen jälleenmyyjäverkoston palvelua sekä tehostaa omaa toimintaa. Tuotetiedon laatua parantamalla vähennetään loppuasiakkaille menevien tarjousten virheitä.

Toteutus

Projekti käynnistyi suunnittelulla, jossa käytiin yksityiskohtaisesti läpi tuotevalikoima, tuotteiden valintaprosessi ja käytössä oleva tuotetieto. Aqua Cleanin oma aineisto käytiin läpi liittyen tuotevalinnan, lisävarusteiden ja varaosien datan ja logiikkaan. Tiedon pohjalta suunniteltiin toteutettavan ratkaisun toiminnalliset yksityiskohdat, käytettävyyden, sisällön ja ulkoasun. Ketterää kehitystä hyödyntäen rakennettiin ensin selainkäyttöinen proto, joka konkretisoi suunnittelua ja jonka avulla projektin työryhmä pääsi testaamaan ja kommentoimaan ratkaisua. Kun proto oli hyväksytty, alkoi lopullisen Dealer Extranet -palvelun tekninen toteutus. Extranetin käyttämä tuotetieto on tallennettu ja ylläpidettävissä e21:n SOLU -alustalla.

Tulokset

24/7 jälleenmyyntiorganisaation palvelu

Dealer Extranetin avulla jälleenmyyjien työ on tehostunut, nopeutunut ja virheiden määrä vähentynyt. Extranetin kautta voi myös kansainvälinen jälleenmyyntiorganisaatio tehdä tarjouslaskentaa ja hoitaa varaosatilaukset vuorokauden ympäri, 24/7/365. Ennen jälleenmyyjän piti soittaa tai lähettää sähköpostia hinnoista Aqua Cleanin myyntiin, joka oli auki vain Suomen konttoriaikaan. Nyt myös varaosatilaukset voi tehdä suoraan loppuasiakkaan koneen sarjanumeron mukaan. Palvelu räätälöitiin siten, että jokaisella jälleenmyyjällä on omat hankintahintansa ja palvelu on erityisen tehokas varaosien etsimisessä tuotetietojen avulla.

Jälleenmyyjien turhat sähköpostikyselyt ja puhelinsoitot ovat vähentyneet, jolla on suora vaikutus Aqua Cleanin asiakaspalveluhenkilöiden työmäärään. Jälleenmyyjät myös sitoutuvat myymään Aqua Cleanin tuotteita, kun he saavat Extranetin avulla entistä parempaa palvelua.

Kustannustehokkaampi asiakaspalvelu

Dealer Extranetin avulla myös loppuasiakkaiden asiakaspalvelu parani. Extranetistä löytyy tuotevalikoima ja tuotekonfiguraatiot hintoineen ja dokumentteineen. Extranetistä voidaan myös helposti hakea asiakkaille aikaisemmin toimitettujen teollisuuspesukoneiden dokumentaatio (esim. manuaalit) sekä tilata asiakkaille oikeita lisävarusteita ja varaosia.

 

Jatkokehitys

Digitalisointi Aqua Cleanin kanssa jatkuu ja suunnitelmissa on mm. kehittää lisää loppuasiakkaiden palvelua. Tarkoitus on, että loppuasiakas eli koneen käyttäjä näkee omien koneiden tiedot, huoltohistorian ja huoltoraportit suoraan verkossa ja että hän voi jatkossa tehdä huoltopyyntöjä palvelun kautta.

Maksuton konsultaatio myynnin digitaalisista ratkaisuista

Varaa aika tapaamiseen

Ota yhteyttä, niin kerron lisää

Mikko Särkikangas Sales Director, Partner +358 400 807 503 mikko@e21.fi

Blogi

12.12.2018

Muistitko budjetoida markkinointiin?

Uuden palvelun lanseeraus on aina jännittävä ja mahtava juttu. Erityisesti yrityksen sisällä. Palvelun suunnitteluun ja tuotantoon on osallistunut monta henkilöä eri puolelta organisaatiota, työtä on pusk....
Lue lisää

29.10.2018

Tuotevalitsimella tehokkuutta tilaus-toimitusketjuun

Ratkaisujen suunnittelu ilman automatisoituja työkaluja vaatii niin myynniltä kuin asiakkaalta paljon aikaa ja resursseja.
Lue lisää

Jätä yhteydenottopyyntö, palaamme asiaan mahdollisimman pian!